Jump to content

Defroster, kan den fint plasseres i motor rommet?

Kire

Recommended Posts

Hei

Holder på med motorbytte og total renovering der. Lurer på å montere inn et defroster og enklest og kortest vei for vannslangene fra motor er jo ved siden av V.V. tanken i motor rommet.

Bør defroster ut av motor rommet?

Må den ut av rommet, så blir det ca 3,5 til 4 meter lengre vannslanger fra motor. Har denne lengden noe å si?

Ser Maritim har en Isoterm på 10kv og en annen på 4,2kv. Hav bør man satse på i en Sea Ray 290. Den tenkes kun som en liten lunk og godt for å tørke opp når det trengs.

håper på tips og innspill

Enig i at luft må hentes utenfra - er vel oftest enkelt å få til å motorrommet. Holder med en slange opp i inntakene. Det å hente lufta utenfra er også veldig viktig når du virkelig trenger duggfjerning, da innelufta er varmere og derfor "holder på mer fuktighet".

Men jeg ville tenkt meg om mhp. lengde og evt. antall bend på luftslangene frem til defrosterdysene. Du får stort varmetap her hvis de er veldig lange, og kan fort ende opp med en ineffektiv defroster. Dessuten er det mye lettere å finne plass til kjølevannsslangene enn luftslanger. Er vel også et poeng å se om du kan få til montering lavere enn ekspansjonstank og uten unødvendige svanehalser for å unngå problemer med luft.

I min mening blir det forskjell på en defroster og en dieselvarmer. Defrosteren kjører en mens motoren går, og da bruker motoren så mye luft at det trekkes frisk luft ned i maskinrommet hele tiden. En dieselvarmer går gjerne uten motoren, og da blir luftutvekslingen i motorrommet helt annerledes.

Men sett fra et sikkerhetsaspekt mtp eksos eller brannfarlige gasser er det tryggest å trekke en innsugsslange lengst mulig mot luftinntaket.

De to defrosterne du snakker om, så er det vel bare Isoterm som har mulighet for påmontering av innsugsslage? -Mulig jeg tar feil...

Ikke monter defrosteren i motorrommet. Selv om du bruker slange på innsuget til denne er ikke chassiet til defrosteren 100% tett og du vil få "motorlukt" gjennom defrosteren og inn i båten. Eg har prøvd dette med en 10 kw defroster, måtte flytte den til et annet sted enn motorrom. Selv om eg hadde slange på innsuget til defroster til friskluftsinntakene i motorrommet.

Redigert av KDB (see edit history)

Gå for den største. Hvis du ikke har "defroster" fra før, er det vel heller ikke lagt opp slanger og dyser til vinduene? I så fall kanskje noe kronglet å få det til. Men "defrosteren" er jo praktisk som varmeapparat underveis. Slik er det hos meg, (men har også utblåsing mot frontvinduene). Motoren ombord står i egen kasse og defrosteren står under dekk. Har ikke eget luftinntak til defrosteren, og det er ikke noe problem. Pakk varmluftslangene inn i isolasjon, så blir det ikke så stort varmetap underveis.

Takker for innspill. Det er et varmedefroster tatt fra motor jeg tenker på, men er litt usikker, da jeg også har fått et meget godt tilbud på en eber dieselvarmer og kan jo liksågodt bruke den når jeg kjører også. Blir kanskje litt smør på flesk??

Trenger ikke varme opp til vinduer/dashbord, da Sea Ray aldri dugger på vinduer, hehe :-) ikke opplevd det til nå faktisk.

Er veldig i tvil nå

Ville satt inn defroster uansett. Koster lite og er driftssikker, i motsetning til dieselvarmerene. Og lag nå for guds skyld defrosterdyser hvis du har mulighet for det, den der duggfrie SeaRay'en biter jeg ikke på :lol: Hvis du fintenker litt kan deler av slangene evt. deles av defroster/dieselvarmer.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...