bademann Startet 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2010 Går det å skifte simringer og tetninger i undervannshuset på en Merc.50 totakt 2000 mod. uten å ta ut akslingene og shimse på nytt? Noen som har erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 såfremt en ikke bytter akslinger/drev/lagre er det ikke nødvendig å shimse pånytt, skader dog ikke med en ettersjekk.... Tar du bare ut lagerbukken uten å røre noe annet er det grei skuring... bare pass på alle deler og vær renslig Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
bademann Svart 30.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 Takk Droll!!! Er vel lurt å sjekke lagre og akslinger når jeg først har det ute. Trenger jeg spesialverktøy for dette? Hadde opprinnelig tenkt og sjekke propellakslingen ved å skru av propellen og bruke ei måleklokke for å sjekke kast. Kan ikke kjenne noe slark i rotasjonsretningen. Når jeg drar i lengde retning er det kansje 1-2mm, men akslinger trekker seg på en måte tilbake på plass av seg selv. Er dette normalt? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 30.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 Hadde opprinnelig tenkt og sjekke propellakslingen ved å skru av propellen og bruke ei måleklokke for å sjekke kast. Kan ikke kjenne noe slark i rotasjonsretningen. Skulle gå fint det, bare pass på at stedet du måler på er helt rent og fri for skader ( småsår/hakk ). Vil da også foreslå at du tar ut pluggene, setter motoren i gir, og drar svinghjulet rundt for hånd... dette for å unngå direkte berøring av propellakslingen. Er dette bare for å sjekke eller har du mistanke om at det kan være en skade ? Når jeg drar i lengde retning er det kansje 1-2mm, men akslinger trekker seg på en måte tilbake på plass av seg selv. Er dette normalt? Helt normalt. Er vel lurt å sjekke lagre og akslinger når jeg først har det ute. Trenger jeg spesialverktøy for dette? Trenger muligens en avdrager/ters for å få ut lagerbukker ( bearing carrier ), men selve inspeksjonen gjøres visuelt ved å se på lagre ( se etter urenheter, små groper )+ kjenne på hvordan de beveger seg ( skal rotere fritt og uten antydning til forstyrrelser/napping ) . Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
bademann Svart 30.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2010 Fantastisk Droll!!! takk for svar. Jeg har ikke mistanke om noe skade på propellakslingen, men å sette opp ei måleklokke tar to minutter og da får jeg bekreftet at det ikke er kast i den. Lurte og på å skru av undervannshuset, dreie et adapter der hvor nivåskruen står og trykke opp med 0,5 bar. la det stå over natten og se hvor undervannshuset lekker. Kansje er det bare en tetning som er enkel å skifte. Har du synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.