josefr Startet 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2010 Jeg har en Scand Atlantic med 2 motorer og 2 tanker. BB tank er trolig mindre enn SB. Jeg trodde det var forbindelse mellom tankene for å utjevne forskjellig volum og forbruk, men det ser det ikke ut til å være.... Legger ved et bilde som kanskje sier noe.... Virker på meg som BB tank går til BB motor og det samme på SB side. Det ser som nevnt ikke ut til å være forbindelse mellom dem. Hva kan jeg gjøre for å sjekke/utbedre dette, slik at tyngdekraften kan få fritt spillerom? Takker for tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Hei Ein gang det er lite diesel i tankane så kan du jo fylla opp den eine. Peil tankane neste dag så ser du om nivået har utjemna seg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 Kan godt hende bildet lyver, men for meg ser det ut som det er god forbindelse mellom tankene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 (redigert) Hvis det ikke er forbindelse mellom dem, så kan du ha en pumpe som pumper drivstoffet til den tanken du vil. Sånn pumpe som er på vingetankene på fly, for å ha lik vekt. Redigert 31.Oktober.2010 av Mekke Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2010 (redigert) Jeg er enig i at det ser ut som det er forbindelse mellom dem på bildet. Men du sier at det ikke er det - og det er jo du som har sett det "på ordentlig". Gjelder det også på retur-siden? Husk at ved å ha åpen en sluse mellom tankene vil evt skjevhet forsterkes, dvs har båten litt slagside vil den få enda mer slagside når dieselen får rent over også. Og for hver ny kobling / kran / slange du legger inn lager du også et potensielt nytt lekkasjepunkt.... Redigert 31.Oktober.2010 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
josefr Svart 1.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Hei og takk for svar.... Jeg er også enig i at det ser ut som det er forbindelse mellom dem, men dette ser i alle fall ikke ut til å fungerer i praksis :-( Retursiden vet jeg ikke :-( Jeg registrere bare at den ene tanken (BB) blir fortere tom... Og dersom jeg fyller opp kun den ene, utjevner den ikke den andre..... Som dere ser er det 4 slanger på hver side.. Dette er tilførsel og retur til hver motor og tilførsel og retur fra hver tank... Jeg har ikke skrudd av verken det ene eller det andre for å sjekke noen form for gjennomstrømning. Er det noen "Petter Smart triks" jeg kan gjøre for å sjekke om dette fungerer - evt. hva som er feil? Fortsatt veldig mottakelig for flere gode forslag Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Heisann! Noen spørsmål som du kanskje kan svare på: Ligger filtren (som avbildet) under væskeoverflaten i tankene? Er retur til tankene plassert i toppen av tanken uten stigrør ned til væskeoverflaten? Utifra bildet i innlegg#1 så synes det som at du har forbindelse mellom tankene både på tilførsel og retur. I såfall, om det ene filteret er skittent, så vil du kunne risikere at begge motorene suger fra samme filter/tank. Videre, hvis det er høydeforskjell på væskenivået i tankene så vil du kunne risikere at skitt fra filteret i den tanken med lavest væskenivå vil bli presset tilbake til tanken, vel og merke når motorene ikke er i drift og forutsatt at der ikke er noen tilbakeslagsventiler montert i systemet. Med ditt opplegg så kan jeg heller ikke se noen mulighet til å stenge av for og rengjøre det ene filteret samtidig som du holder motorene i gang med det andre. Her har jeg ville gjort noen modifiseringer ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Johannes Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 (redigert) Enig med mateco at her kan det være lurt med modifisering. Eg ville nøyd meg med å sette inn ventiler slik at det kan stenges mellom tankene, både tur og retur. Slik det nå er vil returen gjerne gå mer til en tank pga. små forskjeller i mottrykk. Så stiger nivået litt på den ene tanken, hvis du da til slutt suger luft fra den tanken som har lavest nivå så stanser begge motorene, dette fordi de er forbundet på sugesiden. Så sett inn ventiler slik at hver motor tar fra hver sin tank. La i utgangspunktet hver motor levere returen tilbake til samme tank som den tar fra. Hvis du vil flytte litt diesel fra den ene tanken til den andre er det bare å lede returdieselen fra begge motorer til en tank. Redigert 1.November.2010 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Har forsøkt å lage en liten skisse over brennstoff tilførselssystemet ditt, slik jeg oppfatter det (Forutsatt at du har tankavstegning på tanken) : Og slik har jeg villet modifisert systemet: Sett inn en ventil på hver "crossover" på tilførsel og retur som vanligvis skal være i stengt posisjon. Flytt de to distribusjonsventilene til direkte utløp fra hvert filter. Du vil da ha muligheter til nesten alle eventualiteter. Du stopper evt. uønsket flow mellom tankene. Du kan rengjøre det ene filteret mens begge motorene forsynes med det andre. Du kan også forflytte diesel fra den ene tanken til den andre vha motoren(e). (Må påpasses omhyggelig slik at til-tank ikke blir overfylt!!) +++ Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
ebonita Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 (redigert) Visst är Matecos förslag elegant och mångsidigt, men jag ifrågasätter dock nyttan med alla dessa ventiler och ledningar. Min filosofi baserat på flygplanstänkande är att skilja systemen så att SB motor tar bränsle från SB tank och BB motor tar bränsle från BB tank. Jag har svårt att tänka mig någon situation i en båt när man verkligen har en oundgänglig nytta av att kunna cross feeda motorerna från motsatt tank, och fördelen med ett enkelt system som jag föreslår är att man slipper risken att dålig diesel (eller vatten!?) sprider sig från ena sidan till den andra och då stoppar båda motorerna. Normalt sett så förbrukar men ungefär lika mycket bränsle till var motor, och eventuell skillnad utjämnas när man tankar. På min båt har jag tagit bort transferledningen mellan tankarna, och jag har ännu inte saknat den. Jag har denna säsongen haft lite diesel dyr på SB sida, men dom kommer i alla fall inte över till BB. Redigert 3.November.2010 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Må sei meg enig med ebonita. Alle desse ventilane og koplingane skaper flere muligheter for lekasje. Motorene bør ha kvar sin tank ved normaldrift. det einaste kunne være å ha en forbindelse mellom tankene som var åpen ved fylling for å slippe å fylle på begge sider av båten. Eg har to motorer og to tanker (like store) og ingen forbindelse mellom. meiner dette er det sikraste systemet. Liten vits i å ha to motorer og to tanker viss en diesellekasje tømmer begge tankene i kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 ebonita skrev On 3.11.2010 at 21.06: Visst är Matecos förslag elegant och mångsidigt, men jag ifrågasätter dock nyttan med alla dessa ventiler och ledningar. Jeg hadde egentlig startet med en lengre utredning, men slo det fra meg!! Egentlig er svaret enkelt: Enten velger man et system med gitte ventiler som gir tilgjengelighet og fleksibilitet, eller man velger enkelthet men da uten de samme mulighetene! Men hvis systemet har åpen "crossover" på tilførsel og retur,slik jeg tolker bildet, så bør noe gjøres uansett. Det er nå min mening! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Loma skrev On 3.11.2010 at 22.25: Må sei meg enig med ebonita. Alle desse ventilane og koplingane skaper flere muligheter for lekasje. Hvorfor det?? Er det fagmessig montert med riktig fitting og ventiler så er det like tett som alt annet fagmessig monterte armaturer i brennstoffsystemet!!! Forøvrig så er det vel heller råtne slanger og vibrasjonsgnisninger samt uvettig lukking av filterhus som skaper br.o lekkasjer!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nordan family 27 Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Jeg har hatt slik cross-over-funksjon. Fjernet den i sommer Sitér dette innlegget Link to post
josefr Svart 6.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Hei og takk for alle svar (jeg konstanterer at mailvarslingsfunksjonen ikke virker ). 1. Filterne er over toppnivået på tankene. 2. Jeg er enig i at det ser ut som det er forbindelse, men min erfaring tilsier at det ikke er det. Kan det være tett melom filterne?? 3. Jeg vil gjerne ha en slik crossover som fungerer da den ene tanken er større enn den andre. Det er litt iriterende at BB tank går tom, mens det er en god del igjen i SB tank. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 (redigert) Jeg foreslår at du setter inn ei kran i mellomstykket på både tur og retur. Da kan du legge begge returene til den tanken med minst på i en periode for å utligne, for så å stenge igjen. Husk å åpne til tanken før cross-over stenges hvis motor går. Hvis begge motorene skal forsyne seg fra samme tank kan det bli litt rift om matfatet. Med åpning og uten kran imellom, vil slagsiden forsterkes. (For den er alltid der, stor eller liten). Redigert 6.November.2010 av Fjellbonden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.November.2010 Link til dette innlegget Svart 6.November.2010 Grunnen til at jeg fjernet min cross-over var at det ble drukket for mye diesel fra en tank. Satt med en tom og en full tank. Nå drikker de fra hver sin tank og ferdig med det. Ligner jo litt på ditt problem.... Sitér dette innlegget Link to post
josefr Svart 2.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 Hei og Godt Nytt År!! Jeg vil bare presisere at jeg ikke tror at "crossover" fungerer på båten min. Det er dumt da den ene tanken er større enn den andre Jeg skjønner heller ikke hvordan det skal flyte diesel fra den ene tanken til den andre, da filtere står høyere enn tankene Er det noe jeg kan gjøre for å sikreat det flyter greit fra en tank til en annen?? En gor måte og unngå farlkige situasjoner/slagside, er vel å bruke tynn slange, da tar det tid før det siver over Forslag og kommentarer mottas med stor takk.... Jeg vil gjerne ha systemet slik det er, men jeg vil gjerne HA crossover som fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2011 At filtrene står høyere enn tanken spiller vel ingen rolle så lenge stigerøret i begge tankene står nede i dieselen og det ikke blir for stor motstand i systemet. Da skulle vel hevert-prinsippet bringe dieselen fra en tank til en annen selvom filtrene står høyere (så frem det ikke er luft i dem)? Sitér dette innlegget Link to post
josefr Svart 19.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2011 Ok, takker og bukker. JEg tror jeg må sjekke i praksis om dette fungerer. Noen smarte tips på hvordan jeg skal teste?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.