EV33 Startet 31.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2010 Hei. Prøver meg på mitt første innlegg etter å ha lest utrolig mye positive svar her på baatplassen. Jeg har bestemt meg for å gå over alt kjølesystemet på min aq151 da jeg fikk problemer med høy motortemp i sommer. Det første jeg oppdaget når jeg demonterte eksosmanifold var at den var rustet i stykker innvendig (manglet store deler av "skillevegg" inn i manifolden)så den blir byttet til ny. Ser at priser på ny varierer en del og lurte på om noen hadde noen erfaringer med hvor en fikk tak i ny til en hyggelig pris? Er det noe kvalitetsforskjeller på disse? Vet dette er "forbruksvare" men ønsker selvfølgelig en som ikke er opprustet etter noen år. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 31.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2010 Kjøpte til aq 140/145 på mekonomen, desidert billigst. Regner med det er samme sak du har. Les i innleggene mine så finner du all informasjonen som trengs for å bestille :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2010 (redigert) mekonomen hvemses katalog selger de i fra elr er det egenimport? Å lese alle dine 447 innlegg kan bli i lengste laget og denne søkefunksjonen er håpløs Redigert 31.Oktober.2010 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 Litt sent ute å svare, men jeg gidder heller ikke å søke gjennom mine 447 innlegg :) Beklager, men du ser i innleggene mine at noen av postene er i tråder som kan inneholde denne informasjonen :) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 Eksosmanifoldene som selges gjennom Mekonomen er av merket HGE. Kvaliteten er litt bedre enn GLM, men ikke i nærheten av orginal VP. Prisen er også mye lavere, og jeg har montert flere av disse uten problemer, men vær nøye med å kontrollere manifolden ofte, da de ikke holder på langt nær like lenge som VP sine! Delenummeret hos Mekonomen for VP 2,3 og 2,5 liter med 8V topp er HGE5387, de skal klare finne delen med det nummeret. Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 Hei, hvis du ikke vil gå for den originale Volvo, er BARR et bra alternativ. Søk på nett... Tar du selv en "harrytur" er det mest lønnsomt. For en BARR manifold må du nok gi ca 4500 SEK med bolter og pakninger. Jeg har selv en BARR/AQ 151a på 5 sesongen i sommer og alt ser bra ut. Mvh Styrbert Sitér dette innlegget Link to post
EV33 Svart 11.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2010 Takk for alle svar:) Ringte Mekonomen (før jeg så adeneo sitt svar med delenr)men han kjente ikke til noen båt deler. Volvo skulle ha kr 7200,- for den, og har vært i kontakt med norpart på Lørenskog og han skulle sjekke prisen og ringe meg tilbake. Men har ikke hørt noe fra han:( Har også sett at Eurofritid har annonsert dette tidligere og mener de lå på ca kr 4500,- Hadde håpet på noe nærmere den prisen en volvo sin. Barr som styrbert skriver skal jeg sjekke ut. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 11.November.2010 Del på Facebook Svart 11.November.2010 rundt 2500 på meko mener jeg å huske. da kan du kjøpe 3 slike for prisen av en fra volvo :) Sitér dette innlegget Link to post
Styrbert Svart 13.November.2010 Del på Facebook Svart 13.November.2010 Noen tanker … På noen manifolder finns det en skillevegg i utblåsningen og noen ikke. Kanskje er det et kjennetegn på billige og dyrere manifolder? Jeg har oppservert at de litt dyrere samt Volvo sin originale har denne "skillveggen". Denne "veggen" har som oppgave å skille eksosen mellom sylinder 1,4 og 2,3. Denne "veggen" vil etter tid ruste bort eller at det blir hull i den ca 10 cm innenfor utblåsningen. Dette hender før selve manifolden er gåen, men kan være en indikasjon på at rusten har kommet godt i gang andre steder og det er på tide å tenke bytte. Jeg har hørt at dette hullet kan medføre at eksos strømmen forstyrres på vei ut og at dette gir 30% redusert motoreffekt og effekten som tapes, generer varme som igjen gir for varm motor? Min forrige originale Volvo manifold fikk dette hullet etter 6 sesong. Da var den også gåen og gammel etseskade på sylinder 4 og 3 på toppen ble forverret, samt at jeg slet litt med varmgang. Om varmgangen bare skyldes rusten manifold skal jeg ikke påstå, men når den ble byttet var tempen ok. 3 sesonger senere valgte jeg sveising av de gamle etseskadene på toppen samt full overhaling som beste løsning. Da reiv jeg også ut gamle stålringer og annet midlertidig tjafs på toppen. Jeg tok av min BARR manifold før årets (2010) sesong og der var det ikke rustet hull i denne "veggen" etter 4 sesonger. Det var faktisk mye å gå på. Det ser da ut til at min uorginale manifold kan være minst like holdbar som Volvo sin originale. Mvh Styrbert Bildet viser Volvo's originale manifold etter 6 sesonger Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 20.Januar.2011 Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 Jeg tok i høst ut min AQ140 ut av båten. Dette da jeg sist sesong mistet kølevannet på ferskvanns siden. Var i dag ute i boden og begynte å plukke på motoren. Tok av manifoil. Ser at tidligere eier har fått sveiset 3. ok 4. eksosport på blokka. Så det slipper jeg å tenke på. Men i utløpet på manifoilen er det et lite hull i skilleveggen, lik ditt bilde viser (men mindre). Er dette noe å bry seg om? Bør jeg bytte manifoil, eller går det greit å bruke min gamle? Regner med at mitt opprinnelig problem med kjølevannet er defekt topp pakning, eller? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 20.Januar.2011 Del på Facebook Svart 20.Januar.2011 I dag demonterte jeg manifoilen og kjølesystemet på den nyerverde AQ140A (Draco 20). Dette pga at vi synes at det var litt høyt sjøvannstrykk. Heldigvis ser toppen ut som ny. Manifoil var hel og fin men sjøvannsutløpet var veldig snevret inn. Da blir det bare å rense alle kjølere og ny manifoil da vi ikke gidder å montere en tæret. Var en bolt vi måtte bore ut i manifoil, men fint å jobbe med en motor som er så enkel at der det tar 1,5 time å demontere alt! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.