Alternes.. Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Jeg har meldt meg på båtleir neste sommer der jeg tar båtførerbeviset. Jeg har lest gjennom 2 ganger Veien til Båtførerprøven. Det kan jeg love deg det ikke er mange på min alder som hadde giddet. Jeg har hatt en 6 hester på en gummibåt og brukt den siden jeg var 10 Det er veldig bra fortsett i det løpet og du kommer til å bli en god sjømann Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
tuffff Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 16 åringer vært utstyrt med noe annet en årer. dette var kanskje litt drastisk, men jeg har sett hva denne ansvarsløse aldersgruppen er god for på sjøen. fyll, spetakkel og bråkete musikk. denne kombinasjonen fungerer veldig dårlig i trafikkerte farvann. denne gruppen står for en stor del av ulykker og personskader årlig. Dette er vel det rene sludder - eller i beste fall helt egenprodusert synsing uten rot i virkeligheten. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 hadde det vært opp til meg skulle ikke 16 åringer vært utstyrt med noe annet en årer. dette var kanskje litt drastisk, men jeg har sett hva denne ansvarsløse aldersgruppen er god for på sjøen. fyll, spetakkel og bråkete musikk. denne kombinasjonen fungerer veldig dårlig i trafikkerte farvann. Og du lurer på hvorfor du blir så dårlig mottatt blant båtfolk? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
oslofjord Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 (redigert) Det er vel ikke noen tvil om at maks 10 knop og 10 hk for 15-åringer er meningsløst. Redigert 1.November.2010 av arildgimse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Jo. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Det er litt over 30 år siden jeg var 16 og de samme reglene (med unntak av obligatorisk båtførerbevis) gjaldt da så hvorfor det plutselig skal være så merkelig med denne regelen kan ikke jeg forstå. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Jeg har for lenge siden laget en fin side på facebook. For vi som syntes båtreglene for ungdom er for strenge! Sitat fra FB siden: "Det er greit at barn rundt 10 år ikke kan kjøre fortere enn 10 knop, og ikke ha større motorkraft enn 9.9 hk. Barn i aldersgruppen 10 til 13 år burde da ha en makshastighet på 15 knop, for man blir jo klarere i hodet, jo eldre man blir. Når de ikke er barn lenger, men blitt tenåring (ungdom), så syns redaksjonen at man da får lov å kjøre i 20 knop, og ha en maks motor på 15 hk, og man må da ha tatt ”båtlappen”. Når man har blitt 16 år så gjelder de samme reglene som nå, og man kan da kjøre båt opptil 50 fot og kjøre så fort man vil. Men inntil man har fylt 16 år, så syns redaksjonen at reglene er for stramme for ungdommen som liker båtlivet. Gjør noe med det, regjering!" Men hvor blir det av argumentene for at en skal endre på dagens regler. Hvorfor skal en gradere mellom 10/13 og 16 åringen ? Foreløpig ser det ut til at det er misfornøyde barn som ikke ønsker å akseptere dagens regler. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
småbåtentusiasten Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Har aldri vært vitne til eller hørt om at ungdommer under 16 i Oslofjorden innenfor Filtvedt med kjapp liten åpen båt har vært kilde til ulykker på sjøen eller utvist dårlige holdninger. De som var over 18 derimot... Tør jeg våge en påstand om at disse ungdommene blir de gode båtførerne som voksne? De har kjent i kroppen hvordan en liten båt reagerer på sjøen og erindringen blir sittende i ryggmargen livet ut! Tror at de får en trygghet og nærhet til sjøen som også inkluderer forståelse for grensene for hva som er sikkert. Opplys gjerne min enfoldighet om det motsatte. Har selv levd i 20 knop i 10 fot With fra jeg var 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 (redigert) Har aldri vært vitne til eller hørt om at ungdommer under 16 i Oslofjorden innenfor Filtvedt med kjapp liten åpen båt har vært kilde til ulykker på sjøen eller utvist dårlige holdninger. Huff og huff, da har du mye å lære. Du kan jo starte med denne linken: http://www.nettavisen.no/bat/article2668248.ece Kan legge til at jolla med 15 hk det vises til i artikkelen nesten kjørte ned en venn av meg, et tips er at du skifter mening dersom du skulle treffe han eller andre som har vært i tilsvarende situasjon. Utifra det jeg leser kan det høres ut som om du synes det er en god ide å la ungdom under 16 rase rundt i 10 fot with i 20 knop, og da blir jeg skemt! Men jeg håper at du kun la inn denne komentaren som en spøk. Redigert 1.November.2010 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GøyPåHavet Svart 1.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Lett match. Denne artikkelen har jeg sett før. Jeg ser mange i 18-20 års alderen med båt som kjører som noen tullinger. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Men det forandrer jo ikke noe på situasjonen for de under 16 år. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
GøyPåHavet Svart 1.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Mi meining er at Når du er fylt 14 så kan du ta båtførerbevistet og få det. (slippe og vente til du er 16) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Jeg synes dagens grense er unødvendig streng. Jeg har opp gjennom MANGE år sett 12-åringer med 9.9 hk som freser rundt i opp mot 20 knop og jeg kan ikke se det store problemet. Der forekommer jo unntak med uvettig kjøring, også av de under 16 år, men dette blir bare unntakene. Jeg ser jevnlig 12-åringer som håndterer båt langt bedre enn meg selv og jeg er oppvokst ved sjøen og har "alltid" hatt båt. Sitter med en følelse av at de som har laget dagens regler setter likhetstegn mellom bil og båttrafikk og der er nok forskjellene flere enn likhetene... Synes at dagens regler kan gjelde for "ufaglærte" men at en f.eks kan få samme rettigheter som dagens 16-åringer om en tar båtførerkurs som 13-åring.God ide eller...? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Daffy Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Ja men jeg har sans for gradering. Slik det er i dag (hvis man forholder seg til loven) hopper man fra 10 knop til 60 om man har råd. jeg har sett hva denne ansvarsløse aldersgruppen er god for på sjøen. fyll, spetakkel og bråkete musikk. denne kombinasjonen fungerer veldig dårlig i trafikkerte farvann. denne gruppen står for en stor del av ulykker og personskader årlig. Måtte lese innlegget ditt flere ganger.Etter å ha lest ferdig var jeg sikker på du snakket om 40-50 åringene men når jeg så på toppen sto det 16 åringene. Jeg er faktisk forvirret enda... For vi som syntes båtreglene for ungdom er for strenge! Men hvor blir det av argumentene for at en skal endre på dagens regler. Hvorfor skal en gradere mellom 10/13 og 16 åringen ? En person utvikler seg vel ganske mye 10-16 år?Jeg synes det er veldig fornuftig med graderinger i den perioden Jeg er ikke medlem på facebook men vurderer det nå Utifra det jeg leser kan det høres ut som om du synes det er en god ide å la ungdom under 16 rase rundt i 10 fot with i 20 knop, og da blir jeg skemt! hvorfor det? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Jawik Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Sitter med en følelse av at de som har laget dagens regler setter likhetstegn mellom bil og båttrafikk og der er nok forskjellene flere enn likhetene... Denne følelsen har jeg også hadd, men dette forandrer jo ikke på regelverket av idag. Er ikke nok at 18-20 åringer gjør ditt og datt. Hvem lytter til de under 16 som ser uretten i dette forholde når de gang på gang beviser at de behandler båten bedre enn voksne. En må vist finne argumenter som selv politikerne kan akseptere før endringer inntrer. Og jeg vet ikke hva disse argumentene skal inneholde. Muligens noe som går i retning av modningsekvensen for denne aldersgruppen... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Lett match Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Synes at dagens regler kan gjelde for "ufaglærte" men at en f.eks kan få samme rettigheter som dagens 16-åringer om en tar båtførerkurs som 13-åring.God ide eller...? Fryktelig dårlig ide. Men ungdom under 16 år kan (lovelig) kjøre båt i hastighet over 10 knop, det er noen spesielle betingelser som må oppfylles. 1. Organisert kjøring i forbindelse med båt sport. 2. Øvelseskjøring med en voksen i båten. Da kan de få den erfaringen de trenger, la ikke 14 åringer sette ut i båter som går 60 knop eller er 50 fot store. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 ...la ikke 14 åringer sette ut i båter som går 60 knop eller er 50 fot store.Nei, 14-åringer i 60 er for drøyt men jeg synes samtidig det er i drøyeste laget å begrense 14-åringene til max 10 knop. En gylden middelvei på 20-25 knop for 12-16-åringer med båtførerbevis høres fornuftig ut for meg. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
index Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Hvorfor stoppe med småbåter? Hva med moped fra 10 år, tung motorsykkel for 14-åringer, vogntog fra 16 etc? Så lenge foreldrene synes de er i stand til å takle det, må det vel være fritt frem for det meste? Stå på krava folkens, hva skal vi med begrensninger så lenge vi likevel vet best selv? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dhjerp Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Helt enig med index. Og med det samme vi er i gang så fjerner vi aldersgrense for alkohol og tobakk da det sikkert finnes mange foreldre som synes det er greit at 16-åringer drikker og røyker. I det hele tatt, hva skal man med aldersgrenser på noen ting? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Hvorfor stoppe med småbåter? Helt enig med index. Dette blir for tøvede til at det fortjener kommentarer. Respekt for lovverket gjelder jo ikke bare for hvem som leser disse reglene. De unge under 16 år har jo også noe å si i samfunnet og da bør noen lytte til de og ikke harselere med de. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
dhjerp Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Er det for tøvete? Vi har faktisk mange aldersgrenser i samfunnet, både i Norge og i resten av verden. Vi setter grenser for når man kan ha sex, når man kan stemme, når man kan kjøre bil, når man kan kjøre moped, når man kan kjøre båt, når man kan handle alkohol, når man kan kjøpe sigaretter og sikkert flere også. Hvorfor skal man etter så lang tid fjerne aldersgrensene på båt uten at de andre grensene også skal diskuteres? Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Nei, 14-åringer i 60 er for drøyt men jeg synes samtidig det er i drøyeste laget å begrense 14-åringene til max 10 knop. En gylden middelvei på 20-25 knop for 12-16-åringer med båtførerbevis høres fornuftig ut for meg. Kanskje er det en mulig vei å gå, (men vanvittig tung å etterleve) men det var ikke det som var utgangspunktet ditt. Det du sa var : Synes at dagens regler kan gjelde for "ufaglærte" men at en f.eks kan få samme rettigheter som dagens 16-åringer om en tar båtførerkurs som 13-åring.God ide eller...? Og dagens 16 åringer kan føre båter opp til 50 fot og med ubegrenset toppfart. Dersom det ikke var det du mente kunne du ikke ha sagt det med en gang! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 men jeg synes samtidig det er i drøyeste laget å begrense 14-åringene til max 10 knop. Helt enig. Det er jo også en lite etterlevet regel har jeg inntrykk av. De fleste joller ungene i 10-16 års alder reker rundt med i idag med 4-9,9Hk motorer planer jo og oppnår langt over 10 knop. Når kom egentlig denne regelen ? Det eksisterte ikke noe slik i min ungdom. Trur eg. Da var det 50/50 traktorbensin- bensin blanding til 70-80øre litern og full fres. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Når kom egentlig denne regelen ? Det eksisterte ikke noe slik i min ungdom. Trur eg. Det spørs vel hvor gammel du er. Jeg vet den sto i forskriftene fra 1981, jeg tror den kom på -60 tallet, jeg tror den var der når jeg tok båtførerbevis i 1977. Jeg som er født i 1962 har ihvertfall alltid visst om denne. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 ...kunne du ikke ha sagt det med en gang!Det er derfor jeg ikke er politiker, jeg må ikke alltid ha 100.000% riktige utsagn som er gyldige i uoverskuelig framtid. Jeg synes ikke dette er en helt enkel sak men mener at regelverket kan gjøres langt bedre enn det er (= mer folkelig). Det enkleste i verden er å lage rigide regler som gjør det enkelt å straffe overtredere men da har en mest regler for reglenes skyld, de må kunne etterleves også uten å gjøre mesteparten av målgruppen til kriminelle Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.