Kire Startet 29.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2010 Hei Holder på med motorbytte og total renovering der. Lurer på å montere inn et defroster og enklest og kortest vei for vannslangene fra motor er jo ved siden av V.V. tanken i motor rommet. Bør defroster ut av motor rommet? Må den ut av rommet, så blir det ca 3,5 til 4 meter lengre vannslanger fra motor. Har denne lengden noe å si? Ser Maritim har en Isoterm på 10kv og en annen på 4,2kv. Hav bør man satse på i en Sea Ray 290. Den tenkes kun som en liten lunk og godt for å tørke opp når det trengs. håper på tips og innspill Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2010 Defrosteren kan fint monteres i motorommet, men husk å hente tilførsel luften utenifra, motorroms lukt i båten anbefales ikke.. (På min båt hentes all luft til dieselvarmer og defroster fra motor rommet og dette medfører lukt, skal bygge om systemet i vinter) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2010 Enig i at luft må hentes utenfra - er vel oftest enkelt å få til å motorrommet. Holder med en slange opp i inntakene. Det å hente lufta utenfra er også veldig viktig når du virkelig trenger duggfjerning, da innelufta er varmere og derfor "holder på mer fuktighet". Men jeg ville tenkt meg om mhp. lengde og evt. antall bend på luftslangene frem til defrosterdysene. Du får stort varmetap her hvis de er veldig lange, og kan fort ende opp med en ineffektiv defroster. Dessuten er det mye lettere å finne plass til kjølevannsslangene enn luftslanger. Er vel også et poeng å se om du kan få til montering lavere enn ekspansjonstank og uten unødvendige svanehalser for å unngå problemer med luft. Sitér dette innlegget Link to post
ankerpilsen Svart 29.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2010 I min mening blir det forskjell på en defroster og en dieselvarmer. Defrosteren kjører en mens motoren går, og da bruker motoren så mye luft at det trekkes frisk luft ned i maskinrommet hele tiden. En dieselvarmer går gjerne uten motoren, og da blir luftutvekslingen i motorrommet helt annerledes. Men sett fra et sikkerhetsaspekt mtp eksos eller brannfarlige gasser er det tryggest å trekke en innsugsslange lengst mulig mot luftinntaket. De to defrosterne du snakker om, så er det vel bare Isoterm som har mulighet for påmontering av innsugsslage? -Mulig jeg tar feil... Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 29.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2010 (redigert) Ikke monter defrosteren i motorrommet. Selv om du bruker slange på innsuget til denne er ikke chassiet til defrosteren 100% tett og du vil få "motorlukt" gjennom defrosteren og inn i båten. Eg har prøvd dette med en 10 kw defroster, måtte flytte den til et annet sted enn motorrom. Selv om eg hadde slange på innsuget til defroster til friskluftsinntakene i motorrommet. Redigert 29.Oktober.2010 av KDB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 29.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2010 Gå for den største. Hvis du ikke har "defroster" fra før, er det vel heller ikke lagt opp slanger og dyser til vinduene? I så fall kanskje noe kronglet å få det til. Men "defrosteren" er jo praktisk som varmeapparat underveis. Slik er det hos meg, (men har også utblåsing mot frontvinduene). Motoren ombord står i egen kasse og defrosteren står under dekk. Har ikke eget luftinntak til defrosteren, og det er ikke noe problem. Pakk varmluftslangene inn i isolasjon, så blir det ikke så stort varmetap underveis. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 29.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2010 Tror kanskje vi må kontatert om det er Defroster eller Diesevarmer som skal monteres. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 29.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2010 Med vannslange fra motor, må det vel være "defroster". Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2010 Mange defrostere (i alle fall QL og Ardic) har ikke stusser på inntakshullene, men det er laget skruhuller for plaststusser som kan kjøpes "løst". Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 29.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2010 Takker for innspill. Det er et varmedefroster tatt fra motor jeg tenker på, men er litt usikker, da jeg også har fått et meget godt tilbud på en eber dieselvarmer og kan jo liksågodt bruke den når jeg kjører også. Blir kanskje litt smør på flesk?? Trenger ikke varme opp til vinduer/dashbord, da Sea Ray aldri dugger på vinduer, hehe :-) ikke opplevd det til nå faktisk. Er veldig i tvil nå Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2010 Ville satt inn defroster uansett. Koster lite og er driftssikker, i motsetning til dieselvarmerene. Og lag nå for guds skyld defrosterdyser hvis du har mulighet for det, den der duggfrie SeaRay'en biter jeg ikke på Hvis du fintenker litt kan deler av slangene evt. deles av defroster/dieselvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 Pokker.......hvorfor har jeg ikke lest denne tråden tidligere. Har akkurat montert en defroster på 4.3kw.....hvor?motorrommet selvsagt.Får håpe jeg slipper unna motorlukt,hvis ikke får jeg legge wonderbaum foran luftinntaket. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 Nye motorer lukter litt maling. Friske motorer lukter vel ikkje ellers? (så lenge veivhusventilasjon går til innsug).... Så eg ser ingen problem med motorrommet som plass for defroster ! Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.