Krapyl Startet 30.September.2004 Link til dette innlegget Startet 30.September.2004 Duppedittene til vinterens prosjekter begynner å ankomme. Dette er bare rør i et håp om å ta brodden av det å ta opp båten. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 30.September.2004 Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 Det var en riktig kvalitetsdupeditt.....vart skall NMEA signalen gå...vad skall du ha i andre enden??? blev lite nyfiken! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 30.September.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 Den lille duppeditten er en RS-422/CAN-buss to-veis interface. Lar meg få vindmåleren inn på MaxSea og sann vindretning på vindmåleren. Utgangen på Furunoen skal via en optokobler inn til en treveis NMEA-splitter. Derfra til MaxSea, nevnte vindmåler og autopilot. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 30.September.2004 Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 då har du "Performance module" til ditt Maxsea-program!? registrerer dette o riter polar-diagram automatiskt eller måste man manuellt mata in polardiagrammet o sen talar 'Modulen' om för deg om du seglar optimalt eller ligger o slöseglar? vilka kart bruker du C-Map eller BSB ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 1.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 då har du "Performance module" til ditt Maxsea-program!? registrerer dette o riter polar-diagram automatiskt eller måste man manuellt mata in polardiagrammet o sen talar 'Modulen' om för deg om du seglar optimalt eller ligger o slöseglar? vilka kart bruker du C-Map eller BSB ? Nei, jeg har ikke noen performance module enda. Har akkurat begynt å eksperimentere med MaxSea. Bruker den egentlig til litt andre ting. Som et rent styredisplay i en litt annen applikasjon. Den har en masse muligheter, men hemmes av en svært dårlig brukerhåndbok. Vær-routing må jo være et funn for langseilere. Som kart har jeg hittil brukt Mapmedia, men det blir vel etterhvert Cmap. Forøvrig så slöseglar jeg alltid. Skal ikke noe sted. En av de tingene jeg håper å få til med duppedittene er å spre litt informasjon i båten. Furuno LS-4100 kan også brukes som display til vindmåler, så da har jeg vindmåler både i sittebrønn og nede i bestikken. Videre så skal jeg ha en Simrad IS12 repeater oppe i sittebrønn, så da har jeg også informasjon fra Furuno GP-32 begge steder via CANbus/RS-422 interfacen. Og innen jeg har fått til dette, er forhåpentligvis vinteren over, og båten skal sjøsettes igjen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Har lest någonstans att 9 båter av 10 i jordenruntkappseglingarna bruker Maxsea, med performance o väder modulerna ! själv har jag ingen erfarenhet av Maxsea, men skulle gärna testa! får försöka leta rett på en demo-versjon! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.