Jump to content

Skifte simringer i undervannshus på Mercury 50. Shimse på nytt?

bademann

Recommended Posts

Takk Droll!!!

Er vel lurt å sjekke lagre og akslinger når jeg først har det ute. Trenger jeg spesialverktøy for dette? Hadde opprinnelig tenkt og sjekke propellakslingen ved å skru av propellen og bruke ei måleklokke for å sjekke kast. Kan ikke kjenne noe slark i rotasjonsretningen. Når jeg drar i lengde retning er det kansje 1-2mm, men akslinger trekker seg på en måte tilbake på plass av seg selv. Er dette normalt?

Hadde opprinnelig tenkt og sjekke propellakslingen ved å skru av propellen og bruke ei måleklokke for å sjekke kast. Kan ikke kjenne noe slark i rotasjonsretningen.

Skulle gå fint det, bare pass på at stedet du måler på er helt rent og fri for skader ( småsår/hakk ).

Vil da også foreslå at du tar ut pluggene, setter motoren i gir, og drar svinghjulet rundt for hånd... dette for å unngå direkte berøring av propellakslingen.

Er dette bare for å sjekke eller har du mistanke om at det kan være en skade ?

Når jeg drar i lengde retning er det kansje 1-2mm, men akslinger trekker seg på en måte tilbake på plass av seg selv. Er dette normalt?

Helt normalt.

Er vel lurt å sjekke lagre og akslinger når jeg først har det ute. Trenger jeg spesialverktøy for dette?

Trenger muligens en avdrager/ters for å få ut lagerbukker ( bearing carrier ), men selve inspeksjonen gjøres visuelt ved å se på lagre ( se etter urenheter, små groper )+ kjenne på hvordan de beveger seg ( skal rotere fritt og uten antydning til forstyrrelser/napping ) .

Arne Kjetil

Fantastisk Droll!!!

takk for svar.

Jeg har ikke mistanke om noe skade på propellakslingen, men å sette opp ei måleklokke tar to minutter og da får jeg bekreftet at det ikke er kast i den. Lurte og på å skru av undervannshuset, dreie et adapter der hvor nivåskruen står og trykke opp med 0,5 bar. la det stå over natten og se hvor undervannshuset lekker. Kansje er det bare en tetning som er enkel å skifte. Har du synspunkter på dette?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...