Jump to content

Tregt ror på seilbåt (Athena 34) med rorkult.

TomasV

Recommended Posts

Jeg har i løpet av sesongen slitt med tregt ror på min seilbåt med rorkult. Da vi tok båten på land for vinteren, så tok jeg av roret (mens den hang i krana). Var tungt å få det ut, men det gikk.

Det ser ut som om det er 2 nylon foringer. En der roret kommer ut under båten, og en i toppen av røret som går inn i båten. Roret bare tres inn i dette, og settes på en ring inni båten med en bolt som hindrer det å falle ut. Det var tungt å få det ut hele veien, så det er ikke pga skjev rorstamme.

Hva anbefaler dere at jeg gjør i løpet av vinteren. Er det mulig å slipe opp foringene? Smøre med noe når jeg setter de på (i så fall med hva). Eller kjøpe nye/bedre foringer? I så fall hvor kan jeg få tak i dette. Er ikke så lett å få prøvd ut litt forskjellig, da jeg ikke får på roret når den står i krybba, og har bare tiden når den henger i krana til våren for å få det på....

Mvh,

Tomas.

JEg tror vel jeg ville forsøkt rengjøre og smøre opp før jeg begynte å dreie større hull i hylsene.

Hva du bør smøre med, er det sikkert andre som har mer peiling på enn meg, men skikkelig rengjøring først er uansett viktig.

Om det er smurt med fett før, kan det være at dette har stivnet etter kontakt med saltvann e.l.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...