Hygga Startet 1.November.2010 Del på Facebook Startet 1.November.2010 I forrige uke kom båten på land og dermed var min sjette sesong med Yanmar’en fra 1986 avsluttet som vanlig uten problemer av noen slag. Men på de siste turene la jeg merke til at det hver gang var forsvunnet litt vann fra ferskvannskjølesystemet, ikke mye, men hvor blir det av? I ekspansjonstanken har vannmengden ikke økt, oljenivået er konstant og jeg kan heller ikke se gråfarge på oljepinnen som skulle indikere vann. Slangene til kjølepumpen ser ut til å være tette, og fargen på eksosen har ikke forandret seg så vidt jeg kan se. Kanskje er dette en bagatell, men hva bør jeg gjøre for å være helt sikker? Timetelleren på motoren viser bare 1100 timer, men jeg vet ikke om den er riktig. Jeg vet heller ikke om for eksempel dyser har vært kontrollert / skiftet, burde jeg benytte vintersesongen til å ta ut motoren å sende den til en sjekk? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 1.November.2010 Del på Facebook Svart 1.November.2010 Hvis det ikke er noe tegn til lekkasjer noe sted, så er det en god gjetning å kikke på vannpumpen til ferskvannsiden. Er et sladrehull på undersiden av spindelhuset som begynner å lekke ut vann når pakkboksen er på vei til å ryke. Kan også være at tetningene i varmeveksleren er på vei til å ryke slik at ferskvannet kommer ut i sjøvannskretsen. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
terron Svart 1.November.2010 Del på Facebook Svart 1.November.2010 Om du har turbo som er ferskvannskjølt - det kan lekke litt på trykksiden "på toppen av turbohuset" ved slangekoplingen/nippelen. Dette vannet fordamper som regel med en gang, videre lekker det kun når motoren går/belastes - derfor en lekkasje som kan være vanskelig å oppdage. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 1.November.2010 Del på Facebook Svart 1.November.2010 Jeg har samme motor som deg fra 93. Den har 11000 timer på ryggen foreløpig og har fungert perfekt alle den tid jeg har hatt den, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for å måtte ta den ut med det første Hvor mye væske må du etterfylle da? Sitér dette innlegget Link to post
Hygga Svart 1.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2010 Litt vanskelig å svare på, men jeg vil anta at det har vært en til to desiliter vann etter ca. tre til fem timers kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.November.2010 Del på Facebook Svart 1.November.2010 Har du ekspansjonstank i hardplast?? På en bil jeg hadde var det en slik. Den var laget i to deler som siden er limt eller smeltet sammen. Der er som regel tydelig fals der hvor den er skjøtet sammen. Denne falsen hadde sprukket litt, men lekte bare når det var trykk i systemet. Veldig vanskelig og oppdage. Neppe løsningen dette, men iallefall enkelt og sjekke ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hygga Svart 1.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2010 Takk for alle tips, ja ekspansjonstanken er av plast og jeg skal sjekke om det kan være lekk i falsen. Sitér dette innlegget Link to post
JoK Svart 2.November.2010 Del på Facebook Svart 2.November.2010 Sjekk slangen til ekspansjonstanken også. På min Yanmar 4JHE var det en liten sprekk i denne slangen, som førte til en liten lekkasje. Jeg brukte lang tid på finne ut av dette. JoK. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 2.November.2010 Del på Facebook Svart 2.November.2010 Visst du har vac. ventil (anti hevert) så kan denne lekke litt, vanskelig å sjå visst der er slange som ligg ned i kjølen etc. Eg hadde også en båt der ekspansjonstanken stod på motoren, og på ett visst rurtall rista den slik at de lakk litt ut påfyllingstoppen. Flytta tanken til skottet så var problemet vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.November.2010 Del på Facebook Svart 2.November.2010 (redigert) Vakuum-ventil på ferskvannsiden? Det er da noe en har på sjøvannsiden for at ikke sylindrene skal fylles av sjøvann pga. hevertvirkning via eksosventilene. Har vært ute for det (før jeg monterte anti hevertopplegg), og det kostet meg 50k! Lars H. Redigert 2.November.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
volfro Svart 3.November.2010 Del på Facebook Svart 3.November.2010 Kremt, eehhh, var vel ikke helt i denne værden da eg skrev den der nei Lars. Eg hadde lekkasje der, men selvfølgelig sjøvann. Trur eg grudde meg slik til å skifte clutch vire på den gamle bilhorva mi at eg ikke tenkte klart. Men nå var eg ferdig med det og. God Natt. Sitér dette innlegget Link to post
Hygga Svart 3.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2010 Takk for svar "JoK", jeg skal sjekke slangen til ekspansjonstanken i helga. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 5.Mai Del på Facebook Svart 5.Mai Æsj, ingen konklusjon på denne tråden heller. Lurer bare på hvordan det gikk med denne saken for "hundre år siden" Joda, ser at ts var innom for noen timer siden....🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.