Jump to content

Kvalitet på Volvo Penta vs andre merker

Smellingen

Recommended Posts

Jeg hadde en Volvo motor på 7,5 hk på en seilbåt en gang. Helt grei - men gammel saltvannskjølt. Nå har jeg to tamd 60 c. Gamle, men solide motorer.De har imponert meg. Starter utrolig greit. Går overraskende rimelig. Soter ingenting på akterspeilet. Ingenting! ryker litt når de er kalde. Ville absolutt kjøpt en båt med slike gamle og gode Volvoer igjen. Så kjenner vel mange noen som har hatt trøbbel med noen utgaver av Volvo hvor det er tatt ut veldig mye hester. Også jeg kjenner noen, og har i mitt eget hode noen VP utgaver jeg aldri vil ha. Men det er ikke basert på egen erfaring

Før var det viktigere at en motor var til å stole på enn hvor mange liter som randt igjennom pr utkjørt distanse.... kanskje...

Vel, jer er litt der at jeg savner tiden da man kunne skifte olje på bilen selv uten å måtte sende den inn på verksted for å tilbakestille servicelamper etc etc.

Nå er det så små marginer og så mye elektronikk i moderne marinemotorer at det nesten ikke skal noe til for at det havarerer.

Men det er klart... så lenge de går er de miljøvennlige i forhold til den enorme kraften man klarer å tyne ut av en liter petrolium.

Hvor miljøvennlig det er å utnytte alle 900HK av en motor for å komme seg til kiosken på andre siden av fjorden i løpet av et kvarter, er en annen sak.

RSl

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Har hatt MD21, KAD42, KAD43 og nå D6, så svaret er ja :smiley: Tror VP er litt som Microsoft: De fleste har det, og alle elsker å hate de.. Jeg har vel vært relativt heldig; Den eneste jeg har hatt som ikke har hatt dårlig rykte er KAD43-en, men jeg har faktisk ikke hatt noen store problemer som er relatert til "svakhetene" - så langt..

Min mening er at volvo,som så mange andre begynner og vise tegn til effektivitet og besparelse i produksjon...Men det er jo ikke bare volvo som gjør det...Tror det er mange som bytter maskiner som egentlig er av en langt høyere kvalitet en dagens,hva er vitsen med og bytte en maskin med lite røyk,lettstarta,lite oljeforbruk og bra oljetrykk bare forde den har noen år på nakken????er det dermed sagt den havarerer umidelbart???ta for eks 60-70 serien og 40-41 osv.Dette er etter min mening uknuserlige greier,sammenlignet med dagens,klart en vet ikke,men skal like og se en d6 eller d4 etter 25000 timer og 30 år på nakken...Mens det fins en del både 60 og 70 maskiner ivartifal med det timenatallet som går i beste velgående....

mvh Christian

Vi har aldri hatt noe trøbbel med Volvo motorene de vi har hatt er en bensin V8 350 amrikansk men med volvo raiser og sjøvannspumper ++ en md 11 en kad 43 og en D6 370 alle disse har vært utrolig gode motorer, så vi er ikke redde for og kjøpe vp igjen.

hilsen Halvard,

har, og har hatt volvo før, og har og hatt andre motorer.Blir av og til litt forundret av å lese div. art. på dette gode forumet.På meg virker det som en del båtfolk er veldig snar til å hevde bastant at deres motor det vere seg grønne eller annen farge i kjelleren er steike gåen/kaputt, å berre noke drit heile motoren.

Men er dei oppbrukt,og moden for dynga alle desse motorane? Eg tviler på det.Trur det er motorar som med litt rep.gjerne overhaling, kunne gått maaange sesonger til.At det kan bli dyrt med mange arb.timer for en overhaling er nok litt av problemet idag. men en får no gjerne en komplett overhaling av dei mest kurante for rundt en 50-60 høvdinger, og er en litt fingernem så får en ofte hjelpe til og kan spare mye, samtidig som det er lærerikt...før i tida, så gjekk vi ofte løs på oppgaven sjøl, og lærte underveis..idag er det eksploderte arb.tegn, og beskrivelser på nett opp og ned, så dei fleste med litt kjennskap, eller en kompis som har litt peiling...trur nok det er mange som kunne spart masse penger her..men det er vel blitt et bruk og kast samfunn, dessverre.....eg er fornøgd med mine 2 41 P i kjelleren, dei rusler og går, lite elektronikk, til enklere det er dess mindre kan gå skeis...kjører dei godt opp i arb. temp. før dei må trø til, og gir dei noen min. etterpå så dei får kjøle seg....hilsen gammel masiknist..

Eg skal ikke ha de, ( har ikke erfaring med d motoren ) de som gjør at eg ikke ønsker disse motorene er at vi du er uheldig og får haveri i sylindrer

så er de ikke mulig å skifte deler, ny blokk og dermed ny hk avgift og moms, Ca 55000.-kr hk av og 75000.-kr moms på 300 hester du kan

reperer mye på gammel motor av annet merke med disse pengene.

Så hos meg kommer dei ikke i den nye båten som er under bygging.

Har opp gjennom årene hatt 3 VP motorer. MD II, TAMD40B og nå en TAMD41A. Har ikke hatt problemer med noen av disse. Har ikke problem med å handle VP igjen. Da fortrinnsvis brukt motor uten all denne elektroniken. Det gjelder forøvrig uansett motormerke.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...