Jump to content

Yanmar 4HJE lekker litt kjølevann.

Hygga

Recommended Posts

I forrige uke kom båten på land og dermed var min sjette sesong med Yanmar’en fra 1986 avsluttet som vanlig uten problemer av noen slag. Men på de siste turene la jeg merke til at det hver gang var forsvunnet litt vann fra ferskvannskjølesystemet, ikke mye, men hvor blir det av? I ekspansjonstanken har vannmengden ikke økt, oljenivået er konstant og jeg kan heller ikke se gråfarge på oljepinnen som skulle indikere vann. Slangene til kjølepumpen ser ut til å være tette, og fargen på eksosen har ikke forandret seg så vidt jeg kan se.

Kanskje er dette en bagatell, men hva bør jeg gjøre for å være helt sikker? Timetelleren på motoren viser bare 1100 timer, men jeg vet ikke om den er riktig. Jeg vet heller ikke om for eksempel dyser har vært kontrollert / skiftet, burde jeg benytte vintersesongen til å ta ut motoren å sende den til en sjekk?

Hvis det ikke er noe tegn til lekkasjer noe sted, så er det en god gjetning å kikke på vannpumpen til ferskvannsiden. Er et sladrehull på undersiden av spindelhuset som begynner å lekke ut vann når pakkboksen er på vei til å ryke. Kan også være at tetningene i varmeveksleren er på vei til å ryke slik at ferskvannet kommer ut i sjøvannskretsen. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Har du ekspansjonstank i hardplast?? På en bil jeg hadde var det en slik. Den var laget i to deler som siden er limt eller smeltet sammen. Der er som regel tydelig fals der hvor den er skjøtet sammen. Denne falsen hadde sprukket litt, men lekte bare når det var trykk i systemet. Veldig vanskelig og oppdage. Neppe løsningen dette, men iallefall enkelt og sjekke ut.

Vakuum-ventil på ferskvannsiden? Det er da noe en har på sjøvannsiden for at ikke sylindrene skal fylles av sjøvann pga. hevertvirkning via eksosventilene. Har vært ute for det (før jeg monterte anti hevertopplegg), og det kostet meg 50k!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 13 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...