pernod Startet 31.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2010 kan noen her på forumet si meg om det er stor jobb og skifte senterlamell på en sabb 2h. må jeg opp med motoren eller er det nok og løfte motoren opp i bakkant? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 31.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2010 Hallo! Det er sannsynligvis enklest å løfte opp hele motoren. Dette for å få tilkomst til den nederste bolten som står i senter på koblinshuset. Du må ha en rørpipe for å få av låsemutter på styreaksel slik at du kan få av koblingslamellene. Delelister/sprengskisser kan lastes her: Sabb MVH Fiks. Sitér dette innlegget Link to post
pernod Svart 31.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2010 takker.det var ikke så enkelt og få fatt i denne mutteren.jeg løsnet bakre motorfeste og bikket motoren opp i bakkant.tok ut hele koblingshuset.gjorde skikkelig rent alle deler.så nå er det bare og vente på deler fra sabb. senterlamellen kostet bare kr.187.-,så det var ikke rare kostnaden.så nå skal motoren sansynligvis gå i mange år til.har også laget nytt eksosbend i rustfritt stål,samt skiftet ut alle slanger på motoren.ok,takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Hørest meget bra ut! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Mr. Hilde Svart 7.Januar.2012 Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 Høyt smøroljetrykk på en Sabb 2J? Oljetrykket på motoren viser 3 kg. Ser i instruksjonsboka at den skal være 2,5. Bruker SAE10W/30 både sommer og vinter. Jeg sattte inn en elektrisk oljetrykksgiver for noen år siden (ca 160 driftstimer)og trykket har ligget rundt 3 kg hele tiden, men har en følelse at trykket har gått noe opp i løpet av den tiden. I høst byttet jeg ut oljen med diesel og roterte motoren med ekstern drift i flere omganger. tømte for diesel og fylte opp med olje. Varmkjørte motoren og byttet olje og filter en gang til. Ser ikke noen forskjell på oljetrykket etter denne behandlingen, men motoren går for øvrig som ei klokke. Håper det er noen sabb / motorkyndige der ute som kan si noe om dette. Er det OK å kjøre med dette trykket? eller er det noe som bør gjøres? Vil også ønske alle på PB godt nytt båtår. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Januar.2012 Del på Facebook Svart 7.Januar.2012 3 bar er ikke noe som helst problem, det tyder på en sunn og grei motor! Manualen antyder nok at du ikke skal under 2,5 bar. Så lenge du ligger under 5-6 bar kan du være trygg på at alt er som det skal være! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mr. Hilde Svart 8.Januar.2012 Del på Facebook Svart 8.Januar.2012 Takk for svar. Da tar jeg dette helt med ro. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.