Jump to content

Wesling 16 Kopi/Ekte?


Kildal

Recommended Posts

Har den dette skiltet er den nok ekte.

lingelogo.jpg

(linket fra Stormer marine sin side)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

det vil jeg tro er varierende.

kopiene er vel hjemmestøpte?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Båtene fra Stormer er vel ekte kopier, ikke piratkopier :lol: (øøh akkorat Mouche, det var jo det du hadde skrevet)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Jeg hadde en original wesling fra tidlig 80 tall for 6-7 år siden. Den var mye mer solid og ikke minst tyngre enn en uorginal en. Dette er båter som var populære som "fartsbåter" og tålte tung motorisering på hekken. En kjenning med uoriginal måtte levere tilbake båten til "støper'n" et par ganger da støpen hadde vært for tynn, noe som igjen genererte sprekker i akterspeilet med forgreninger frem til tofta til styreposisjonen. Det med at uorginale er av dårligere kvalitet, er et rykte som jeg ikke kan verifisere, men dette var visst en gjenganger. Hvorvidt man kan se at de "gamle" er ekte eller ikke har jeg ikke noe svar på. Min hadde ingen synlige "beviser" på at den var ekte.

Link to post
Share on other sites

Det spørs om ikke det snakkes litt forbi hverandre her. TS snakker vel om gamle piratkopier, ikke de nye båtene fra Stormer, som de kjøpte rettighetene til av Tuva Linge. Når det gjelder garasjestøpte kopier kan nok kvaliteten variere fra båt til båt, men risikoen er nok alltid på nedsiden i kvalitetsammenheng ift. en original. Jan Herman Linge passet alltid nøye på at hans konstruksjoner ble produsert i god kvalitet. Hva gjelder de nye båtene fra Stormer, er vel erfaringene begrenset, da de ikke har vært på markedet lenge. Jeg for min del håper de produseres etter Linges ånd, og at ikke denne stolte delen av norsk båthistorie besudles med båter av "kinakvalitet".

Link to post
Share on other sites

Enig med Nonsense her, kvaliteten på de med ukjent opphav kan nok variere sterkt. Fra en som ville ha lettest mulig båt og dermed sparte inn på alt, til han som skulle ha sterkest mulig båt, og dermed lagde den 100 kg tyngre.

 

Og så har man jo usikkerheten ang hva som er innstøpt som forsterkninger. Har hørt om folk som har funnet sponplater (med konsistens som gjennomvått flattbrød) når de har begynt å slipe

 

jeg har selv en Gromling som nok er et bakgårdsbygg. Båten virker temmelig lett til å være 15 fot. Gelcoaten utvendig er mye tykkere enn normalt - ikke bra siden den da lettere sprekker opp. Laminattykkelse er vel som normalt, kanske litt tynnere. Masse luftbærer i steglistene. Forsterkninger er kryssfiner (type råtten) Største problemet med båten er at innerskroget - som også på Linges båter gir veldig mye av stivheten i skroget , er lagd alt for tynt. Slik at det er oppsprukket i gelcoat overalt hvor det er bruddanvisninger i form av hjørner osv.

 

Så for å få brukende båt av denne så har jeg endel jobb foran meg, må få båten i krybbe, av med innerskrog , ut med all kryssfiner, så bygge opp på nytt. Samt legge minst et ekstra lag matter på innerskrog.

 

Gammabusa her på forumet hadde lik båt med like ukjent opphav - den ble helt uregjerlig når farta nerma seg 50 knop... montro om den hadde skjevheter i skroget...?

 

Og en kamerat av meg har en Wesling 430 - original. Den er nå på sin 6. motor , og har fått noe voldsomt med juling i sin karriere. Det som har gått istykker er tofte, styrekonsoll (lingehest) og luka foran. Resten er like solid etter snart 20 års tøff bruk. Så disse holder mål!

 

Så , skulle jeg kjøpt en slik båt med ukjent opphav, så ville jeg gått over med lupe, banket i skroget for å høre at alt høres kompakt ut, inspisere gelcoaten nøye for krakeleringer/sprekker - det kan indikere svakhet / fleks

 

 

 

 

Når det gjelder kopier - Det værste jeg har sett her er båter som selges som "Musling Colibri" , ser ut til å være Musling innerliner på et eller annet skrog som ikke har noe med Linge å gjøre.

 

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei

Weslinger fra 80-tallet er nok originale de fleste. Det er først i senere år at det har dukket frem hjemmestøpte kloner med igjenstøpte tunneller, uten innerliner etc etc.

Vær imidlertid klar over at disse båtene (altså de originale) har svakheter i akterspeilet. Båtene ble originalt ikke designet for mer enn ca 60 hk. Etterhvert ble de motorisert med langt større maskiner. Videre begynner plasten (og finer-forsterkninger) etterhvert å bli myke / bære preg av tidens tann. Se opp for sprekker i hjørnet av motorbrønn (der hvor alt møtes) Dette er krunglete og arbeidssomt å utbedre.

 

Også innerliner er i underkant stive på disse eldre utgavene. (Spesielt erfart på åpne utgaver) Se etter sprekker i overgang bunn/sider

 

Du som skriver om Musling kolibri:

Dette er Musling med ombygget vanntunnel. Hull i baugen er tettet og erstattet av modifisert stor steglist under vann med hull ut på sidene. Litt al'a den første originale Fjordling for de som kjenner denne. Båten økte fra 14 til 15 fot da baugen ble "vippet ut" på toppen som en stygg banan. Antar at ombyggingen av vanntunnel har sin bakrunn i et forsøk på å "komme rundt" det patenterte designet.

 

Generelt om Musling;

Disse er generelt av godt støp og solide dimensjoner. Dog noen nyere piratutgaver man skal se opp for. Forøvrig gode båter, tåler stor motor, men er litt våte.

 

Dette til info.

Link to post
Share on other sites

godt poeng det med akterspeil på org wesling. Har selv måttet foreta reparasjoner her, etter litt for brutal nærkontakt med moder jord.

 

Her burde det vært originalt med f.eks 2 kneplater fra akterspeilet og ned på hver sin side av tunellen.

 

ang musling colibri;

 

de bildene jeg har sett, viser et undervannsskrog med veldig brede chines, et skrog som ikke lignet på originalen i hele tatt. Helt greit det , bare man ikke kaller det Musling.

 

Hvis du har bilder av denne, så hadde de vært interessant å sett

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

@Ivar

Enig i det du skriver, utilgivelig å kalle denne båten Musling. Men nå er det vel kun "Kolibri" som var navnet. skikkelig grønne bokstaver i logoen forøvrig, hvilket gir assosiasjoner til landbruk og kålrabi.....

Nok om det, det du kaller Chines er vel samme jeg refererer som steglister. Poenget er at de har bygd på en langsgående "kasse" på hver side av tunellen slik at denne kan suge luft via x-antall borede hull på hver side i fremskipet. Jeg er temmelig sikker på at skroget forøvrig er originalt. Jeg har selv en Musling som jeg sammenliknet relativt grundig med en ditto Kolibri for noen år tilbake. Men, selvsagt: Jeg kan ta feil.

Link to post
Share on other sites

med chines mener jeg flatene mellom skuteside/bunn , steglistene syns jeg faktisk så mindre ut enn orginalt.

 

Men godt mulig jeg ble lurt av bildene - har ikke sett båten live som du har gjort.

 

 

 

 

Skal nå uansett før eller siden ha en Musling i "rederiet" - det er er noe spesielt med den båten :flag_bp:

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...