Smiley Startet 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2010 Som overskriften viser så kunne jeg tenke meg å forsøke å få opp farta på båten min litt. Bakgrunnen er at jeg synes det er litt underlig at toppfarten på min Weedo 17 er 4-5 knop lavere enn det den var på den gamle Smuggler 21. Dette er med samme motor / propelloppsett, og til tross for at Weedo`n er ca. 200kg lettere. Jeg vet at Smugglerens skrog er raskt, men Weedo`n har tilnærmet samme V-bunn. Mens bunnen på Smuggleren hadde en skarp V, så har Weedo`n en flate på ca. 10cm i bunnen av hele V`n, kan dette påvirke toppfarten særlig grad? Kunne det være noe å hente på å forlenge skroget /flaps?? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
ivar Svart 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 En slik ski eller "pad" som det kalles i utlandet, vil vanligvis gi større fartspotensiale. Men det krever at farta er stor nok til å komme opp på pad'en. Hva med våt flate, får du trimma skroget godt ut av vannet? Og, hva slags motor/propell/turtall/fart får du nå kontra før? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smiley Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 (redigert) Farta nå er 33knop mot 38knop tidligere. Motoren oppnår sine 5500rpm nå som før. Dog falt den ned mot 5000 mot slutten av sesongen, men da falt sikkert toppfarten tilsvarende (groer og skit). Har samtidig en sterk følelse av at bensinforbruket er relativt mye høyere med denne båten. Dette stemmer vel ganske bra med tanken om at skroget gir mere "motstand" i vannet. Synes også at propellen har lettere for å kavitere.(jeg har heis, så dette er ikke pga. monteringshøyde) Redigert 28.Oktober.2010 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Bearded Beast Svart 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 du vil nok få like mange forskjellige toppfarter som båter du setter motoren på. Noen båter er bare raskere enn andre av mange grunner. Både våtflate og luftmotstand gjør sitt. Samt mange båter har det med å maxe ut på ei viss fart nesten uansett hva man motoriserer den med. Innen rimelighetens grenser da seff.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 (redigert) Denne du har? http://www.maritime-...oats/Weedo.aspx En solid bygd båt med oppgitt tomvekt på knappe tonnet , nesten dobbelt så mye som en 'vanlig' 17-fots skjærgårdsjeep - sikker på at Smuggleren din er 200kg tyngre...? Disse MOB båtene er vel heller ikke bygd for maks løft og fart på en godværsdag , men heller for å takle det meste av styggevær på tryggest mulig måte Redigert 28.Oktober.2010 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smiley Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 (redigert) Ja, jeg regner med at det er grunner for at farten ikke er den samme. Men tenkte at dersom noen hadde et tips eller to til enkle endringer så kunne det være verd å prøve. Gjorde et grep selv i ettermiddag som jeg regner med vil ha litt effekt; skjærte hull i dørken over fremre (tette) kott. Der fant jeg ca. 70 liter gammelt saltvann samt 20-30kg vasstrukkent skum. Årsaken er en gammel skade som kystvakta en gang har "reparert". To fluer i en smekk; nå fikk jeg et lite stuerom til dregg & tauverk også.... Båten er lik den som heter Weedo 17 Solas på den siden ja. Ser at vekten der er oppgitt til 980kg tomvekt, mens i mine papirer står det 650kg. Kanskje jeg får kjøre utom vekta til biltilsynet en tur. Dersom vekta på nettsiden er den riktige, så henger dette på greip. Da er det Smuggleren som har 150kg på sin side. Pluss at jeg som nevnt over har hatt ca. 100kg ekstra ballast i baugen.. At båten er konstruert for å bevege seg sikkert i grov sjø kan jeg skrive under på. Har gjort noen reale hopp i gode bølger uten at dette har vært spesielt skremmende, ikke engang for fruen...... Redigert 28.Oktober.2010 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
ivar Svart 28.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2010 Hvis du har fått lettet den 100kg i baugen så må jo det merkes godt på farta - skal noe hk til for å løfte den vekta ut av vannet - eller trykke den ekstra våte flata gjennom vannet. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Smiley Svart 1.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Hadde båten på vekta til biltilsynet i helga. Vekt med påhengsmotor og lift (170kg) samt dregg, batteri og litt vann var 930 kg. Altså i underkant av 750 kg tomvekt. Om avviket i forhold til mine papirer skyldes mer vått skum, eller om det er andre unøyaktigheter ute går er ikke så godt å si. Men altså ingen åpenbare skrogendringer som vil øke toppfarten her? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.