Jump to content

Yamaha V6 girhus. Olja er hvit. Hva gjør jeg?

Double Weber

Recommended Posts

Hmmm. Det er jo noe å tenke over.

Skal være nøye når jeg tester.

Kanskje filme litt også, så kan dere se sammen med meg.

Men hvis det kan lekke luft uten at det er noe galt kan det jo bli vanskelig å ta en avgjørelse.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Da har jeg gjort noe mer.

Har demontert huset fra stammen.

Demontert impeller og impellerhus.

pb020002.jpg

pb020003.jpg

Jeg lånte meg en pumpe.

pb020005.jpg

Jeg har også trykktestet med huset under vann.

Her er en liten videosnutt av det.

Så altså. Ingen synlig lekasje når huset er kaldt og det har overtrykk.

Kan lekasjen komme når huset er varmt?

Hvordan tester jeg det?

Hva med undertrykk? Hvordan gjøres det?

Nå skal det sies at oljen kan ikke ha inneholdt mye vann. Den var relativt tykkflytende når den kom ut og det var fortsatt god smøring i den. Det kjente jeg ved å gni den mellom fingrene.

Han på yamaha sa at hvis jeg ikke fant noe åpenlys lekasje kunne jeg bare prøve å fylle en annen olje neste sessong. Han hadde en mercury olje som var tykkere og bedre som han anbefalte.

Jeg har til nå kjørt med Yamaha sin egen olje.

Noen synspunkter der ute? :flag_bp:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Mener bestemt trykket er 1 bar, og du skal ikke overstige det (det finner du sikkert på aloc, står somregel under "periodic maintance" i verkstedboka) . Ofte ser du ikke lekkasjen før 0.8-0.9

Hvis ikke du har noe manometer som passer på, så tror jeg ikke det er mange kr for et nytt( Kan jo vere en grei "takk for lånet" ) :)

At de har flere tetninger som står med fjøren mot vannet er vel for at de ikke ønsker vann inn i oljen. Det kan jo også være en ide å bruke tetninger med støvleppe (dobbelleppe) i tilleg og da får man litt tetning andre vegen også. Man må jo ha tetning for oljen ut også men eg ville vært mer redd for å få vann inn.

Ellers kan lekkasjer av og til være størst når trykket er lavt, da ett høyere trykk vil trykke leppen mot akslingen og lekkasjen kan forsvinne.

Det motsatte kan også være tilfelle.

For vakuum test så treng du ett fungerende manometer som viser både over og undertrykk. Så syg du med munnen og stenger av med en krane. Har du lekkasje vil vakuumet forsvinne etter en tid og du vil se dette på manometeret.

Edit: Såg ikke den Bernt, kom noe på TV en midt i inlegget.

Redigert av volfro (see edit history)

Hva er "aloc"?

Sorry.. Seloc var det du kalte det. Regner med det er verkstedbøker der..?

Nå virker vel simringene sånn att de tetter mer ved høyere trykk!

Ja, men Yamaha har de parvis med leppene ut av huset, så da tetter de vel i teorien mer ved høyere vakuum..

Hvis du får låne "sykkelpumpa" hos Yamaha-forhandleren så skal huset klare å holde 1kg/ccm i 10 sekunder .

Hvor mye luft er dette?

Kan det konverteres til noe annet?

Men pump opp trykk og la den stå en stund for å se om det skjer noe.

Skal prøve å få ordnet pumpen slik at jeg kan bedre få det til.

Lykkelig Dracoeier ^_^

For vakuum test så treng du ett fungerende manometer som viser både over og undertrykk. Så syg du med munnen og stenger av med en krane. Har du lekkasje vil vakuumet forsvinne etter en tid og du vil se dette på manometeret.

Er vel vanskeligere å lokalisere feilen med undertrykk?

Hvis vakumet ser ut til å forsvinne må jeg vel bare skifte de simmerringer som er da?

Lykkelig Dracoeier ^_^

Det kan jo også være en ide å bruke tetninger med støvleppe (dobbelleppe) i tilleg og da får man litt tetning andre vegen også.

Vil det si at det går an å forbedre systemet?

Bruke en tilleggs simmerring, eller en annen type, for å gjøre systemet bedre en det Yamaha har fått til??

Lykkelig Dracoeier ^_^

Nei, er ikke så lett å lokalisere med vakuum,men du klarer kansje å høre det surkler hvis du dupper huset i vann først.

Vann inni huset???

Eller bare vann "på overflaten"? Vannrester.

Jeg bruker Mityvac til vakuum(og trykk), de har sikkert den på verkstedet også ;)

Den så kjekk ut :yesnod:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Rester ja.. litt som kan lage lyd hvis du ikke finner det på tørt hus med vakuum.

Men sikkert over 90% av lekkasjer på Yamaha har jeg lokalisert ved trykktest. Vakumtest står ikke nevnt i bøkene til Yamaha.. har kansje sammenheng med at de har simringene samme vei, ikke hver sin vei som jeg mener OMC har.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...