Jump to content

Yanmar 4HJE lekker litt kjølevann.


Hygga

Recommended Posts

I forrige uke kom båten på land og dermed var min sjette sesong med Yanmar’en fra 1986 avsluttet som vanlig uten problemer av noen slag. Men på de siste turene la jeg merke til at det hver gang var forsvunnet litt vann fra ferskvannskjølesystemet, ikke mye, men hvor blir det av? I ekspansjonstanken har vannmengden ikke økt, oljenivået er konstant og jeg kan heller ikke se gråfarge på oljepinnen som skulle indikere vann. Slangene til kjølepumpen ser ut til å være tette, og fargen på eksosen har ikke forandret seg så vidt jeg kan se.

Kanskje er dette en bagatell, men hva bør jeg gjøre for å være helt sikker? Timetelleren på motoren viser bare 1100 timer, men jeg vet ikke om den er riktig. Jeg vet heller ikke om for eksempel dyser har vært kontrollert / skiftet, burde jeg benytte vintersesongen til å ta ut motoren å sende den til en sjekk?

Link to post

Hvis det ikke er noe tegn til lekkasjer noe sted, så er det en god gjetning å kikke på vannpumpen til ferskvannsiden. Er et sladrehull på undersiden av spindelhuset som begynner å lekke ut vann når pakkboksen er på vei til å ryke. Kan også være at tetningene i varmeveksleren er på vei til å ryke slik at ferskvannet kommer ut i sjøvannskretsen. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Om du har turbo som er ferskvannskjølt - det kan lekke litt på trykksiden "på toppen av turbohuset" ved slangekoplingen/nippelen. Dette vannet fordamper som regel med en gang, videre lekker det kun når motoren går/belastes - derfor en lekkasje som kan være vanskelig å oppdage.

Link to post

Har du ekspansjonstank i hardplast?? På en bil jeg hadde var det en slik. Den var laget i to deler som siden er limt eller smeltet sammen. Der er som regel tydelig fals der hvor den er skjøtet sammen. Denne falsen hadde sprukket litt, men lekte bare når det var trykk i systemet. Veldig vanskelig og oppdage. Neppe løsningen dette, men iallefall enkelt og sjekke ut.

Link to post

Visst du har vac. ventil (anti hevert) så kan denne lekke litt, vanskelig å sjå visst der er slange som ligg ned i kjølen etc.

 

Eg hadde også en båt der ekspansjonstanken stod på motoren, og på ett visst rurtall rista den slik at de lakk litt ut påfyllingstoppen. Flytta tanken til skottet så var problemet vekk.

Link to post

Vakuum-ventil på ferskvannsiden? Det er da noe en har på sjøvannsiden for at ikke sylindrene skal fylles av sjøvann pga. hevertvirkning via eksosventilene. Har vært ute for det (før jeg monterte anti hevertopplegg), og det kostet meg 50k!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Kremt, eehhh, var vel ikke helt i denne værden da eg skrev den der nei Lars. Eg hadde lekkasje der, men selvfølgelig sjøvann.

Trur eg grudde meg slik til å skifte clutch vire på den gamle bilhorva mi at eg ikke tenkte klart. Men nå var eg ferdig med det og. God Natt.

Link to post
  • 13 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...