Jump to content

Hvor mye brukes på båtpleie/oppgradering pr år

Power by Yanmar

Recommended Posts

Hei.

Etter ca 20 år i arbeidslivet har jeg begynt på skole igjen. Og der har vi et prosjekt om bedriftsetablering.Vi har selføgelig tatt for oss et tema som er av interesse :thumbsup: .En båtutstyr butikk.

I den forbindelse så skulle jeg gjerne ha noen tips på hvor mye kroner hver båteier bruker på båten hvert år. Både på vanligt velikehold og oppgraderinger. Hvor stor er netthandelen på båtutsyr er i forhold til direktesalg.

Hvis noen har bransjestatestikk og komme med så må dere gjerne sende meg en mail.

Jeg tar i mot alle tips med stor takk :cheers_wine:

jeg vet ikke om noen statestikk på akkurat det, men du kan jo starte en poll (meningsmåling)på det.

det er et alternativ når du starter et nytt innlegg.

Men VÆR så snill... tenk godt over svaralternativene først. Det er alt for mange poller her hvor man kan velge mellom pest og kolera uten å ha valget å avstå å svare om ingen av alternativene passer for meg. Bruk litt tid på akkurat det, så vil du nok få et riktigere bilde av sannheten enn om du spør om folk bruker mer eller minder enn en halv million i året på båtpleie. (jada... overdrevet, men det er for å illustrere hvor håpløse statestikker kan arte seg om bare alternativene er teite nok)

RSl

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

jeg har vel hatt 100-150k i året i snitt, kjøper mye lokalt i butikker, men store deleordre på maskindeler pleier jeg handle over nett, handlet mye til 1/3 til noen mercury før denne sesongen, i norge hadde det blitt håpløst, selv fra usa endte deleregningen alene fra 1 webshop på ca 60k

Jeg fører ikke noe regnskap selv, men jeg vet jo at det er en del båtpenger pr år i vedlikehold og oppgraderinger. Og mange av mine venner bruker mye penger på båt, Men det må vel finnes noe bransjetall på området. Noen som har tips på hvor man finner slike bransjetall/statestikk?

fra 10-30 tusen i året. Men glem å få tak i alle båtpengene til folk :smiley: Slanger og klemmer kjøpes på AEO eller Tess. Kalesjer går direkte til de som syr. Olje og andre smøremidler kommer fra andre sjapper.

Båtutstyrsforetningen leverer kunn bunstoff....og kanskje nokre zink. Dieselvarmer og lader osv er billigere på nett. Men ofte handler folk slik lokalt for å kunne ha lettere sjans å feks reklamere og få veiledning.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vell. en erfaren båtmann fortalte meg at når en har båt går det ca 10% av båtens verdi årlig i diverse båtrelatert. Trodde ikke på han. Men etter som åra går, ser eg han traff skremmende godt. Selvsagt store variasjoner fra år til år. Men etter 10 år har en nok brukt ca båtens verdi i drift- reperasjoner-invisteringer++ ikke morro å bli minnet på det.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

jeg tror, med erfaring som båteier og flittig bruker av dette forumet, at en av de største faktorene som skal til for å starte opp båtsjappe og drive denne med god omsettning og fortjeneste, er logistikk og kundeservice. pengene er der ut og blir brukt. prisene må være såpass spiselige at man velger å handle hos båtbutikken enn hos biltema. det er så mange alternative butikker hvor man får tak i det man trenger, at om ikke båtbutikken har inne det rikholdige varelageret som tilfredsstiller kundens behov samme dag som man møter opp i butikken, så tror jeg man mister mye salg. men det blir jo en avveining om man skal ha et rikholdig og kostbart varelager, risiko, eller lite varelager og satse på ekstremt rask logistikk.

Dessuten er jo dette en typisk butikk som har en kundegruppe som normalt jobber fra 08 til 16. Tilgjengelighet er derfor viktig, både hva gjelder geografisk plassering, langs en trafikkert rushtidsvei med GODE muligheter for å komme seg inn i køen igjen og åpningstid så man rekker det etter jobb. Det er jo som oftest vi menn som handler i båtbutikken og det er svært beleilig å kunne svippe innom på vei hjem fra jobb.

For eksempel skyr jeg unna Biltema her i ålesund til visse tider på dagen, da man må kjøre en lang omvei etter å ha handlet, for å komme inn igjen på veien. Båtbutikkene ligger ligger også heller ikke særlig sentralt lenger.

I og med at båtsalget har gått trått det siste året, gudene må vite når det tiltar igjen, må man definere om man skal basere seg på båtutstyr eller utstyr og båt/motorsalg. Her igjen, risikofylt varelager.

På tross av at nybatsalget og bruktsalget går dårlig, tror jeg ikke folk bruker noe mindre på utstyr enn ellers, kanskje mer til og med, for å heller å oppgradere det man har, eller i det minste godt vedlikehold.

etter et kjapt regnestykke over hva som er kjøpt inn av nytt utstyr i år, kom jeg til ca 12tusen. I tillegg er ca 3000 forbruksmatriell som fender, slangeklemmer, skruer, lyspærer, brennersprit og remedier til båtpussen. Anoder og annet servicematriell til motor, som filtere, oljer etc kommer på regninga til merkeverkstedet og er ting som ikke blir kjøpt hos båtsjappa. Suma sumarum med diesel, kranbil havneavgifter er noe man ikke regner på...( dvs...jeg regnet litt i hodet nå og fikk hjerteklapp.. )

Dette til en nyere båt på 31 fot.

Jeg er helt enig med deg Eureka. logistikk og kundeservice og pris er vel nøkelen for å kunne drive en båtbutikk med akseptabel avkastning. Men siden dette handler om en oppgave om bedriftetablering jeg har fått på skolen. Og at jeg må sette opp budsjett de 2 første driftsårene så trenger jeg noen realistiske tall og sette inn i regnskapet.

Jeg har sett på regnskapene til de store båtbutikkene her på østlandet, men jeg har vansker med å finne hvor stort markedet er i Telemark. Hvor stor del av handelen går på nett,hvor stor er handelslekasjen til andre fylker(maritim Arendal/sem) seatronikk o.l.

Jeg vet jo at det er en del folk( meg inkludert) som reiser rundt å handler på Maritim, Seatronikk og Seasea.

Håper noen har kan gi meg en pekepinn på dette.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...