Jump to content

Forslag til nytt startbatteri


toholthe

Recommended Posts

Hei,

 

trenger nytt startbatteri til neste år og lurer på om noen har noen gode alternativer. Til info har jeg vanlig veskefylte forbruksbatterier. Når motor er i gang kobles disse sammen med startbatt for å få ladet begge banker ved hjelp av et rele. For å få optimal lading på forbruk har jeg en Sterling PDAR regulator. Denne står innstilt på bly/syre batterier noe som medfører ganske høy spenning i starten av ladesyklusen.

 

Vi det være dumt av meg å velge et vedlikeholdsfritt start batteri siden det får høy spenning og mulig væsketap når jeg går for motor? Jeg ønsker jo å få ladet forbruk mest mulig effektivt. Startbatteriet er jo alltid så og si fulladet.

 

Hvilket batteri skal jeg velge?

Link to post

Hei.

Som du vet anbefaler ikke jeg noe batterier, men PDAR kan du jo stille til alle type.

 

Et eksempel:

Skal du f.eks. nå gå for lokkete bly-syre med maks 14,4V da er det jo bare å switche til dette type batteri.

Innstilling på lokkete bly-syre gjør at spenningen ikke økes på mer enn 14,4V.

Forskjellen er bare selve utjevningsladingen, tiden for det økes fra nå maks 3 til maks 8t.

Omvent finnes det allerede også mange lokkete batterier som tåler økt spenning.

 

Så bare kjøp i vei, det blir ikke noe problem.

 

=> Bare husk at du kjøper et battereri med minst det samme Ah og CCA som anbefalt av motorprodusenten.

Forenkelt anbefaler jeg vanligvis minst 10% mer Ah og i Norge gjerne mot 25% mer CCA enn produsenten krever.

Da kan det vanligvis også bli kjølig uten at det bli startvansker.

 

Obs.

Ang. CCA må du sjekke hvilken standard motorprodusenten angir.

Normalt er det betegnet etter DIN, EN, eller SAE.

Leser du f.eks. på bruksanvisningen at det er anbefalt med CCA 300A DIN

da er det feil hvis du kjøper et batteri som er betegnet med CCA 300A EN eller SAE.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Bare husk at du kjøper et battereri med minst det samme Ah og CCA som anbefalt av motorprodusenten.

At en kjøper batteri med samme CCA som anbefales av motorprodusenten er greit, men når det gjelder anbefalt kapasitet i Ah, synes jeg motorprodusentene skyter langt over mål. Hvorfor skal jeg ha et 110Ah batteri for min Yanmar som starter på 1 sekund gjør jobben og varer i 10 år når jeg klarer meg med et bilrekvisitabatteri på tilbud på 62Ah? Enslikstar tapper ikke batteriet for mer enn 0,1Ah. Og må du kinne i 10 sekunder går det ikke med mer enn 1Ah! Det fylles fort opp når det lades.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hvorfor skal jeg ha et 110Ah batteri for min Yanmar som starter på 1 sekund gjør jobben ...

Hei igjen, Lars. :smiley:

Hvis det er tilfelle som hos deg da er det så klart helt o.k. med et mindre batteri.

Men det er ikke alle som har så lettstartende motorer og de er definitivt i overtall i forhold til f.eks. Yanmar.

 

Toholte spør om noe sjenerell anbefaling.

Anbefalingen her virker i hvert fall både hos han og hos alle andre, siden det bygger på reserve.

Og det ser ikke jeg som feil. :wink:

 

Finnes det vedlikeholdsfrie som tåler høyere spenning er jo det bra.

Don´t worry, det finnes mange som gjør det.

Bare spør etter databladet før kjøp, slik at du kan dobbeltsjekke det som selgeren tilbyr deg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

At en kjøper batteri med samme CCA som anbefales av motorprodusenten er greit, men når det gjelder anbefalt kapasitet i Ah, synes jeg motorprodusentene skyter langt over mål. Hvorfor skal jeg ha et 110Ah batteri for min Yanmar som starter på 1 sekund gjør jobben og varer i 10 år når jeg klarer meg med et bilrekvisitabatteri på tilbud på 62Ah? Enslikstar tapper ikke batteriet for mer enn 0,1Ah. Og må du kinne i 10 sekunder går det ikke med mer enn 1Ah! Det fylles fort opp når det lades.

Lars H.

 

Her er det et poeng. Hulda kjøper konsekvent det dårligste produktet, dømt nord og ned her på baatplassen. Jeg må tilbake i historikken til Hulda for å finne når jeg kjøpte det siste batteriet fra Biltema. Kjører konsekvent på ventilerte bly/syrebatterier. Må være tilbake i 2005 engang. Sist høst var jeg gjennom noen himla bråttsjøer. Måleren sier at båten krenget 40 grader. Alt var tørt og fint hos batteriene. De skal ta 45 grader på strak arm. Sjekket, batteriet ble levert fra Biltema i Sandefjord 21.08.2004.

Link to post

I grunnen enig, Hulda, vi diskuterer jo ikke noe annet enn startbelastning.

 

Men det finnes jo også forskjell.

F.eks mellom å dreie en motor og å dreie en motor samtidig man trenger spenning for andre komponenter.

Tar man også temperatur, batteritemperatur, gjennomsnitlig ladetilstand og batteritilstands etter noen måneder,

eller også små startvansker i betraktning da er det kanskje for noen ikke så dumt likevel

hvis en regner med litt reserve.

 

Å øke litt på RC av bly-syre koster jo skjelden mer enn få kroner ekstra regnet på det billigste.

Og når en regner batterier på 10 år da blir det uansett bare "5 panteflasker" i differensen per år.

 

Men så klart er jeg enig i at man også kan minimere,

noen ganger så snart man har glassklare forutsetninger.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hvorfor skal jeg ha et 110Ah batteri for min Yanmar som starter på 1 sekund gjør jobben og varer i 10 år når jeg klarer meg med et bilrekvisitabatteri på tilbud på 62Ah? Enslikstar tapper ikke batteriet for mer enn 0,1Ah. Og må du kinne i 10 sekunder går det ikke med mer enn 1Ah! Det fylles fort opp når det lades.

Lars H.

 

Hvorfor skal du ha et 62 Ah batteri som blindpassasjer/ snylter som ikke bidrar med mer enn 0,1Ah??

 

Hvorfor ikke sette inn 110Ah hvis det er det som er i forbruksbanken og legg på en forbruker som trekker ut 45% på 3-4-5 dager.

 

Det må da bli en vinn/vinn situasjon både for batteriet og langere liggetid i uthavn.

Har kjørt det systemet i 20 år.

Batterier 4 atk. 2x2 FULMEN SHD 140AH(140482) som hvertfall holder i 10 år.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
toholthe : Hvilket batteri skal jeg velge?
Jeg hadde valgt et helt vanlig bly/syre og gjerne fra biltema. Har vel samme erfaring som Hulda. Jeg har et Sønnak Nautilus 105 ah som også har fått mye pepper her på baatplassen. Det er 9 år og fremdeles mye krutt i. Hadde et til men det er kassert. Årsak, for mye og for mange dyputladning ved landligge vil jeg tro. Altså ikke batteriet sin feil, men min egen. Tror de fleste batterier lever veldig lenge hvis de får den oppladningen de skal ha.

Hvis det batteriet du skal skifte har uvanlig kort levetid, mener jeg det er viktigere og finne ut årsaken til at levetiden ble kort, og ikke hva batteriet heter eller hvor det er kjøpt som desverre ofte blir vektlagt for mye. :wink:

Link to post
Hvorfor skal du ha et 62 Ah batteri som blindpassasjer/ snylter som ikke bidrar med mer enn 0,1Ah??
Nå er det mange måter å sette sammen batterier på, men jeg foretrekker et eget batteri til start som jeg vet er fulladet til enhver tid. Og for meg, kunne det faktisk hatt ennå færre amperetimer! Men det jeg har er slikt som det selges i bøtter og spann av som startbatteri til bil, så dermed er prisen lav. Når det gjelder batterier til forbruk, har jeg 3x115Ah kapasitet som rekker for meg til svært så ovale langhelger.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

=> Bare husk at du kjøper et battereri med minst det samme Ah og CCA som anbefalt av motorprodusenten.

:seeya:

Jørg

 

 

I grunnen enig, Hulda, vi diskuterer jo ikke noe annet enn startbelastning.

 

Men det finnes jo også forskjell.Å øke litt på RC av bly-syre koster jo skjelden mer enn få kroner ekstra regnet på det billigste.

:seeya:

Jørg

"Også du min sønn brutus" Beklager Jørg, men du må forklare hva disse betegnelsene står for. CCA og RC. Det er mulig jeg burde vite hva det er, men faktisk så vet jeg ikke det. Ellers er det jo noen her på forumet som elsker å strø om seg med forkortet fakspråk, Tror ikke de tenker over at det er mange som går glipp av nyttig informasjon pga. at man ikke forstår hva som menes.

Mvh

spilli

Link to post

fra denne webben:

Batteri håndbok på engelsk

 

 

4. CCA, CA, AH and RC. What are these all about? These are the standards that most battery companies use to rate the output and capacity of a battery.

 

Cold cranking amps (CCA) is a measurement of the number of amps a battery can deliver at 0 ° F for 30 seconds and not drop below 7.2 volts. So a high CCA battery rating is especially important in starting battery applications, and in cold weather.This measurement is not particularly important in Deep cycle batteries, though it is the most commonly 'known' battery measurement.

 

CA is cranking amps measured at 32 degrees F. This rating is also called marine cranking amps (MCA). Hot cranking amps (HCA) is seldom used any longer but is measured at 80 ° F.

 

Reserve Capacity (RC) is a very important rating. This is the number of minutes a fully charged battery at 80 ° F will discharge 25 amps until the battery drops below 10.5 volts.

 

An amp hour (AH) is a rating usually found on deep cycle batteries. If a battery is rated at 100 amp hours it should deliver 5 amps for 20 hours, 20 amps for 5 hours, etc.

vimpel_signatur.gif

Link to post

Nå er det mange måter å sette sammen batterier på, men jeg foretrekker et eget batteri til start som jeg vet er fulladet til enhver tid. Lars H.

 

Mente ikke at du skulle kople batteriene på noen annen måte enn den du har.

Var bare en mulighet til å få noen ekstra Ah, hvis en trengte det.

 

Mitt tv sier i fra, nå har dere sett nok på Tv, hvis skal vi ha rikelig med startstrøm til å starte i morgen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Mitt tv sier i fra, nå har dere sett nok på Tv, hvis skal vi ha rikelig med startstrøm til å starte i morgen.
Den sjansen tar ikke jeg, jeg vil ha et billig startbatteri som kun brukes til start! At TV'n skulle være så glup at den sier ifra at kapasiteten på batteriet jeg skal starte på er 75%, 50%, 10% eller hva, ville ikke jeg stole på. Å måtte tilkalle redningsskøyta for å komme seg hjem pga. lite strøm på batteriet jeg skal starte på, blir for flaut! Men er en observant, har en batterimonitor og følger med på forbruket, kan det jo gå greit. I "gamle dager" var det ikke mange som hadde skilte batteribanker for start og forbruk.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Helt enig, under visse forutsetninger. Har det gamle starbatteriet hold 7 - 10 år, kjøper du tilsvarende batteri og ferdig med det. Men er det dødt etter langt færre år, er det på tide å tenke på hvorfor dette har skjedd. Er det da feil batteri du hadde, er det noe feil med ladingen? Er det noe feil med forbruket?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

ja enig med det du sier., skifter man batterier unormalt ofte eller har man problemer så må man gå dypere i materien. men eg tok utgangspunktet i innlednings teksten der jeg forsto det slik at start batt alltid var full ladet. har selv sett både billige og dyre batterier med kort og lang levetid....... så hvilket fabrikat man skal velge er alltid vanskelig. er glad jeg har sveiv på sabben i tilfelle! he,he

Link to post

At TV'n skulle være så glup at den sier ifra at kapasiteten på batteriet jeg skal starte på er 75%, 50%, 10% eller hva, ville ikke jeg stole på. Men er en observant, har en batterimonitor og følger med på forbruket, kan det jo gå greit. I "gamle dager" var det ikke mange som hadde skilte batteribanker for start og forbruk.

Lars H.

Har du ikke en intelligent TV du da? :rolleyes: Min kutter ut ved 11,9 V den.

Men en må jo være oppegående og følge med, har nå greid meg i 30 år med å følge med på voltmeteret.

 

Her er mer om blybatterier

 

http://www.mil.no/multimedia/archive/00126/Blybatterier_126346a.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...