Jump to content

Forslag til hvor en bør kjøpe eksosmanifold til aq151


EV33

Recommended Posts

Hei. Prøver meg på mitt første innlegg etter å ha lest utrolig mye positive svar her på baatplassen. Jeg har bestemt meg for å gå over alt kjølesystemet på min aq151 da jeg fikk problemer med høy motortemp i sommer. Det første jeg oppdaget når jeg demonterte eksosmanifold var at den var rustet i stykker innvendig (manglet store deler av "skillevegg" inn i manifolden)så den blir byttet til ny. Ser at priser på ny varierer en del og lurte på om noen hadde noen erfaringer med hvor en fikk tak i ny til en hyggelig pris? Er det noe kvalitetsforskjeller på disse? Vet dette er "forbruksvare" men ønsker selvfølgelig en som ikke er opprustet etter noen år.

Link to post
  • 2 uker senere...

Eksosmanifoldene som selges gjennom Mekonomen er av merket HGE. Kvaliteten er litt bedre enn GLM, men ikke i nærheten av orginal VP.

 

Prisen er også mye lavere, og jeg har montert flere av disse uten problemer, men vær nøye med å kontrollere manifolden ofte, da de ikke holder på langt nær like lenge som VP sine!

 

 

Delenummeret hos Mekonomen for VP 2,3 og 2,5 liter med 8V topp er HGE5387, de skal klare finne delen med det nummeret.

Link to post

Takk for alle svar:)

Ringte Mekonomen (før jeg så adeneo sitt svar med delenr)men han kjente ikke til noen båt deler.

Volvo skulle ha kr 7200,- for den, og har vært i kontakt med norpart på Lørenskog og han skulle sjekke prisen og ringe meg tilbake. Men har ikke hørt noe fra han:( Har også sett at Eurofritid har annonsert dette tidligere og mener de lå på ca kr 4500,-

Hadde håpet på noe nærmere den prisen en volvo sin.

Barr som styrbert skriver skal jeg sjekke ut.

 

Takk!

Link to post

Noen tanker …

På noen manifolder finns det en skillevegg i utblåsningen og noen ikke. Kanskje er det et kjennetegn på billige og dyrere manifolder? Jeg har oppservert at de litt dyrere samt Volvo sin originale har denne "skillveggen". Denne "veggen" har som oppgave å skille eksosen mellom sylinder 1,4 og 2,3. Denne "veggen" vil etter tid ruste bort eller at det blir hull i den ca 10 cm innenfor utblåsningen. Dette hender før selve manifolden er gåen, men kan være en indikasjon på at rusten har kommet godt i gang andre steder og det er på tide å tenke bytte.

 

Jeg har hørt at dette hullet kan medføre at eksos strømmen forstyrres på vei ut og at dette gir 30% redusert motoreffekt og effekten som tapes, generer varme som igjen gir for varm motor?

 

Min forrige originale Volvo manifold fikk dette hullet etter 6 sesong. Da var den også gåen og gammel etseskade på sylinder 4 og 3 på toppen ble forverret, samt at jeg slet litt med varmgang. Om varmgangen bare skyldes rusten manifold skal jeg ikke påstå, men når den ble byttet var tempen ok. 3 sesonger senere valgte jeg sveising av de gamle etseskadene på toppen samt full overhaling som beste løsning. Da reiv jeg også ut gamle stålringer og annet midlertidig tjafs på toppen.

 

Jeg tok av min BARR manifold før årets (2010) sesong og der var det ikke rustet hull i denne "veggen" etter 4 sesonger. Det var faktisk mye å gå på. Det ser da ut til at min uorginale manifold kan være minst like holdbar som Volvo sin originale.

 

Mvh Styrbert

 

Bildet viser Volvo's originale manifold etter 6 sesonger

 

Manifold_007X.jpg

Link to post
  • 2 måneder senere...

Jeg tok i høst ut min AQ140 ut av båten.

Dette da jeg sist sesong mistet kølevannet på ferskvanns siden.

Var i dag ute i boden og begynte å plukke på motoren.

Tok av manifoil. Ser at tidligere eier har fått sveiset 3. ok 4. eksosport på blokka.

Så det slipper jeg å tenke på.

Men i utløpet på manifoilen er det et lite hull i skilleveggen, lik ditt bilde viser (men mindre).

Er dette noe å bry seg om?

Bør jeg bytte manifoil, eller går det greit å bruke min gamle?

Regner med at mitt opprinnelig problem med kjølevannet er defekt topp pakning, eller?

Link to post

I dag demonterte jeg manifoilen og kjølesystemet på den nyerverde AQ140A (Draco 20). Dette pga at vi synes at det var litt høyt sjøvannstrykk. Heldigvis ser toppen ut som ny. Manifoil var hel og fin men sjøvannsutløpet var veldig snevret inn. Da blir det bare å rense alle kjølere og ny manifoil da vi ikke gidder å montere en tæret. Var en bolt vi måtte bore ut i manifoil, men fint å jobbe med en motor som er så enkel at der det tar 1,5 time å demontere alt!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...