Jump to content

Doghouse til First 35


Arild Iversen

Recommended Posts

Jeg har lenge lekt med tanken på å få bygget et "doghouse" til båten istedet for sprayhooden som benyttes i dag.

Så et par franske båter pluss en engelskmann i sommer med fast doghouse, men husket selvfølgelig ikke på å ta bilder.

Ser for meg at det kan lages i aluminium med vinduer i plexi eller lexan som er skrudd fast.

 

En av grunnene er muligheten til å ha solsellepanel fast montert på toppen, pluss solide griperekker både på sidene og i akterkant.

Tanken er å lage den noenlunde lik dagens sprayhood, åpen i akterkant, men med nødvendige tilpasninger.

Er det noen som har gjort et tilsvarende prosjekt, eller har bilder av seilbåter med slikt "doghouse" ??

 

septemberhelg_paa_remmingen_011.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Artig at denne ble plukket opp igjen :smiley:

 

Prosjektet er ikke videreført på grunn av forskjellige forhold.

Så jeg er med andre ord ikke kommet noe lengere enn fortsatt å være på tankestadiet.

Har sett noe tilsvarende laget i vannfast finer, men er en smule usikker på holdbarheten på finer.

 

En kjenning nevnte de svart / brune forskalingsplatene som vistnok tåler en uhorvelig mengde fuktighet før de eventuellt tar kvelden, men de er så stive at de ikke går an å bøye.

 

De nevnte svenske båtene har vel stort sett "frontrute" av aluminium / glass mens toppen fortsatt er av kalesjemateriale.

Det jeg tenkte på var en mer permanent løsning.

Har fortsatt ikke funnet en design som jeg mener passer både i forhold til det praktiske og det etiske.

 

Etter å sett hva Svaap gjør med skøyta si har jeg fått akutt prestasjonsangst i forhold til å prøve selv....

Blir det aluminum må jeg få det laget og da er kostnad et tungt moment..... så vi får se

Redigert av Arild Iversen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja...tre forhold egentlig.

For det første er jeg 99% turseiler med base på Nordmøre, og seiler i hovedsak området Stadt - Lofoten

Erfaringsmessig blir sprayhooden stående oppe nesten hele tiden, mest på grunn av været (beskyttelse).

Derfor kunne det like godt vært et dog house som gir null problemer i forhold til slitasje, misfarging, vanngjennomtrening osv.

 

For det andre, savner jeg solide griperekker når jeg skal ut av cockpit og på dekk i dårlig vær.

På et dog house kunne jeg fått montere solide griperekker som står for en støyt.

Har en "gripebøyle" på sprayhooden, men den egner seg ikke å "henge etter", mest for lett støtte.

 

For det tredje kunne jeg tenke meg å benytte toppen/taket av et dog house til å montere solcellepanel da jeg ikke har stort andre muligheter.

 

I tillegg er det noe udefinerbart...har lyst...som presser på av og til, og noe med at en dog house gir bedre og mere permanent beskyttelse mot elementene...tror jeg.

 

Når det er sagt, den sprayhood jeg har i dag er forholdsvis ny (4 år) og fungerer helt etter forutsetningen, så det er ikke det at jeg er misførnøyd på noen måte.

Tanken er at et dog house vill gi meg litt mer av alt, men designet bør være lik sprayhooden med tanke på det estetiske.

Med andre ord, vi snakker ikke her om ståhøyde under slik Servicemannen har på sin.

Link to post
Share on other sites

OK nå er jeg i et område det også er fin å ta ned sprayhooden, men jeg skal hjem til sommeren derfor er jeg litt nyfiken på det. Jeg kunne vel tenke meg noe som var enkelt å demontere. Jeg ser for meg mye arbeid ved plastring, umiddelbart tenker jeg på aluminium. Hva med først en god arbeidstegning, maler av tynn finer og forespørsel til nærliggende metall/al.verft. Gjerne flere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...