Jump to content

Yamaha V6 girhus. Olja er hvit. Hva gjør jeg?

Double Weber

Recommended Posts

Sommeren med ny-overhalt motor har vært helt fantastisk. Fullstendig problemfri :thumbsup:

Jeg takker alle her inne på baatplassen for god hjelp og støtte i vinter/vår. :flag_bp:

En spesiell takk til Bernt og Droll som bidro med masse ekspertise :yesnod:

Nå er båten tatt opp, og jeg skal snart sette den bort for vinteren.

I den forbindelse tappet jeg oljen av girguset for å fylle på ny.

Den oljen som kom ut hadde ikke riktig farge. Den var veldig lys, nærmere hvit. Med et grønn/gråskjær.

bilde0301.jpg

bilde0300.jpg

Oljen har fremdeles smøring. Det kan jeg kjenne ved å gni den mellom fingrene, men det virker som det er noe vann i systemet mtp fargen.

Den oljen jeg tappet ut av girhuset i vår hadde også denne fargen.

Jeg bruker yamaha sin egen olje.

Dette er vel langt fra riktig?

Hvordan angriper jeg dette?

Tenker dette blir vinterens prosjekt :yesnod:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Du må nok trykkteste gear huset. Dette er vann som har kommet inn i huset.

Ved å pumpe overtrykk i huset kan du som oftest høre lekkasjen.

Men du kan begynne med å ta av propellen og se bak trøsteskiva om det ligger fiskesene eller siv /strå der.

Det er som regel tettninger til: propellaksel, drivaksel, gearaksel, tappe/fylle skruer og skruen til gearoverføringen vist det er det på denne.

Bernt

Der er du igjen Bernt. Flott! Kan alltid regne med deg. :thumbsup:

Du må nok trykkteste gear huset.

Ved å pumpe overtrykk i huset kan du som oftest høre lekkasjen.

Det var noe sånt jeg så for meg.

Kan jo få tak i en nippel og sette på en pumpe.

Håndpumpe eller trykkluft?

Kan det gjøres på en benk og bare lytte, eller burde jeg ha girhuset under vann og se etter bobler?

Men du kan begynne med å ta av propellen og se bak trøsteskiva om det ligger fiskesene eller siv /strå der.

Da gjør jeg det. Følger dine råd vet du. Dine tips veier tungt. :yesnod:

Det er som regel tettninger til: propellaksel, drivaksel, gearaksel, tappe/fylle skruer og skruen til gearoverføringen vist det er det på denne.

Da har jeg heldigvis noe å henge fingrene i denne vinteren også.

Skal poste bilder og skrive om fremgangen her på baatplassen.

Blir spennende det. Demontere girhuset høres interessant ut. Da får jeg sett hvordan det også fungerer. :smiley:

Skal ta for meg jobben systematisk. Det har virket før, satser på suksess igjen. :cheers:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Har kikket litt på prosessen for å demontere hele girhuset på seloc online der jeg abonnerer.

Det er en jobb jeg helst ikke vil gå i gang med. Tror det må være det største kapittelet i hele manualen. En hel masse bilder og trinn. Ca 200 trinn for å demontere, reparere og montere.

Men jeg la merke til at det er en del "oil seals" som sitter ganske dypt i systemet.

Sitter ikke noen av disse langt inne i huset?

Inne på atomnivå?

Hvordan kan jeg vite hvilke som er ødelagt uten å demontere?

Vil en trykktest lett avsløre hvor det lekker?

Da er vi igang igjen. Spørsmål spørsmål spørsmål.

Håper dere holder ut med meg :wink:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Jeg har verktøyet og dokumentasjon på jobben vist du absolut vil :crazy:

Jeg tar deg kanskje på ordet der hvis det kommer til det. :flag_bp:

Nei alle simmringer sitter i ytterkant av alle lager hus.

Det er jo bra. Gjør jo jobben litt enklere det.

Men det sitter noen under innpeller`n

Og det er altid i parr en for olje ut og en for vann inn.

Jeg skjønte ikke helt det med "olje ut og vann inn"?

Ikke trykkluft!! mener test trykke er på 0,5 bar

Den er grei. Da blir det pumpe med håndkraft.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Jeg kan merke at jeg har litt lyst til å takle denne oppgaven hvis jeg må. Shims eller ikke shims. :wink:

Mulig jeg er litt naiv og for mye optimist, men jeg kan ikke annet en å tenke at dette må da gå an.

Kommer ikke noe vei uten å prøve her i livet. :thumbsup:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Bra!

Da redder du kanskje denne vinteren også.

Jeg forstår godt hvis du hopper over men gleder meg hvis du går løs på dette :thumbsup:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Bra!

Da redder du kanskje denne vinteren også.

Ja, ikke sant. Greit å ha noe å pusle med. :yesnod:

Jeg forstår godt hvis du hopper over men gleder meg hvis du går løs på dette :thumbsup:

Jeg tror jeg hopper i det. Var innom mitt lokale Yamaha verksted i dag og luftet ideen. Han så ikke bort i fra at jeg kunne klare det.

Han tilbøy seg å låne meg verktøy også. :thumbsup:

I første omgang et verktøy for å få løs den "mutteren", eller hva det nå er, som sitter bak propellen.

Så med god hjelp herfra og litt stå på vilje går nok den jobben greit.

Den som satser stort, vinner stort. He he :wink:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Burde man ikke vakuum teste istedenfor når det er vann som er kommet inn i oljen? Eg personlig klarer 55% vac. med munnen så da treng eg ikke utstyr engang, kun en stengekran på enden av slangen og ett manometer innenfor. Strengt tatt treng man ikke manometer heller.

Selvfølgelig fint med en trykktest i samme slengen.

Burde man ikke vakuum teste istedenfor når det er vann som er kommet inn i oljen?

Kanskje noen der ute med mer peiling en meg kan svare på det? Feks Bernt.

På Yamaha verkstedet brukte de en slags sykkelpumpe og senket girhuset under vann og kikket etter bobler.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Hvis jeg først skal inn å rote i kassa tror jeg at jeg bytter de simmerringer/o-ringer/pakninger som er. Kan like godt gjøre "the lots" når jeg først har det åpent.

Så hvis dere har noen tips om hva som er greit å skifte er det bare å hyle ut.

Skal ikke betale dyre verkstedtimer, har hele vinteren, så det er like greit.

Overhaler det som trengs.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Det at de synger og bråker kan jeg ikke gjøre noe med. Kanskje lyd-isolere kjelleren? :giggle:

Dette minte meg litt om denne:

God helg alle sammen :smiley:

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jeg ville gjort som Bernt rådet deg til: Trykktest først.

Kansje simringene dine er helt i orden, og du slipper unna med 20kr i pakninger til fylle/tappe skruene.

Likeså hvis det er i toppen av huset det lekker, så er det en kjapp jobb uten noe spesial-verktøy.

Å trekke ut lagerhuset til propellakselen er litt mere jobb, og noen ganger krever det endel makt og varme (+ ringmutter-nøkkel og avtrekker)

Har faktisk sett folk som har ødelagt både ringmutter og gjenger,shifter og gearstag .(Selv om de gjorde noen feil du sikkert ikke ville gjort)

Hvis du får låne "sykkelpumpa" hos Yamaha-forhandleren så skal huset klare å holde 1kg/ccm i 10 sekunder .

http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1994/200TLRS/LOWER%20CASING%20DRIVE%201%20%28150%20-%20175%20-%20200%29/parts.html

Som dere ser av bildene så ligger simmringene på Yamaha samme vei og de fleste ligger i sperre retningen for vann, men se på gear staget der ligger simmringen den andre veien.

Veit ikke hvorfor Yam gjør det sånn men ,et gear som blir varmt vill danne et overtrykk og da vil jo oljen bli trykket ut .

Mens når g-huset blir kalt og det dannes et vakuum så vil den trekke vann inn i huset.

PÅ omc sine gear så ligger simmringene hver sin vei tetter båe ut og inn.

Vi pleide å både trykkteste og vakuum teste , men vi fant som regel feilen ved å trykkteste , noen ganger kunne det slippe litt trykk ut over tid men bare vi dreide på akselen så ble det bra .

Så det jeg mener er at om det er mulig å få det til å lekke litt så er det ikke sikkert det er noen feil

Bernt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...