Jump to content

Kan Yanmar 4LH-STE koples til VP drev?

POL

Recommended Posts

Lurte på om Yanmar 4LH-STE 240 Hk kan brukes som drevmotor eller om denne motoren bare er tenkt brukt med gear?

Drevet jeg har er et VP 290 DP -A drev.Utvekslingen på drevet er jeg ikke sikker på,men tror den er 1:1,68.

Er ellers interessert i erfaringer fra brukere av denne motoren.

mvh

POL

Yanmar 4LH motorene er noen av de beste marinemotorene som er laget etter min mening, og er svært driftsikre motorer.

Jeg har ikke vært så mye borti de utover vanlig service, men vet at eksosbendet, varmeveksler og oljekjøleren er omtrent det eneste som ryker på de.

Alle motorer kan i utgangspunktet utstyres med drev, problemet med AQ290 drevet er den spesielle svinghjulskåpen du må ha, og jeg tror ikke jeg har sett noe slikt til Yanmar.

De eneste jeg kan tenke med som vet eller har slikt er Torresen Marine, da jeg vet de selger 4LH motorer med Mercruiser drev. Prøv å send de en mail og hør om de vet noe om dette, eller har delene du trenger.

Jeg mener å ha sett en tråd på www.boatdiesel.com hvor en fra Storbritannia (tror jeg) beskrev hvordan han hadde fått til en slik kombinasjon. Muligens under Yanmar 4LH seksjonen, og kanskje i vår engang pluss minus noen måneder. Medlemsskap på dette nettstedet koster 25 dollar eller hva det var, men kan trygt anbefales.

Takker for svar.

Fikk dette svaret fra Yanmar Norge:

Hei,

Denne motoren er levert som en girmotor. Dersom den skal nytts som drevmotor blir det en god del ombygging.

Ta kontakt med lokal Yanmar forhandler dersom du trenger mer informasjon om ombyggingen.

Med vennlig hilsen

Yanmar Norge AS

Ole Løken

Ettermarkedssjef

Hei.

Dette har jeg prøvd å få til også, men ble sterkt frarådet da yanmar har toppturtall 3300.

Motorens dreiemoment er for stort for drevet. Volvo drev dp290a-e med utveksling 1:1,68 er utvekslingen for kad 44 motorer.Drevene til volvo og da dp290 serien er etter det jeg har hørt, utviklet for bensinmotorer på det amerikanske markedet.

Volvo sine dieselmotorer på drev, er alle utviklet med toppturtall rundt ca 3800 til dp290 serien, og dette er nettopp på grunn av styrken på drevene.

Du må få tak i ett nyere drev, som de som blir brukt på D-serien til volvo.

Libety her på BP har kombinasjonen Yanmar 6ly 440hp og DPH drev mener jeg det var..

Du må ha tak i ei "sprengkåpe" til vp og dreie/frese adapterplate slik at demperplata og kåpen kan boltes til yanmaren.. Liberty har postet noen bilder av jobben han gjorde her på BP en plass.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...