Jump to content

Egnet tetningsmiddel i klemhylse/ slangekobling?

nordan family 27

Recommended Posts

Motorenes girkasser sender kjølevann videre til pakkboksen. Noen folk som skrudde litt ombor ødela det ene røret / slangen i fjor. Det har tidligere vært et plastrør der, og når ble dette blåe røret / slangen satt inn. Dette ble jo ikke tett i den ene enden, men tett i den andre.

slange.jpg

Jeg tror ikke jeg kan ha inn støttehylse. Den vil vel tære etter noen år, og da vil jeg ikke ha fragmenter vider i dette systemet. Så jeg lurer på å fylle litte granne pakningsilikon eller tilsvarende fra Biltema. Eller er det andre egnede stoffer som kan hjelpe til å få dette tett? Feilen er antagelig at røret er for mykt til at denne tradisjonelle "klemme-hylsa" eller hva det nå heter blir tett.

Luft slange??

Intet overrasker meg lengre. Jeg må innrømme at jeg i hele sommer har stusset veldig på den da det er "annerledes" i overflaten enn alt annet jeg har i båten. Men det var tross alt autoriserte Volvo folk som satt den på. Men det trenger jo ikke bety noen ting i det hele tatt. Tror jammen jeg skal sende dem bilde og spørre om de er sikre på at denne slangen faktisk er til det formålet de har satt den for.

Liker i og for seg forslaget om å sette på en slangestuss. Stuss og slangeklemmer er liksom så greit. Men jeg tror da jeg må bytte helle slangen / røret - den virker ikke til å være slik som er egnet å få til å tre på en stuss. Og den har jo en kobling i andre enden også.

Får la det synke litt inn.

Den blå slangen er i følge de som monterte den inn den type slange Fairline i dag benytter til formålet - så da antar jeg den duger selvom den kan se ut som noe annet.

Rådet er å tette dette med et par runder med "rørlegger tape". Er det forskjell på rørlegger tape og gjengetape? Noen kommentarer til det? Slangen / røret er nok ikke muli gå få tredd på noen slangestuss, så da må jeg i så tilfelle bytte hele. Men om rørleggertape PTF duger så forsøker jeg vel kanskje det. Ulempen er at om det ikke funker er det litt kinkig å få gjort noe med det når det først legges på vann. Det er ingen stengekraner fra pakk-boks-siden her. Det er kanskje betenkelig i seg selv - men vanlig.

Den slangen er jo så myk at det (etter min oppfatning) må være en slags støtte inni. Gjengetape synes jeg er et dårlig råd.

Da ville jeg heller byttet koblingen til en trykkluft hurtigkobling med o-ringstetting.

Jeg ville følt meg tryggere med nipler i begge ender, slik adeno foreslår, og en annen egnet slange.

Redigert: Se i GH-katalogen her. De spesifiserer at for plastrør i kompresjonskobling skal det brukes støttehylse. http://viewer.zmags.com/publication/5640a2ad#/5640a2ad/1

Redigert av dvil (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...