Jump to content

Vil lære "alt" om småbåt med innenbordsmotor!

ezach

Recommended Posts

Hei.

Etter mange somre og et par vintre med en dønn pålitelig 16,5 foter med ulike påhengere, øker trangen til å gå opp i størrelse.

Nysgjerrigheten har økt ifht å prøve en farkost med innebords motor, med aksel eller drev.

Jeg er imidlertid ganske grønn når det gjelder båter over 17 fot, bortsett fra et par nm bak roret på en Viknes 1030.

Man hører ofte om diverse problemer med innenbords motor, enten det er impeller, manifold eller skroggjennomføringer som svikter.

Men er det rett og slett mangelfullt og forebyggende vedlikehold som er årsaken - noe vi påhenger-eiere har gode rutiner med?

Til poenget:

Kan noen gi meg grunnleggende kunnskap om innenbords motorer?

Hvilke merker er anbefalt og hvilke skal man holde seg unna?

Sammenheng mellom skroglengde/-type i fht om det bør være drev eller aksel?

Er diesel en velsignelse og bensin en forbannelse for lommeboken - eller er det ett fett?

På en utenbordsmotor gjør man det meste/alt av vedlikehold selv. Er det mulig på en innenbords?

Hva innebærer årlig vedlikehold av en innenbords?

Mao trenger jeg info om det meste...

Setter pris på alle balanserte bidrag!

:thumbsup:

kan gjøre det meste av vedlikehold på innenbords skjøl ja. Det e kommer på i farta er vel bare å kjøre igjennom med frostvæske, og bytte zink. det er i alle fall min plan for vedlikehold.

Aksel er lettere å holde vedlikehold en drev.

Yanmar er gode motorer, Noen av saabmotoren må skytes om man skal ta livet av den. Saab 2G ? Men har ikkje noe egen erfaring av de motorene. Bare Yanmar'en

Flott, her kommer det bidrag på løpende bånd.

:flag_bp:

Hva gjør en bensin rimeligere og mer pålitelig enn dieselmotor - den er til dere som har den oppfatningen...

Til dere som foretrekker diesel:

Gi mer deres pro-argumenter!

Dagens 16,5-foter (!) feiger jeg ut med ved et par meter bølger.

Opplever vel at båter på den størrelsen med innenbords er tyngre. Tåler de mer sjø?

Og:

Jeg har fått tilbud om en 17 fots Nordkapp HT med 140 hk nyoverhalt Voovo Penta for 35.000 kroner.

Innbilder meg at det er et godt tilbud. Selv om alt under dørken er skum av ukjent kvalitet...

:confused:

Motoren må monteres. Det fikser jeg vel selv.

Men hva koster et drev?

Og hvordan beregner man hva slags drev man trenger?

Jada, spørsmålene er mange. Takker for tålmodighet og alle innspill av saklig karakter.

:thumbsup:

enig der. Men å tipse om en båt kun basert på størrelse blir vanskelig. Du vil få like mange svar som folk du spør. Noen preferanser må du nå ha. Finn heller noen du liker og spør etter erfaringer med akkurat den modellen. Førøvrig så vil de fleste kjente norske båter få gode omtaler uansett så lenge ikkje du er veldig spesifikk i hvilke egenskaper du søker

Redigert av Plutonium (see edit history)

Har ikke erfaring med båt med aksling, men har hatt/har båt med både drev og outboard, vedlikeholdet anser jeg som temmelig likt i tid, men flere og dyrere deler på innenbords instalasjon, Skal du ha en gammel båt med gammel innenbords,anbefaller jeg at man er motorkyndig da eldre motor/drev blir, jo mer vedlikehold kreves,

Det kan være greit og finne ut hva slags båt type du ønsker, størrelse/fart/overnattingsmuligheter/brukertimer/og prisklasse,

Norske båter er best!

Jeg ville gått for diesel hvis jeg var deg. De er kanskje noe dyrere i innkjøp, men (etter min mening)ofte billigere i bruk. Det er også flere ting som kan gå galt med en bensinmotor (f-eks tenning). Det er f-eks ikke uten grunn at de fleste yrkesfarøy benytter diesel. Enkelte dieselmotorer starter bare de lukter diesel i nærheten.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Du siklar etter ein halvplaner med diesel, og det held eg med deg i. Men du skriv ikkje, så langt eg har sett, kva pris det er snakk om. I Florø ligg det ein NB 740 til 290000. Dette ser ut til å vere eit bra kjøp. På Østlandet er det ikkje mange båtar av denne typen (halvplaner 21-24 fot) til salgs. Ein Saga 7000 i Brumunddal til 150000 er også eit godt kjøp om motoren er bra. Kjølesystemet (varmevekslar) kan vere eit svakt punkt på desse. Men motoren står midt i båten og er enkel å arbeide med. Eg har sjølv ein Nord West 740.(som er anbefalt lenger oppe i tråden) Slike er det ein del av på Finn, men helst på vest- og nordnorge. Etter som eg ikkje likte innredninga har eg omarbeidd den, så ver obs på det. Ellers så er det veldig trangt å komme til for å arbeide med motoren. Derfor har eg snudd denne (volvo tamd30) og sett på vinkelgear, slik at motoren kjem lenger bak.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...