Jump to content

Nordisk Krysser med 14hk diesel, valg av ny propell?

Fregata1958

Recommended Posts

Tenke jeg skulle fri til dere båt og motorkyndige der ute om råd ved valg av ny propell til min seilbåt av merke Nordisk Krysser fra 1958. Båten veier 3500 kg, er 11 meter lang med en vannline på 7,6 meter og stikker 1,7 meter dypt. Motoren er en 2000 mod. 14 hk Nanni Diesel m/ strak aksel fra Sleipner. Dagens propell er en 3 bladet Michigan 12x15, men jeg er litt usikker hvorvidt den har 43 eller 55% bladareale. Propellen oppleves som for liten for båten, og her er noen punkter om hvordan det oppleves:

1. Ved bakking på tomgang ut fra bryggeplassen tar det ca. 10-12 sekunder før båten begynner å bevege seg fremover.

2. Samme skjer når jeg kommer tilbake til brygga. Bakken må legges i såpass lenge før båten er på plass, at den gjerne vil vri seg mot styrbord.

3. Dagens toppfart er på rundt 6 knop ved ca. 3000 omdreininger pr. min. med vesentlig spinn på propellen. opp til 5 knop er det ingen problem.

4. Ved gange i motstrøm sliter båten med å holde 4,5-5 knop.

Det er begrenset med plass for ny propell uten noen form for modifisering, noe jeg ikke ønsker å gjøre, men plass til f.eks en 13x17 finnes. Mitt mål er å få ned turtallet slik at 6 knop kan gjøres ved rundt 2500 rpm, samt å få båten til å reagere raskere ved f.eks oppbakking. Slik det oppleves i dag har er motoren mer enn sterk nok, men det griper liksom for lite tak i vannet.

Det utgjør ikke så mye i lommeboka hvorvidt motoren går på 2500 eller 3000 rpm, men for motorens slitasje vil jeg tro at det har en viss betydning. Derimot er det et vesentlig bedre lydnivå med en gangfart på rundt 2500rpm.

Er det noen av dere som kan si hva slags propell jeg skal velge? F.eks. en Michigan 13x17 med 55% bladareale?

Er det mulig å få bedret alle de 4 punktene eller må jeg velge bort noen?

Hilsen Steinar fra Hvaler. :thumbsup:

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

1&2: 3.5 tonn båt og 14 hk motor på tomgang. Man kan ikkje forvente at det skjer så veeldig mye da..gi gass mann!

3: "vesentlig spinn" på toppfart derimot høres ikkje bra ut!

4. Ved gange i motstrøm vil naturlig nok farten på gps gå ned da den måles over land. Om du greier holde 6 knop i sjøen så vil naturligvis avlest fart synke tilsvarende farten i motstrømmen. Båtens fart i vannet vil være lik.

...

1. Ved bakking på tomgang ut fra bryggeplassen tar det ca. 10-12 sekunder før båten begynner å bevege seg fremover.

2. Samme skjer når jeg kommer tilbake til brygga. Bakken må legges i såpass lenge før båten er på plass, at den gjerne vil vri seg mot styrbord.

...

Når jeg bakker beveger båten min seg aldri fremover, så der tror jeg du må ha en feil... :diving:

Til nr 2 er det vanligste å utnytte denne effekten ved tillegging.

Alt i alt høres det ut som om det er for mye slipp på propellen du har nå, men med ref til nr 2 vil denne effekten slå inn uansett.

Redigert av Whistler (see edit history)

Hehe, burde kanskje brukt "teskje metoden" på spørsmålene for å slippe misforståelser... :headbang:

Plutonium; det er ingen problemer å gi gass...den virker den. Båtens fart på tomgang er ca. 2 knop når den vel har fått opp siget, men det tar som sagt laaaaang tid selv med gass før båten begynner å bevege seg nevneverdig. Har hatt trebåt med aksling i en del år før jeg kjøpte seilbåten i november i fjor, og har nok lagt meg til en (u)vane om å bakke ut på tomgang.

Wistler; det burde selvsagt stått i punkt to at dette gjelder fra jeg er ferdig med å bakke ut og så setter motoren i gir fremover...det er da det tar 10-12 sekunder før noe skjer, selv med opp mot halv gass. At båten drar 90 grader mot styrbord side når jeg kommer mot en brygge og legger inn bakken har jeg lang erfaring med, og det fungerer nesten perfekt hver gang. Det samme skjer når båten bakkes ut selvsagt...sånn er det nå en gang med strak aksel. Men det hadde det vært ønskelig å kunne legge inn bakk når båten er på vei inn i båsen på brygga vår, i stedet for 10 meter før.

Men for all del...kommentarene, positive som negative, tas til etteretning! :thumbsup:

Redigert av Fregata1958 (see edit history)

Du må oppgi gearutveksling for at det skal være mulig å beregne propell. Kan du ikke bare sende inn data til diverse leverandører og se hva de kommer til? Propelldiameter beregnes ut fra omdreiningstall til propell.

Regner med at propellen er levert og beregnet til den motoren og båten du har?

Står propellen din nærme vannflaten? Får den luft når farten går opp?

Må jo også si at det er trist at en så flott seilbåt skal seile rundt med en fast treblader propell!

Kanskje Autoprop hadde vært noe for deg?

Takk for svar, ravddo.

Gearutvekslingen er 2,6 og jeg har allerede gjort et forsøk med å legge inne alle tigjengelige data i Propcalc. Fikk beskjed om å velge en 13,5 x 12 tommer med 59% bladareale. Jeg som trodde jeg måtte øke stigningen, ikke gå andre veien...

Dette er jo en langkjølet båt hvor propellen sitter i avslutningen av denne og i en utsparring i roret, se bilde. Som du ser så ligger propellen godt under vann, samtidig som båten trekker hekken litt ned under fart. Det er begrenset med plass til større propell enn 13 tommer i diameter, samtidig som for stor propell vil gi mye motstand. Skulle gjerne satt inn en Max-prop eller Autoprop jeg, hvis prisen på disse hadde vært lavere...

Tar kontakt med Sleipner i morgen for råd.

31173_1281014505952_1247754936_30629886_2508538_n.jpg

Redigert av Fregata1958 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...