ezach Startet 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2010 Hei. Etter mange somre og et par vintre med en dønn pålitelig 16,5 foter med ulike påhengere, øker trangen til å gå opp i størrelse. Nysgjerrigheten har økt ifht å prøve en farkost med innebords motor, med aksel eller drev. Jeg er imidlertid ganske grønn når det gjelder båter over 17 fot, bortsett fra et par nm bak roret på en Viknes 1030. Man hører ofte om diverse problemer med innenbords motor, enten det er impeller, manifold eller skroggjennomføringer som svikter. Men er det rett og slett mangelfullt og forebyggende vedlikehold som er årsaken - noe vi påhenger-eiere har gode rutiner med? Til poenget: Kan noen gi meg grunnleggende kunnskap om innenbords motorer? Hvilke merker er anbefalt og hvilke skal man holde seg unna? Sammenheng mellom skroglengde/-type i fht om det bør være drev eller aksel? Er diesel en velsignelse og bensin en forbannelse for lommeboken - eller er det ett fett? På en utenbordsmotor gjør man det meste/alt av vedlikehold selv. Er det mulig på en innenbords? Hva innebærer årlig vedlikehold av en innenbords? Mao trenger jeg info om det meste... Setter pris på alle balanserte bidrag! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 Bensinmotoren er en velsignelse mens dieselmotoren er en forbannelse på alle vis, spesielt for trivselen, ørene og lommeboken Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 kan gjøre det meste av vedlikehold på innenbords skjøl ja. Det e kommer på i farta er vel bare å kjøre igjennom med frostvæske, og bytte zink. det er i alle fall min plan for vedlikehold. Aksel er lettere å holde vedlikehold en drev. Yanmar er gode motorer, Noen av saabmotoren må skytes om man skal ta livet av den. Saab 2G ? Men har ikkje noe egen erfaring av de motorene. Bare Yanmar'en Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 (redigert) Wow,,, Plotunium....Der kastet du en brannfakkel med den meningen;-) Redigert 30.Oktober.2010 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 30.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 Flott, her kommer det bidrag på løpende bånd. Hva gjør en bensin rimeligere og mer pålitelig enn dieselmotor - den er til dere som har den oppfatningen... Til dere som foretrekker diesel: Gi mer deres pro-argumenter! Dagens 16,5-foter (!) feiger jeg ut med ved et par meter bølger. Opplever vel at båter på den størrelsen med innenbords er tyngre. Tåler de mer sjø? Og: Jeg har fått tilbud om en 17 fots Nordkapp HT med 140 hk nyoverhalt Voovo Penta for 35.000 kroner. Innbilder meg at det er et godt tilbud. Selv om alt under dørken er skum av ukjent kvalitet... Motoren må monteres. Det fikser jeg vel selv. Men hva koster et drev? Og hvordan beregner man hva slags drev man trenger? Jada, spørsmålene er mange. Takker for tålmodighet og alle innspill av saklig karakter. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 (redigert) https://baatplassen.n...__1#entry224685 https://baatplassen.n...__1#entry980413 https://baatplassen.n...__1#entry297631 noen tråder angående Diesel eller bensin Redigert 30.Oktober.2010 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 31.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Takk for innspill. Vil gjerne ha tips om en sjøsterk variant på 21 - 24 fot. Har god erfaring med halvplanende skrog. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 fjord weekender er alltid populær og fåes både i 21 & 24 fot. Samt i 23 under annet navn. Kor sjøsterk en såpass liten planende båt er kan nå alltids diskuteres Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 31.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Ja, jeg har sansen for disse Fjord-modellene, men oppfatter at den gamle V-bunnen er nærmest flat og gir langt mindre stødig gange i grov sjø enn et halvplanende skrog. Kom gjerne med andre erfaringer! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 (redigert) enig der. Men å tipse om en båt kun basert på størrelse blir vanskelig. Du vil få like mange svar som folk du spør. Noen preferanser må du nå ha. Finn heller noen du liker og spør etter erfaringer med akkurat den modellen. Førøvrig så vil de fleste kjente norske båter få gode omtaler uansett så lenge ikkje du er veldig spesifikk i hvilke egenskaper du søker Redigert 31.Oktober.2010 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 31.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Da kan jeg jo spørre: Hva finnes av ca. 21-fotere med halvplanende skrog, med overbygg, toalett og bysse? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 så liten halvplaner , hmmmm. Begynner vanligvis på en 24 fot. Nord west 740 er en klassiker på den fronten Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Har ikke erfaring med båt med aksling, men har hatt/har båt med både drev og outboard, vedlikeholdet anser jeg som temmelig likt i tid, men flere og dyrere deler på innenbords instalasjon, Skal du ha en gammel båt med gammel innenbords,anbefaller jeg at man er motorkyndig da eldre motor/drev blir, jo mer vedlikehold kreves, Det kan være greit og finne ut hva slags båt type du ønsker, størrelse/fart/overnattingsmuligheter/brukertimer/og prisklasse, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
eysteind Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Sjekk Biam 660.... Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Jeg ville gått for diesel hvis jeg var deg. De er kanskje noe dyrere i innkjøp, men (etter min mening)ofte billigere i bruk. Det er også flere ting som kan gå galt med en bensinmotor (f-eks tenning). Det er f-eks ikke uten grunn at de fleste yrkesfarøy benytter diesel. Enkelte dieselmotorer starter bare de lukter diesel i nærheten. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Bearded Beast Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 siden det var halvplaner som stod på ønskelista så blir de aksel og diesel som blir det du får. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Du siklar etter ein halvplaner med diesel, og det held eg med deg i. Men du skriv ikkje, så langt eg har sett, kva pris det er snakk om. I Florø ligg det ein NB 740 til 290000. Dette ser ut til å vere eit bra kjøp. På Østlandet er det ikkje mange båtar av denne typen (halvplaner 21-24 fot) til salgs. Ein Saga 7000 i Brumunddal til 150000 er også eit godt kjøp om motoren er bra. Kjølesystemet (varmevekslar) kan vere eit svakt punkt på desse. Men motoren står midt i båten og er enkel å arbeide med. Eg har sjølv ein Nord West 740.(som er anbefalt lenger oppe i tråden) Slike er det ein del av på Finn, men helst på vest- og nordnorge. Etter som eg ikkje likte innredninga har eg omarbeidd den, så ver obs på det. Ellers så er det veldig trangt å komme til for å arbeide med motoren. Derfor har eg snudd denne (volvo tamd30) og sett på vinkelgear, slik at motoren kjem lenger bak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.