Jump to content

skifte av senterlamell sabb 2h


pernod

Recommended Posts

takker.det var ikke så enkelt og få fatt i denne mutteren.jeg løsnet bakre motorfeste og bikket motoren opp

i bakkant.tok ut hele koblingshuset.gjorde skikkelig rent alle deler.så nå er det bare og vente på deler fra sabb.

senterlamellen kostet bare kr.187.-,så det var ikke rare kostnaden.så nå skal motoren sansynligvis gå i mange år til.har også laget nytt eksosbend i rustfritt stål,samt skiftet ut alle slanger på motoren.ok,takker for svar.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Høyt smøroljetrykk på en Sabb 2J?

Oljetrykket på motoren viser 3 kg. Ser i instruksjonsboka at den skal være 2,5.

Bruker SAE10W/30 både sommer og vinter.

Jeg sattte inn en elektrisk oljetrykksgiver for noen år siden (ca 160 driftstimer)og trykket har ligget rundt 3 kg hele tiden, men har en følelse at trykket har gått noe opp i løpet av den tiden.

I høst byttet jeg ut oljen med diesel og roterte motoren med ekstern drift i flere omganger. tømte for diesel og fylte opp med olje. Varmkjørte motoren og byttet olje og filter en gang til. Ser ikke noen forskjell på oljetrykket etter denne behandlingen, men motoren går for øvrig som ei klokke.

Håper det er noen sabb / motorkyndige der ute som kan si noe om dette. Er det OK å kjøre med dette trykket? eller er det noe som bør gjøres?

Vil også ønske alle på PB godt nytt båtår.

Link to post
Share on other sites

3 bar er ikke noe som helst problem, det tyder på en sunn og grei motor! Manualen antyder nok at du ikke skal under 2,5 bar. Så lenge du ligger under 5-6 bar kan du være trygg på at alt er som det skal være!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...