Jump to content

Bruk av spreder ved kraning av båt.

Eureka

Recommended Posts

Da var sessongen 2010 over. Båten ble tatt på land i går i godt vær. I dag er det stiv kuling, så det var fin timeing.

Tidligere sjøsettinger/ landsettinger har kranbilen brukt spreder på stroppene. Nå var den ødelagt, så det ble kun brukt stropper og lange kjettinger under kroken. Ved bruk av spreder ser det ut til at det blir betydelig mindre belastning på skroget ved fenderlist da sprederen er tilnærmet like bred som båten. Uten spreder blir det større trykkbelastning på fenderlist og dermed på skroget. Hvilke erfaringer har dere om den økte belastningen dette representerer?

Jeg foretrekker naturligvis bruk av spreder, og kommer nok til å sette som krav at den blir brukt til våren. Har også blitt fortalt at et transportselskap i området har hydraulisk tilpasset krybbe til båten når den settes på planet.

baat_paa_land_2010_001.jpg

Hvis det brukes så lange stropper at kvadratet i den høyden sprederen normalt ville være er like stort eller større enn sprederen, vil ikke belastningen på skrogsidene bli større. Dette er imidlertid ikke alltid mulig med lastebilkran fordi det går ut over løftehøyden. Med mobilkran er det som regel uproblematisk.

hmm, mobilkran ble brukt. kvadratet var ikke like stort som ved bruk av spreder. Det jeg visulet så, var at fenderlista ble trykket bra inn ved bakre stropper, og at skrogsiden bulet inn under løftet. Begge deler rettet seg ut igjen etterpå. Det jeg naturligvis da tenker på er skader/ brist i materialet og faren for lekkasje mellom overbygg og skrog.

Dette er den andre sprederen jeg vet det firmaet har hatt brudd på i år. Det tatt i betraktning, så er det forsåvidt tryggest å ikke bruke spreder.

Dersom ikke båten har innebygde løftepunkter SKAL det brukes åk ved løft av båt.

Båten skal løftes etter bunnen, ikke klemmes sammen.

Har kranfirmaet hatt to ødelagte åk på kort tid ville jeg bedt om å få se sertifikatene.

Alt av løfteutstyr skal sertifiseres.

Uka før vi satte båten på sjøen, dvs mai, røyk ett åk. Men de hadde skaffa nytt til vi skulle sjøsette. Da kranbilen møtte på kaia denne uka, var åket gåent på nytt, og nytt var bestilt. Det er et stort og velrenomert firma som gjør jobben, og jeg har ikke noe å utsette på den, bortsett ifra at det ikke ble brukt åk denne gang.

Er det en SKAL regel ihht sertifisering, som sier at det skal brukes åk dersom det ikke er løftepunkt i båten? Eller er det bare god skikk og bruk?

Redigert av Eureka (see edit history)

Pappa bygde ny Joda 24 Tour da jeg var 3 år gammel.

Den første sjøsettingen ble gjort av en kranfører som ikke brukte spredeåk.

Båten ble full av langsgående sprekker i gelcoaten i dollbordene.

Kort sagt så ødela kranføreren båten...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Ingen hadde fått løftet min båt uten åk.

Et langt skrev er etter min mening ikke godt nok. Et eventuellt løft hadde blitt avlyst.

Hei

Som vanleg så uttalar eg meg her på forumet (nesten) berre når eg har erfaring. Me har løfta vår utan åk/spredarar tre gangar. Båten er ein katamaran som er 6,3 m brei. Ingen kranfirmaer har så breie åk.

Ved å forlenga stroppene slik at dei kjem 12-16 m over dekk så har løft utan åk gått heilt fint.

Sist gang så rekna eg på vinkelen mellom stropp og dekk og de blei gunstigare (større) på denne måten enn ved å løfta den hjå Bergens Seilforening sin kaikran. Denne krana har åk med 4,5 m breidde.

Båten er 38 fot og ca. 7 tonn målt vekt.

Ask

Med så lange stropper blir det ikke all verden av trykk på fenderlisten.

Jeg ville vært mye mer bekymret for at stroppene skulle skli på båten slik at den tipper ut om vekfordelingen ikke er optimal slik som på videoen under...

Der var stroppene plassert for langt bak, og så kom litt vind... :worry:

Jeg hadde aldri tillat løft uten 2 veis spredning av stroppene, med spredning i lengderetningen som pri. nr.1.

Mvh. SAP

Jeg ville vært mye mer bekymret for at stroppene skulle skli på båten slik at den tipper ut om vekfordelingen ikke er optimal slik som på videoen under...

E forlangte åk når de løftet min på land i vår nettopp pga dette...litt bekymret for klemfaren og :sweat:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Hei

Det er ikke noen lovkrav eller bestemmelser i forbindelse med løfteredskap eller kran som sier at en må bruke spredeåk.

Hvis firmaet har ødelagt to åk betyr det antakelig at de ikke bruker utstyret slik det er beregnet. Man må vanligvis utsette et åk for relativt ekstrem misbruk for at det skal ryke. Det mest vanlige er at kjettingskrevet/stroppene mellom kran og åk er altfor korte. Bruksanvisningen på de fleste åk viser at det ikke skal være mindre enn 45 grader mellom løftefester på åket og krankroken. Dette er vinkelen mellom stroppen og horisontalplanet som spredeåket utgjør - ikke rørene i ytterkanten.

På en båt vil det normalt være en stor fordel å bruke spredeåk for å unngå at skutesiden eller fenderlister trykkes inn.

Hvis båten har stive skott hele veien innenfor der stroppene klemmer er det normalt ikke noe problem.

Hvis ikke er det stor fare for langsgående sprekker i coat i alle "hjørner" som overgang dekk/skrog og dollbord/overbygg. Videre risikerer en at huden presses inn slik at den klemmer i stykker/løs innredning.

Slike skader ser du vanligvis ikke med en gang, men de dukker opp etterhvert.

Lange stropper og skrev som ofte brukes på mobilkran reduserer trykket mot øvre del av skroget i forhol til korte stropper uten åk.

Når det gjelder faren for at båten skal falle ut av stroppene er den kanskje større ved bruk av åk ettersom en da holder stroppene ut fra siden og mister "festet" en har når stroppene klemmes inn mot fenderlist og skrog.

Mons

Mons

Jeg har ikke fått mulighet til å inspisere skroget enda, men ser for meg at jeg setter av tid til det i morgen. Heldigvis vasket jeg ikke fenderlisten så grundig, umiddelbart etter at båten var på plass i krybba si, slik at kontaktpunktet mellom løftestroppene, som var noe skittne, og fenderlist fortsatt er synlig. Det er ikke særlig oppløftende å lese innleggene her, dog, en mer unison tilbakemeldig om erfaringer her på forumet skjer ikke hver dag. På bildet som jeg la ved i første innlegg, kan en såvidt se krokene i overgangen mellom stropp og kjetting. Vinkelen ser ikke så ille ut, men fenderlisten ble som nevnt presset inn og en kunne se at det blå skroget ved bakre stropp bulet svakt inn omlag 25 cm foran og bak stroppa. Naturligvis håper jeg at det er inger synlige eler skjulte skader. Om det er skader så får en håpe at de er godt synlige og utvilsom nye og forenlig med trykket fra stroppene. Med tanke på faren for at en båt skal skli ut av stroppene, slik som vist på filmklippet over, er nok av og til å foretrekke, da dette medfører umotvistelige skade på båten. Jeg skal kinpse noen gode detaljfoto, så får jeg se hva det blir til.

Kranfører ble gjort kjent med at fenderlist og skrog hadde blitt presset inn under løftet.

For å få litt perspektiv på dimensjonene, så er båten 31 fot, 310 cm bred.

Forøvrig: legge merke til at jeg ikke har offentliggjort hvilket firma som utføret jobben eller uttrykt noen videre harme omkring dette :) -jeg kommer nok heller ikke til å si senere hvem som har gjort jobben.

Redigert av Eureka (see edit history)

En annen gang kan du vurdere å legge 70-80 cm godt polstret plank 2X4" under fenderlista på de fire stedene stroppene klemmer. Det vil fordele presset over et større område og du vil unngå den sterke punktbelastningen du ellers vil få på fenderlista.

Kan festes med dobbeltsidig tape før krana kommer..

Mons

Da er skroget undersøkt utvendig og det er ikke synlige skader/ brist i gelscoat. Skal det undersøkes nærmere utvendig, så må fenderlisten av. I morgen blir det grundigere sjekk innvendig. Sannsynligvis har jeg vært heldig, med en god posjon ny erfaring og kunnskap. Takk for gode innspill.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...