Jump to content

Fjerne rust og scale innvendig i manifolder?

spilli

Recommended Posts

Hei. Har kjøpt meg en såkaldt delemotor i Sverige. Dette er en MD 21 B

Motoren hadde vært i Gøteborgs kommunes eie, og var klargjort for reinstalasjon med masse nyoverhalte deler.(Ble solgt på auksjon) Men manifold var ganske rusten på sjøvannssiden, det samme var eksosbendet. Hvordan får jeg best ut denne rusten? Før i verden fikk en jo kjøpt saltsyre med inhibitor i, men hvor får man kjøpt det i dag? Alle delene skal jeg konservere for evnt framtidig bruk. Hva slags konserveringsvæske bør man bruke? Hvem tester brennstoffventiler for en overkommelig pris i mitt distrikt? Gode råd tas i mot med takk.

Mvh

spilli

Redigert av spilli (see edit history)

To stoffer løser rust: Osksalsyre og saltsyre. Sistnevnte må behandles med forsiktighet da for sterk konsentrasjon kan gi uønskede reaksjoner. Du kan jo lage en blanding i en passende plastbøtte, eller noe sånt. Legg sakene oppi i noen timer. Skyll delene godt i ferskvann. Det som er igjen i bøtten kan du bare vanne irritasjonstreet til naboen med.

Dyser må noen andre skrive om.

Dyser tester du enkelt selv.

Du putter dysen i munnen, og ett manometer der termometeret pleier å stå, blåser alt du kan i dysen, og når den åpner snur du deg fort å leser av manometeret.

Ellers er det enkle trykktestere å få kjøpt, eller man kan sende de til f.eks. Vestfold Elektrodiesel!!

41ShXjM0RzL._SL500_AA300_.jpg

Syrer å sånt har Hulda mer greie på enn meg, men jeg har brukt StripAll en del, og vært fornøyd med det, men saltsyre er nok billigere, og kan vel kjøpes hos de fleste jernvareforretninger enda.

Redigert av adeneo (see edit history)

Legg sakene oppi i noen timer. Skyll delene godt i ferskvann. Det som er igjen i bøtten kan du bare vanne irritasjonstreet til naboen med.

Dyser må noen andre skrive om.

Takk for det Hulda. Men saltsyre uten inhibitor, hvordan går det?

Jobbet noen år for et amerikansk firma som produserte og solgte kjemikalier til skip. Var jo fantastisk mange virkningsfulle stoffer. Brukte mange av dem selv.Utsyring av kjeler, varmevekslere etc. Men så er det jo dette miljøet vi må, og skal ta vare på, så da ble jo noen av disse stoffene forbudt å bruke.Men oksalsyre hvor får en kjøpt det?

Mvh

Spilli

Sjekk apotheket. Jeg har aldri kjøpt disse sakene selv. Når det gjelder inhibitor, så er muligheten svært mange avhengig av hva du er ute etter. I og med at Hulda er jernbåt, så er jeg ikke særlig opphengt i rust. Jeg er av typen som sjekker ut det jeg har bruk for, og glemmer resten. Inhibteringsoljer kunne kanskje være tingen. Men første regel er GRUNDIG skylling med ferskvann med påfølgende tørking. Og er det dønn tørt, så er heller ikke rust noe problem, og inhibitering kan glemmes. Da jeg holdt på som verst, så var mine operasjoner med familiens stekeovn og dusj nesten på grensen av utkastelse (hudstru og børn versus Hulda). Eksempelvis sveising av støpejern til syrefast, etter først å ha tilbrakt timer med varmebehandling i stekeovnen på full blås. Sånt setter spor. Men sveisingene holder enda. Ekteskapet også. Ble litt off topic på slutten.

Inhibteringsoljer kunne kanskje være tingen. Men første regel er GRUNDIG skylling med ferskvann med påfølgende tørking. Og er det dønn tørt, så er heller ikke rust noe problem sveisingene holder enda. Ekteskapet også. Ble litt off topic på slutten.

Hei igjen. Tror kansje du misforstår meg litt når jeg snakker om inhibitor, eller mulig det er jeg som ikke forstår hva du mener? Jeg mener å huske at saltsyren som vi brukte/solgte var tilsatt

5% jernsulfat som inhibitor for at syren ikke skulle angripe matrialene i kjeler - kjølere etc, men ta forurensingene, kjelestein o.l.(Men her kan jeg meget mulig ha helt feil) Men det er jo helt korrekt som du sier masse, masse ferskvann. Ofte brukte vi 1 - 2% kjelesoda for å nøytralisere helt til slutt. Det med forvarming og sveising var jo litt interessant. Og et godt sammensveiset ekteskap er jo heller ikke så verst å ha. :thumbsup:

Mvh.

spilli

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...