Jump to content

Sjøveisregler - motor vs seil

SIR DAY

Recommended Posts

I denne debatten var det jeg som brakte inn dagsignalet, og jeg bruker det på egen båt når jeg bruker motor til framdrift sammen med seil. Da kan skipperne på små og store motorbåter se at jeg bruker motor, og kan regne med at jeg manøvrerer som maskindreven.

Ja, nettopp slik skal det være!

Det fryder meg å lese slike innlegg fra tidligere D5L-deltagere :flag_bp::flag_bp:

Med vennlig hilsen POSEIDON

.....Da kan skipperne på små og store motorbåter se at jeg bruker motor, og kan regne med at jeg manøvrerer som maskindreven.

Den skjønner jeg godt, men kombinasjonen seil og motor er vel bare for en kort stund når man setter seil, og bare ønsker litt styrefart.

Regner med at motorførere da anser meg for seilende selv om det kommer ut både røyk og kjølevann i hekken :-)

:sailing:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Det sikreste er å vike for motorbåter uansett om en seiler ikke.... Det er aldri godt å vite hva som som rører eller om noe rører seg mellom ørene til folk i motorbåt... Noen av de er sykelig opptatt på finne ut om motoren er i gang og fremdriftsmaskineri innkoblet når seilet er heist... Da slipper de å holde av veien... og det betyr meget for disse herrer må vite...

Hyggelig og sakelig inlegg. :crazy: Hatt en dårlig dag, Sydvesten?

Og hva skal jeg si da, som har TO motorbåter? Kan ikke røre seg mye mellom øra der,nei!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Sorry bombom

Å seile i lille Oustsund enten du lenser eller slører, er etter mitt ringe skjønn dårlig sjømannskap og vitner om liten omtanke for egen og andres situasjon. Jeg har hatt seilbåt i vestfjorden (Bærum) siden 81. Etter mitt syn er det dårlig sjømannskap å seile innenfor øyene. Særlig på dager med mye båter ute. Derfor synes jeg at det ikke var smart å ta opp den situasjonen.

Når det gjelder motorbåter som skal så tett oppi deg at de kan se hva du hadde til middag i forigårs, er vi helt på linje med at det er fullstendig unødvendig og dårlig sjømannskap.

Den skjønner jeg godt, men kombinasjonen seil og motor er vel bare for en kort stund når man setter seil, og bare ønsker litt styrefart.

eller når man ønsker å kombinere seilbruk (f eks for å få ekstra stabilitet og ekstra framdrift) med motor

Regner med at motorførere da anser meg for seilende selv om det kommer ut både røyk og kjølevann i hekken :-)

hvis maskineriet ikke brukes til framdrift er du seilende.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Sorry bombom

Å seile i lille Oustsund enten du lenser eller slører, er etter mitt ringe skjønn dårlig sjømannskap[...]

Velger som regel Snarøysundet eller store Ostesund selv, og de få gangene jeg har gått gjennom lille Ostesund har det vært for motor fordi det har vært for trangt å krysse. Men hva er egentlig så galt med å lense gjennom? Seilbåten er da like hemmet av dypgående og tar da like mye plass enten den lenser, slører eller går for motor?

Etter mitt syn er det dårlig sjømannskap å seile innenfor øyene. [...]

Auda. Til din opplysning kan jeg fortelle at Bærum seilforening jevnlig arrangerer onsdagsregattaer innfor øyene med start utenfor Veritas-området og målgang utenfor Sarbuvollen. Noen av banealternativene går sågar gjennom store Ostesundet :eek: . Mange som krysser gjennom her når trafikken ellers ikke er altfor stor.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

brakte inn dagsignalet, og jeg bruker det på egen båt når jeg bruker motor til framdrift sammen med seil.

Og hvor synlig er denne konen i stummende mørke?

Å seile i lille Oustsund enten du lenser eller slører, er etter mitt ringe skjønn dårlig sjømannskap

Har ikke noe med sjømannskap eller snømannskap å gjøre.

Det er ferdigheter.

Å kunne ta seg fram med båten kun ved hjelp av seil til enhver tid.

Slik man har gjort på kysten i tusen år.

Og hvor synlig er denne konen i stummende mørke?

Ærlig talt Mulligan, nå er du bare vanskelig.... Man skal være særdeles sær for å komme en slik kommentar når det er snakk om dagsignal... For seilas i stummende mørke så vet enhver oppegående seiler at dagsignal ikke har relevans, men lanterner som gjelder..

Det er greit at du stort sett har tatt feil i dine påstander om bruk av dagsignal i denne tråden, men et gang bør også du innse at du er på ville veier..

Det dagsignalet har gått ut på dato.

Har ingen relevans lenger.

Dette er selvsagt feil, selv om du mener det ikke har noen relevans for deg personlig, så har det fortsatt det for andre seilende, samt i sjøveisreglene...

Det er et signal til andre seilfartøy.

For maskindrevne fartøy har det ingen relevans.

Dette er selvsagt helt feil, det har i høyeste grad relevans for maskindrevne fartøy...

Ikke alltid.

Du er alltid definert som maskindrevet fartøy om du bruker motor som fremdriftsmaskineri...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

(MINI: Etter mitt syn er det dårlig sjømannskap å seile innenfor øyene. )

Kart: http://kart.gulesider.no/m/IWs09

Er det dårlig sjømannsskap og lense inn Lille Ostsundet i laber bris med 1-2 knops fart og sløre seg forbi Borøya mot Sandvika, :confused:

ja, - da foretrekker jeg å være en 'dårlig sjømann' som nyter stillheten og roen.

Så kan dere som brummer avgårde og skremmer vekk all sjøfugl og ro få lov til å være 'ekte sjømenn' :crazy: :crazy: :crazy:

Redigert av bombom (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Er det dårlig sjømannsskap og lense inn Lille Ostsundet i laber bris med 1-2 knops fart

Det kommer vel an på båttethen i området på det aktuelle tidspunktet.... Er du alene så er det helt ok, er det andre båter som planlegger eller ser ut som har planer samme sundet tilnærmet på samme tid som deg, så mener jeg at det er på grensen til dårlig sjømannskap...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har hatt motorbåt i 20 år. 10 år i snekke med fart ca 12 knop og 10 år i planende båt med fart ca 28 knop. Nå har jeg hatt seilbåt i 3 år.

Selvfølgelig er det noen som ikke har forstått seg på båtlivet, men jeg er overrasket over hvor mange som oppfører seg helt eksemplarisk på vannet.

Jeg har ikke brukt farvannet innenfor Drøbak, men fra Drøbak ned til Mandal over til Limfjorden,Gøteborg og opp svenske kysten er jeg godt kjent.

I snitt har jeg vel hatt 2 episoder pr sesong, som kan betraktes som idiotkjøring.

Sett i forhold til antall episoder vedrørende bilkjøring, er båtfolket i sin helhet vesentlig bedre.

Forøvrig er de som ikke kan oppføre seg på vannet, både fattig og rik. Har opplevd alt fra 10 fot jolle til 65 fot Princess.

Stort sett er det snittkjøring og hekkbølger som er plagene.

På meg virker det som om mange rett og slett ikke tenker på sine egne hekkbølger, samt at etter å ha kjørt i plan med ca 20-25 knop en stund blir man litt fartsblind og klarer ikke å sette ned farten nok. Da får vi jo den legendariske maksimale hekksjø. Andre igjen har jo rett til å kjøre fort, men finner ikke plass til å passere med god margin, på grunn av alle båtene som er ute og dermed får vi snittkjøring.

Det som for meg blir litt vanskelig å forstå, er når disse som ikke kan oppføre seg blir stoppet av politiet, og kun blir bedt om å ta det med ro videre. Dette har jeg sett flere ganger spessielt rundt Arendal.

Så var det seil kontra motor. Må nok erkjenne at det er lettere å plassere seg i leia med motorbåt en med seilbåt. I trange sund blir seilene oppe da det er for mye arbeid med å ta de ned og opp igjen. Seilbåt med seil oppe og motor igang samtidig, er heller ikke det samme som motorbåt. I vanskelige situasjoner (trange) blir det derved naturlig at seilbåt må ha forkjørsrett, da manøvreringsevnen er dårligere enn motorbåter.

Dagsignal er fint det, de fleste jeg ser som bruker det er tyskere på tur.

Men en ting man ikke tenker på er at man kan henge opp et dagsignal på båten ved brygga en vakker sommerdag og så spørre 50 forbipasserende om de vet hva det betyr, jeg har ikke testet det men jeg ville ikke bli veldig overrasket om max 50% visste hva det var for noe, ja mange ville også sikkert si at det er første gang de ser en slik sort ball eller kjegle.

Er det en leke til ungene, er det ??? kunne nok mange lure på

Redigert av Enzo (see edit history)

Er stort sett enig med deg idet du skriver..de aller fleste oppfører seg meget bra :thumbsup:

Men er nok ikke enig med deg i denne.. :lipseal:

I vanskelige situasjoner (trange) blir det derved naturlig at seilbåt må ha forkjørsrett, da manøvreringsevnen er dårligere enn motorbåter.

Seilbåt med seil oppe og motor igang samtidig, er heller ikke det samme som motorbåt.

Denne debatten er jo en gjenganger.

Jeg synes det er noe pussig med de som tror at båten forandrer karakteristikk totalt dersom motoren blir satt i gir. Det er som regel seila som rår.

Det får tilskrives lite båtforståelse og erfaring. Men for all del, de aller fleste leser situasjonene på sjøen fint.

Når båten min ligger i sporet i litt frisk vind kan jeg kjøre motor til krampa tar meg uten at det gjør noe fra eller til.

Nettopp Mulligan.

Det er det jeg stort sett mener også.

Problemet som oppstår ved trange situasjoner er jo at når det blåser og du har seil oppe, vil mulighetene for å kunne bruke motoren for å stoppe være lik null. Kraften i seilene gir stor framdrift og mulighetene for unnamanøvrering blir små/vanskelige. Dette i kombinasjon med dybden på kjølen gir begrensede muligheter i trange farvann.

En annen diskusjon er om seilføring i trange farvann skal være lovlig!

Det er greit at seilebåtene har visse fortrinn når det gjelder vikeplikten etter en eller annen lov, og det forholder jeg meg til.

Men jeg har opplevet problemer i trangt farvann der jeg har kommet i en situasjon der jeg viker for en seilebåt. Men så viste seg at han gikk for motor og dreiet av som om han hadde vært en motorbåt! Det ble ganske så kaotisk akkurat da, med flere båter, både for motor og seil (med og uten motor til å drive båten frem).

Kan ikke dere seilebåtkapteiner ta ned seilet eller å få opp dagsignalet slik at vi andre, både vi med motor som fremdriftsmiddel og dere med laken kunne slippe usikkerhet og frustrasjon om hvordan navigere vært borte.?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg synes det er noe pussig med de som tror at båten forandrer karakteristikk totalt dersom motoren blir satt i gir. Det er som regel seila som rår.

Det får tilskrives lite båtforståelse og erfaring.

Båtforståelse og erfaring har jeg nok, men ikke som fører av seilebåt. Men dersom føreren på selebåten slipper løs alle taustumpene slik at selene ikke får tak i vinden; oppfører ikke da båten (med motoren i gang og i gear) seg som en motorbåt?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

hei Lars H.

Når en seilbåt ikke har seil oppe, oppfører den seg som en motorbåt.

Med seil oppe er det ikke det samme. Blafrende seil medfører stor slitasje. Vindretningen har også mye å si for manøvreringen. Møter du en seilbåt med seil oppe er vinden alltid slik at du utnytter vinden til framdrift.

Er du på skarp kryss(vind litt forfra), kan du slippe skøtene og båten vil manøvrere for motor med blafrende seil. Kommer seilbåten med slør (med vinden), vil storseilet ikke kunne blafre på grunn av mastestag, og fortsette å drive båten videre. Den eneste måten å stoppe en seilbåt på slør er å vende 180 grader opp mot vinden.

Det forstod jeg ikke noe av, seil som henger og slenger gir vel ikke noe mer fremdrift mer enn om jeg henger opp trusa og underbuksen på pulpitten til tørk? At du får slitasje på de kostbare seilene dine når de blafrer, får være din sak, og har lite med manøvrering å gjøre.

Men for meg er det om jeg skal vike for deg når du kommer inn fra min babord side eller ikke svært viktig.

Lars H.

Det forstod jeg ikke noe av, seil som henger og slenger gir vel ikke noe mer fremdrift mer enn om jeg henger opp trusa og underbuksen på pulpitten til tørk?

Vel. Om det blåser mye, og seilene blafrer skal du ha en del motorkraft for å kontrollere båten!!!

Seilbåten vil drive mye sideslengs, krenge mye og oppføre seg svært ubehagelig for dem ombord...

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...