Jump to content

Mercedes OM617, hvorfor suger den ikke kjølevann...?

Sverre---

Recommended Posts

Jeg tok opp båten for noen uker siden, men av ulike årsaker har konservering av motoren blitt utsatt slik at den har stått med saltvann i motoren. Da jeg skulle kjøre ferskvann og frostvæske gjennom systemet nå i helgen stengte jeg kjølevannsinntaket, fylte opp sjøvannsfilteret og klargjorde for påfyll av ferskvann i sistnevnte. Motoren startet uproblematisk, men sugde ikke en dråpe vann. Etter ca 45 sekunder turte jeg ikke mer og stoppet den igjen.

Det har jo vært litt nattefrost på østlandet de siste par ukene, men ikke noen voldsom kulde. Jeg antok imidlertid at det hadde frosset i en slange og satte derfor inn en oljeradiator et døgn. La et termometer i motorrommet og det hadde vært plussgrader hele døgnet når jeg kom ned i båten neste dag. Forsøkte igjen med samme prosedyre, men samme resultat; null vann forsvant inn i motoren. Stoppet etter 30 sek. Jeg sjekket deretter vannimpelleren, men alle bladene var intakte og gummien var myk og fin. Jeg fikk den imidlertid ikke ut av huset, men sjekket at den svev rundt (hadde av hele huset). Skrudde sammen igjen og lot det stå på varme i båten frem til i dag.

Når jeg kom ned i dag var det 9 varmegrader i motorrommet og 17 under kalesjen. Det har vært mildt det siste døgnet, så det kan umulig være frost noe sted nå. Det kommer imidlertid fortsatt ikke kjølevann når jeg starter opp!!! :(

Kjølingen fungerte fint før jeg tok opp båten - den spyttet vann ut eksosen som bare det. Varmeveksler og alle kjølevannslanger ble forøvrig byttet for 3-4 år siden. Motoren er en Mercedes OM617.

Hva kan årsaken være og hva gjør jeg for å finne den? Vurderer å bytte impeller og pakning for å være 100% sikker på at den ikke suger luft, men den så jo fin ut fra utsiden da...

Noen som kjenner til - eller er selv:) - en habil ambulerende mekaniker i traktene rundt Sætre i Hurum...?

Hei, når du suger vann fra en bøtte blir ofte sugehøyden noe høyere enn når båten ligge på vannet. Hvis du har en del luft i systemet må du kanskje ha litt turtall på motoren for at den skal begynne å suge, det er min erfaring. Ta derfor å rus motoren litt ordentlig etter du har startet. Om den er ferskvannkjølt er det ikke noe problem å kjøre 30 sek uten kjøling. Ikke om den er saltvannkjølt heller vil jeg tro.

T

Redigert av toholthe (see edit history)

Da jeg skulle kjøre ferskvann og frostvæske gjennom systemet nå i helgen stengte jeg kjølevannsinntaket, fylte opp sjøvannsfilteret og klargjorde for påfyll av ferskvann i sistnevnte.

HVis kjølevannsinntaket fortsatt er stengt, og sjøvannsfilteret er lukket, klarer ikke impellerern å suge vann (vakuum). Det er bedre å koble fra slangen fra skroggjennomføringen og legge denne oppi en bøtte mens resten av systemet er slik det er når du er ute på sjøen.

Flott båt du har forresten. Hadde en slik i et par sesonger før jeg konverterte til pinnebåt.

Jeg pleide å gjøre som over, med en vannslange oppi bøtta. Da kunne jeg klemme vannslangen for å ha kontroll på nivået i bøtta (evt med justering av turtallet). Etter en stund, koblet jeg av slangen som går inn på eksosbendet og la den oppi bøtta. (Brukte en treplugg i tuten på eksosbendet for å hindre pustebesvær).

Da kunne jeg la vannet sirkulere slik at jeg fikk opp temperaturen til jeg var sikker på at termostaten stod åpen.En annen måte er seff å ta ut termostaten slik at det er full åpning, men siden jeg ville skifte olje i samme momanget, valgte jeg denne metoden.

Når kjølevannet var varmt, erstattet jeg ferskvannet med kjøleveskeblanding og kjørte på nytt til jeg hadde åpning på termostet. Så koblet jeg slangen (vannet ut av motor) tilbake på eksosbendet og kjørte til bøtten var nesten tom. Da viste jeg at det var vann helt ut i eksosslangen. Så plugget jeg inntaksslangen mens den var full av kjøleveske. På den måten hadde jeg vann i hele systemet gjennom vinteren.

Det var en Buck36 i min.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ta ei bøtte vann, sett den oppå kanten på båten. Putt slange oppi.. sutt i slangen " hevert" og koble til vanninntaket.. etterfyll bøtta etterhvert. ferdig.

Imponerende få ord til deg å være Anders.

Grmff... jeg forsøker stadig å bruke få ord, men det går til helvete hver gang.

RSL

Mulig jeg forklarte meg litt dårlig... Jeg lukker altså sjøvannsinntaket, men åpner sjøvannsfilteret som står rett over inntaket og fyller vann oppi det. Det oppstår altså ikke vakuum. Jeg har ei drillpumpe som leverer bra med vann og som jeg kan justere turtallet på. Denne leverer altså ferskvann rett i sjøvannsfilteret og motoren får dermed vann på akkurat samme måte som når den ligger ute. Kan selvfølgelig koble av slangen og putte den i ei bøtte, men det blir jo akkurat det samme.

Jeg skal prøve å kjøre opp turtallet litt. Var kanskje litt pysete og dro ikke så veldig mye turtall. Det værste som kan skje er vel at impelleren ryker og sprer seg i mindre bestanddeler i systemet, men det skjer vel ikke før den har gått tørt ei stund. Det var vått i impellerhuset når jeg åpnet, så den har ikke gått tørt enda...

Motoren er ferskvannskjølt ja.

Mulig jeg forklarte meg litt dårlig... Jeg lukker altså sjøvannsinntaket, men åpner sjøvannsfilteret som står rett over inntaket og fyller vann oppi det. Det oppstår altså ikke vakuum.

Om sjøvannsfilteret er åpnet og fylt med vann.... Tar motoren vann ut av toppen på sjøvannsfilteret, suger den kankje luft i stedet for vann da. jeg ville forsøkt med lukket sjøvannsfilter med tillførsel fra bøtte. Da jeg ikke kjenner til hva slags sjøvannsfilter du har, er det mulig dette innlegget er helt på jordet.

RSL

Du bør i hvertfall ikke kjøre trykkvann på systemet. Da kan du få luft eller risikere å fylle motoren med vann. Den skal suge selv. Volvo impellere tåler ikke lenge tørrkjøring, vet ikke med din. På en gammel AQ 170 jeg hadde, fylte jeg opp med vann fra sjøvannfilteret tik impelleren, en pøs med vann,med slange ned i røret i filterhuset, startet og kjørte. Men det må være tett for å unngå luft. Men det var den motoren..

Redigert av Janhelge (see edit history)

Den suger fra bunnen av filteret. Jeg bruker bare pumpa til å holde filteret fullt. Men problemet er altså at den ikke suger selv om filteret står smekkfullt av vann...

Det er en Johnson priginalimpeller som står i om det skulle ha noe å si i fht hvor mye tørrkjøring den tåler.

• 2 uker senere...

Jeg klarte omsider å få kjørt frostvæske gjennom systemet, men jeg måtte ruse motoren på ganske høyt turtall for å få den til å suge. På høyt turtall suger den som bare f... men så fort jeg slakker ned stopper den å suge igjen. I hele sommer og helt frem til den ble tatt opp spyttet den alltid kjølevann ut eksosen uansett turtall. Synes derfor det er merkelig at den oppfører seg slik etter at den kom på land. Den er kanskje fornærmet for at den fikk asfalt under kjølen i stedet for saltvann...

Kan ikke skjønne annet enn at den enten 1) suger luft et sted, 2) at impelleren er dårlig på tross av at den ser fin ut, 3) at det er noe som tetter et eller annet sted eller 4) at impelleren er avhengig av det naturlige trykket i systemet som skapes når båten ligger på sjøen med sjøvannsinntaket åpent (dette sitter nesten i bunn av båten).

Nå står jo systemet fullt av frostvæske, så jeg gjør ikke mer med dette før til våren, men er fortsatt takknemlig for innspill i fht mulige årsaker og løsninger...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...