Jump to content

Redusert LYS-tall - blandede reaksjoner!

bjoris

Recommended Posts

LYS-komiteen har satt ned LYS-tallet på vår Hanse 350 fra 1,24 til 1,22. Reaksjonene er blandet i seilforeningen kan en si og derfor kunne det vært interessant med synspunkt fra forumet! Det er flere som syns det er hyggelig for oss, de har ment lenge at båten ikke kan gå opp til 1,24

Men flere er også negative og hevder at det på ingen måte er bevist at båten går dårligere enn 1,24 etter 3 sesongers seilas. Argumentene som brukes er, vi er uerfarne (jeg har seilt i 10 år, regatta: 5 Færdere og litt onsdagsseilas i Oslo før vi startet med regatta her hjemme når vi fikk Hanse hjem i 2008). Videre hevdes det at vi ikke har fast og godt mannskap og vi har ikke genoa 1. Alt dette må på plass før det kan sies noe som helst om LYS-tallet.

Jeg syns dette er tull, vi har gjort mange oppgradering ombord: nye strekkfaste fall, gjort om på dekkslayout for bedre og raskere håndtering, baugspyd montert for gennaker, montert skjøte i cockpit, kjøpt Genoa 3 og vi seiler oftest i mye vind, vi har hatt med flere dyktige seilere uten at resultatet har blitt noe særlig bedre. En som har vært med mange ganger er en meget dyktig til å seile, han tok med seg store deler av premiene på årets premiefest til egen båt f.eks. I fjorårets Håkonarseilas var han ombord, og vi kom omkapp med en Contrast 370. Vi seilte side om side med vinden rett i tryne i 5 timer, denne har 1,21 i LYS, vi slo den med 2-3 minutt med 4 mann ombord og full konsentrasjon hele tiden, det blåste 6-10 m/s. I Contrasten var det kun to ombord, ingen red ripa og de seilte også med kryssfokk. Dette som et eksempel av mange og gode plasseringer i regatta har uteblitt. Akkurat det kan være mange årsaker til, men når båten ikke seiler fortere kapp om kapp med full konsentrasjon og folk som kan trimme seilene skikkelig og styre skikkelig enn mot båter med LYS-tall som på Contrasten så tror jeg 1,22 er mye mer fornuftig enn 1,24.

Denne historien har jeg forklart til LYS-komittene i midten av sesongen i år, jeg har også spurt om det kan være riktig at H350 skal ha samme LYS-tall som SunFast 37, en båt med betydelig heftigere dekkslayout, 27 cm dypere og tyngre kjøl, like lang vannlinje, lettere totalvekt etc. SunFast 35 har 1,22 og dette er vel heller ikke båter som har seilt fletta av noen som helst såvidt jeg vet?

Jeg forstår LYS-setting som at de legger på litt på nye båter og så vurderer om det er riktig etterhvert som resultatene kommer inn. Hvis ikke 3 sesonger skulle være nok så tror jeg vi vil miste en del potensielle nye seilere og jeg syns derfor det er svært fornuftig at komiteen nå setter ned båten. Jeg tror LYSet spretter fort opp igjen om vi fremover plutselig skulle prestere langt opp på listene...

Vel, hva sier dere foruftig eller ikke?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Takk, SunFlyer...:) Er jo veldig enig... Det hadde jo vært noe helt annet om vi hevdet oss oppover på listene, men likevel fikk det ned... Vi har stort sett bare de uten spinnaker og noen med fastpropell bak oss... Det som nok gav en del vann på mølla var at vi pga reduksjonen fikk vår først og eneste premie i årets siste seilas Klasen med 3. plass av 8. Hadde vi seilt med gml LYS ville vi blitt nr. 4! Dette var en seilas med 3 omstarter pga vindstille så den forteller oss ingenting om LYStallet.

Jeg har et HPC Gran genoa 3 og fullspilet storseil som til og med Seilmaker Iversen mener duger i starten, det står faktisk veldig bra, men sikkert litt å hente på nytt ifht høyden og det strekker seg nok ganske fort ifht bedre seilkvaliteter.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det vil vel alltid bli forskjellige reaksjoner når lystall endres, slik er all handicapseiling. Regner med at det er en grunn til at lystallet er satt ned og da på bagrunn av resultater fra flere like båter. Trenger ikke bare være norske båter som danner statistikkgrunnlag, men sammenlikning av andre handicapregler. Lystallet skal representere båtens potensial i 6m/s i en sirkelbane derfor vil man også få typisk hardvindsbåter og lettvindsbåter.

Jeg har aldri seilt regatta mot Hanse 350 så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag selv (Det ligger 3 stk på samme pir som meg men de virker umulig å få med).

Kos deg med det nye lystallet og lykke til. Kanskje vi sees på regattabanen når jeg er mannskap i Stavanger!

ravddo: disse tre kanskje er utleie båter? Vet det er noen der nede som har 3 slike for utleie... Ja, du vet aldri, pt har en småbarnsfar problemer med å bruke så mye tid på regatta at vi kan stille i Stavanger, men vi får se. Kanskje det blir stilt opp i Haugesund Raceweekende i 2011. Jeg og mor har blitt enig om at Seilmakeren i 2011 ikkje blir noe av for FRI sin del, det tar for mye tid og ferie nå som vi må dele på ferien for å få ting til å gå i hop med skolebarn. Dermed åpner det seg litt flere muligheter til å være med andre steder. En fristende mulighet er Færderen, da på en Dehler 29 hvis han fortsatt trenger mannskap. Vi får se... Få dem med ut disse 350ene, det hadde vært artig å høre om flere. Det har gått en 350 til Molde nå, han var ivrig før han smelte sin Bav Mach 35 på land og båten ble kondemnert så vi får se om han kommer på banen etterhvert... Det er vel 4 som er LYS-målt og som går igjen på noen regattaer, men alle langt nede på listene...

Bjoris:

Er det bare din båt som har fåttt nedsatt LYS-tall, eller har det skjedd med alle andre båter av samme type?

Hvis det bare gjelder din båt er det nok noe annet enn dine meritter som er grunnen,- f.eks nye seil med mål som nå er innenfor toleranse kontra tidligere seil som ga straff fordi målene var utenfor.. Det kan vel også skje at man oppdager feil i et målebrev og retter det opp..

Hvis alle båter av samme type får en endring i LYS-tall er det nok fordi regattaresultatene for alle båtene av denne typen etter hvert gir LYS-kommiteen grunn til å gjøre endringer.

Avhengig av hvor mange båter som er aktive kan selvfølgelig din båts resultater spille en større eller mindre rolle,- men jeg tror neppe LYS-kommiteen endrer LYS-tallet fordi en båt har hatt en dårlig sesong....

Hva slags materiale seilene er laget av spiller ingen rolle for LYS tallet, ei heller om du har med mannskap som kan seile eller ei. På båter som ikke er nye bestemmes LYS tallet ut i fra båttypens resultater og ikke en enkelt båt's prestasjoner. LYS tall vil alltid være tema for diskusjoner og aldri bli korrekt. Det kan imidlerid tyde på at de som seiler båten har mest å si for båtens prestasjoner :rolleyes:

Målebrevet ditt sier 1,20 (med kryssfokk og asymm CL)

Det er standard LYS som er justert fra 1,24 til 1,22. Jeg har helt korrekt 1,20 pga gennaker og genoa 3 vs spinnaker og genao 1 eller 2. Poenget til dem som mener seil og mannskap har noe å si er at jeg i min båt ikke har bevist at den seiler sakte fordi jeg ikke har vært optimal på disse områdene...

Slik jeg ser det må det etterstrebes å få LYS-tall som er like enkle eller vanskelige å seile opp til for alle båter, iallefall de som i praksis er turbåter...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...