Midling Startet 27.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2010 Skib ohåy sailor boys! Det har seg sånn at to kompiser og jeg har kjøpt oss ei snekke, altså KB 23. En hærlig båt, men den trenger litt restaurering. Blant annet det elektriske. Så jeg lurer litt på et par ting her. 1. Hovedstrømbryteren, skal den kutte en pol, eller begge? 2. Hvordan kan jeg på beste måte få tilførselen opp til sikringsboksen/panelet? Det blir jo å få tilførselen opp til panelet. Og hvilket festemateriell kan jeg lage til der kabelskoene kan festes? (ei slags skinne på en måte, hvor kan jeg få tak i dette?) 3. Skal minusen gå rett på motorblokka med lik mm2 som tilførselskabelen? 4. Å legge opp en transformator til 230V utak i båten. Er det veldig mye stress? Takk for svar, hilsen Midling! Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 1: Det vanlige er å kutte pluss. 2: Det er vel en koblingsskinne du tenker på. En tjukk kabel inn til koblingsskissen fra batteriet, og flere uttak. F.eks. en slik. Det er vanlig å koble minus på samme måten. 3: Du har kanskje et separat forbruksbatteri. I så fall kobler du minus til minus på startbatteriet (og derfra tykk kabel (25 - 50 mm2, avhengig av lengden på kabelen) videre til blokka. 4: Hvis du mener å "lage" 230 volt av 12 volt ombord, bruker du en inverter (omformer), f.eks. denne. Men 230 volt enheter trekker masse strøm som tærer på batteriet, men OK å ha til f.eks. lading av mobil e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Midling Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Hei! Takk skal du ha! Er ikke helt sikker på hvordan jeg skulle legge det opp, har litt erfaring fra husinstalasjon, men ikke på båt. Er jo mye av det samme, bare litt annerledes dette her med minus til blokka. Er går det greit å bruke brun og blå som lederfarger? Eller er det svart og rød som gjelder i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Midling Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Har laget et enkelt flerlinjeskjema, tror du det fungerer i praksis? Linken er her : https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12394/flerlinjeskjema.png Sitér dette innlegget Link to post
Una Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Er en tråd her om farge på el-kabler Sitér dette innlegget "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
Zach Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Hei igjen! Var innom tråden og så at en kommentar jeg skrev i ettermiddag, ikke er lastet opp. Det er noe av det samme som andre har skrevet i tråden om fargevalg. Jeg bruker i alle fall svart på minus. Så bruker jeg forskjellige farger fra sikringspanelet til forbrukere (lys mv.). På den måten er det lettere å holde rede på hva er hva. Sitér dette innlegget Link to post
Midling Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Takk for tips! Hvordan mener dere er den beste forleggningsmåten? Inne røyr eller bare åpent forlagt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.