Jump to content

fikse en sur og noe tungstartet mb10a

margarus

Recommended Posts

hei

jeg er som sagt ny eier av sjømann snekke med en god marna mb10a

jeg har hatt flere fine turer med snekka siden jeg kjøpte den for par mnd siden. men har ikke blitt så kjent med maskinen enda.

det som plager meg litt er at den til tider er veldig tungstartet.

ene gangen jeg går ned i båten så starter den lett etter 5 sek på starteren.

dagen etter så er det ikke antydning. da blir pluggene våte , fargen på dem er forøvrig fin å brun.

men ved litt plugg tørking og og kløing i hode så starter den omsider og går da akkurat som den skal. og lett startet etter det igjen. er litt redd for og stoppe maskinen av og til i tilfelle den skulle bli sur igjen. hva skal jeg gjøre her?

alle tennings deler uten om kondensatoren er helt nytt. tenning er stilt inn med stroboscop lampe og fortennings mekanismen er smørt opp og går lett.

stift er pusset flatene på og justert inn med 0.4mm åpning.

Ofte di start forsøkene når den ikke tenner. da fiser det ut av forgasseren regelmessig mens jeg kinner.

i dag fikk jeg ikke start og det bare smeller ut av forgasser, tok da og skrudde av forgasseren(solex) og tok den med hjem.

demonterte. har sett verre forgasser før. var litt grums i bunn men veldig lite og ikke av betydning skulle jeg tro.

blåste rent dyser og monterte den igjen. kommer til bake med resultat etter at forgasser er montert på motoren igjen.

kjekt at motoren går billig og går fint, men vil gjerne at den skal være pålitelig og.

håper på noen kloke tips her :)

Får motoren din bensin, og er tenningsgnisten god, skal motoren starte forutsatt at den tenner på riktig tidspunkt, at bensinen er fri for vann og at kompresjonen er tilstrekkelig. Må du i beste fall dra 5 sekunder på starteren for å få motoren ti å starte, er det noe galt. Hvis du er sikker på at tenninga er i orden, ville jeg begynt med en kompresjonstest.

må kinne i ca 5 sek når motor er kald til den tenner ja.

når motor er varm starter dem kontant med med en gang. også på sveiva :)

fersk bensin får den. skal jo ikke være noe problem med bensin tilførsel da den går som ei kule når den først starter. er bare av og til den er tung starta.

samme med tenning. viss den hadde vert feil så burde den jukse når motoren går og ?

har tennings lampa ennda. viss noen kan gi meg en bedre step by step til tennings justering hadde det vert greit. kan godt sjekke det en gang til

når turtallet draes opp og tennings verdier skal avleses. må dette gjøres i fart og belasting på motor? eller kan det gjørs i fri?

kjenner det er god kompresjon når jeg svinger på sveiva men kan ta en komp test alikevell er spent på om det er noe forsjell nå etter jeg har rensa og montert forgasser igjen.

Som sagt tidligere så er den Solex forgasseren en svakhet på de motorene. Akkurat hva svakheten består i vet jeg ikke, men hvis den er gammel og sliten så er det bare å bytte forgasseren.

En annen ting som kan være greit å sjekke er om det er noe slakke i registerkjedet, er det slakt så vil timingen på kamakselen forandre seg. Har vært borti det på et par motorer.

Som sagt, ring til Marna og legg frem problemet, så får du hjelp.

Det er absolutt noe i det færd sier. Lån en annen forgasser og prøv. Har du Bosch-fordeler (før 1990), skal fortenningen være på 9.5 grader ved 1200 omdreininger, og har du fordeler fra etter 1990, skal fortenningen ved samme turtall være på 12 grader. Kompresjonen din skal være 7,7 bar. Ventilklaring skal være på kald motor 0.4mm. Elektrodeavstand på tennpluggene skal være 0,7mm og stifteåpning på 0,4mm.

eg sjønner ka dokke meine..

skal vertfall montere på gasseren igjen for og prøve.venter på svar om levind har en dellorto forgasser til meg:)

på en annen side kan jeg ikke fatte hvordan solexen bare kan bli sliten og dårlig.

jeg har skrudd den opp og den er hel og fin.. ikke eiret eller sliten. bestående av 2 stk dyser. en flotør nål og ett forgasser spjeld. ingen ting annet duppeditter som kan gå galt. men det er nå en ting :)

jeg vet ikke eksakt alder på motor men antar den har stått i siden båten var ny i 76.

det er boch tenning ja. og i instruksjons boka til motor mener jeg Bosch skulle ha 12grader fortenning ved 1200rpm ? det er vertfall det jeg justerte min inn på.

får sende en mail til marna.

det som plager meg her er at jeg burde i grunn kunne UTELUKKE en del ting som feil tenning \ dårlig forgasser som er ting som gir motoren "varge meen" ?

da det kun er problemer under start Enkelte ganger. ellers går den som en klokke. og da er jo ikke forgasser dårlig ?

eller er det jeg som formulerer meg litt feil ?

Har sjekka litt, og det er blant annet problemer med nåleventilen som Bernt sier over her.

Så har det vist vært problemer med falsk luft ved akselen til spjeldet, der blir huset slitt.

Er det flottør av kork i forgasseren din, den kan suge til seg bensin og bli for tung.

Korken er vel behandlet med noe på fabrikk, men det forsvinner litt etter litt.

da har jeg hatt en fin tur på sjøen idag :)

skrudde forgasseren på idag. teitet til og kobla slangen og wirene på.

åpna bensin kran og vridde tenning på.

kinna i 4 - 5 sek så starta den villig og gikk rett på tomgang.:)

så lot jeg den gå en stund og oppnå arbeids tempratur før jeg kobla til tennings apparatet.

kjørte opp på 1200 omrd og sikta inn med lampen. vridde fordeler til tenninga sto ca på 9.5grader teitet fordeler og kjørte ut over fjorden.

motoren hadde dårlig krefter vridde forsiktig på propell vridningen. motoren orket ikke mer en 1000 omrd.

stoppa opp og vridde fordeleren for hand og hørte på motoren.

vet ikke hvor mye grader men vridde litte grann og motor gikk høyere på turtall.

kjørte agårde igjen og det var mer power.

fikk opp toppfarten og 1500omrd.

så det er vell som dere sier. gammle motore på justeres på øret ikke etter boka :)

kjørte runt i en times tid og starta og stoppa litt og det gikk kjempe fint. tenner på første omdreining.

gjennstår bare og se neste gang jeg skal ned i båten når motoren er kald.

hva pleier dere andre med samme motor og gjøre.. bruker dere choke? jeg har aldrig brukt den. har starta uten choke. er redd at den blir sur vis jeg bruker den.

ellers er min start prosedyre gassen helt ned på tomgang. kinne til første gnist og motoren tenner så trekker jeg litt mer gass så kommer den.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...