jada Startet 1.November.2010 Link til dette innlegget Startet 1.November.2010 Ja hva slags type varmekilde bør jeg bruke i cockpiten under opplagspressenningen??? Her i sør er det både vått og fuktig i løpet av vinteren. Det er regelen, snarere enn unntaket dessverre Uansett hvordan en pakker inn båten, med god lufting osv, så renner ofte fuktigheten nedover på innsiden av pressenningen når været skifter, og det gjør det ofte på disse trakter. Har et A-stativ i aluminium, og en 500g pressenning over med god lufting i begge ender. Jeg bruker fuktslukere i kabinene, og lukker inn dit, og der har det gått bra. Men ute i cockpit er det verre. Der samler det seg små muggansamlinger på diverse steder. MEN, sist vinter la jeg den gamle kalesja over cockpit, under pressenningen, og lukket til. Brukte en oljefylt radiator på 500W, og lot den stå på gjennom vinteren. Ingen mugg noe sted. Så kommer bekymringen: Har jo hørt at en oljefylt radiator ikke skal brukes uten tilsyn. Er det et problem å bruke en slik ovn, og var jeg bare heldig når det gikk så bra som det gjorde gjennom vinteren. Har tenkt på en frostvakt som fås rimelig på Biltema. 200 W for kr 139, termostat fra + 5 - +35 gr. Er den brukendes?? Det er jo i utgangspunktet ikke frosten jeg er redd for. Så lenge det er frost, så er det jo også stort sett tørt og fint. Jeg må ha varme for å holde fukt unna. Varme gjør vel bare at lufta kan oppta mer fuktighet, men dette virket jo i alle fall forrige vinter. Eller hva slags ovn/varmekilde bør jeg i tilfelle bruke Sitér dette innlegget Link to post
pernod Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 hei,der.jeg har gått til anskafelse av et varmerør på 80 w.kjøpte det hos maritim.no. funker som bare det.holder kondensen unna.de hadde flere størrelser.sikkert og godt. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 1.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Innbiller meg at 80 W er for lite. Men kommer vel an på hvor stort rom som skal varmes. Og så var jo varmerørene fra Maritim mye dyrere. Fra 378,- (45W) til 674,- (180W). Noen som har noen formening om frostvakten fra Biltema, eller noen som har andre forslag Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 1.November.2010 Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Hei jada! Jeg bruker frostvakten fra BT i motorrom. Funker som et skudd! Er vel på 200 W tror jeg. Termostaten er stillt nesten på minst. Holder da god temp i motorrom. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 2.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 I et forholdsvis lite motorrom, så ser jeg at frostvakten sikkert gjør nytte for seg. Men er i tvil om 200W er nok i cockpit (Joda8100) for å holde fuktighet i sjakk. Har i tillegg fuktslukere. Som tidligere skrevet så hadde jeg en oljefylt radiator på 500 W forrige vinter, og det gikk greit. Men jeg spør igjen: Er det noen der ute som vet om en slik oljefylt radiator er sikkert nok. Sies jo at de ikke skal brukes uten tilsyn Og tror dere frostvakten på 200W vil gjøre susen på samme måte som ovn på 500W ??? Er det så lite kunnskap om dette her............... Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Du skal jo bare ha en liten forskjell på ute/"inne"-temperaturen, så 200W er nok. Selv har jeg aldri brukt mer enn en 60W lyspære. Nå som jeg har båten på vannet hele året, er det ikke bruk for noenting. Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Jeg har nettopp kjøpt 3 stk 200w frostvakter fra CO. En til å ha i motorrom og en i hver cabin. Disse har jeg montert permanent for å bruke ved behov ellers (sover aldri med diesevarmer!) Har naturligvis ikke fått prøvd dem i kulde enda, men må si båten ble imponerende lun og tørr inni. Har i tillegg avfukter.. Sitér dette innlegget Link to post
Flipper Svart 24.November.2010 Link til dette innlegget Svart 24.November.2010 Hei, jeg har dobbel pressening, en billig modell inders og en skikkelig ytters. Det vil da slå seg i mellom presseningene og ingen dugg/vann inn mot båten. Bruker dette også på et opplagstelt, ingen kondes problemer. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 24.November.2010 Link til dette innlegget Svart 24.November.2010 Bare min mening å erfaring at har man en liten ovn i båten under opplag får man mer fukt, når det er stabilt minus blir det ikke mer fukt å vinterluft er tør Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein blopp Svart 24.November.2010 Link til dette innlegget Svart 24.November.2010 Det er vel eldre olje ovner det har vert mest problemer med tror jeg, og årsaken er vel att pakkninger blir sprø med årene. Og det har vel vert tilfelle med produksjonsfeil og. Har hørt man bør bytte dem ut med 2-3 års mellomrom, har foresten hatt det hjemme i lang tid uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 24.November.2010 Link til dette innlegget Svart 24.November.2010 Bare min mening å erfaring at har man en liten ovn i båten under opplag får man mer fukt, når det er stabilt minus blir det ikke mer fukt å vinterluft er tør Er helt enig med deg her. Hvorfor skal dere ha varme i båten? Åpne opp så det er lufting og la det være like valdt inne som ute. Da blir det ikke kondens. Fyrer du inne blir det masse kondens Sitér dette innlegget Link to post
GURIMALLA Svart 24.November.2010 Link til dette innlegget Svart 24.November.2010 Oppsumert så langt, så kan man vel si at det beste er: bruk to lag med presening, evt bruk den gamle kalesja som vinterkalesje og så presening over til slutt, så blir det ikke kondens inne, Har man lukket båt vil et godkjennt varmeelement som sørger for litt høyere temp inne enn ute gjøre susen. Er det kuldegrader og tørr luft behøves ikke dette heller, men fin og bruke når været slår seg. Avfuktere og tørrballer, bleier(!) etc gjør også en bra jobb. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 24.November.2010 Link til dette innlegget Svart 24.November.2010 Akkurat når det slår over fra pluss til minus er det greit å ha noe for for tørk osv men vinter...nei Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-V Svart 25.November.2010 Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 Dobbel pressenning, en 40watts pære i motorrom/frostvakt , samt fuktslukere i kabinene skal jo i prinsippet holde.. Jeg har hatt på en kupevarmer noen uker nå for å "tørke" opp evt den fukta som har vært i båten nå på høsten.. Slår den av snart og kommer til å gjøre som jeg skrev over her :) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 25.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 ......har man en liten ovn i båten under opplag får man mer fukt, når det er stabilt minus blir det ikke mer fukt å vinterluft er tør Hvorfor skal dere ha varme i båten? Åpne opp så det er lufting og la det være like valdt inne som ute. Da blir det ikke kondens. Fyrer du inne blir det masse kondens Dere får jo selvfølgelig mene hva dere vil, men her på sørlandet med de vinterene vi har, så har jeg erfart at det eneste som holder fukt og kondens unna er litt varme. Derfor var også mitt spørsmål om bruk av oljefylte ovner var greit, eller om noen såkalte frostvakter gjorde nytten. Har nå montert to frostvakter på hver 200W, kjøpt på Biltema. Så får vi se hvordan dette funker. Jeg er veldig klar over at kald tørr luft ikke lager noen kondensproblemer under pressenningene. Men slik er altså ikke våre vintere dessverre. Og god lufting har jeg alltid hatt tidligere, uten at det hjelper noe når det er noen kalde og varme grader om hverandre, og regn og snø annenhver dag. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 25.November.2010 Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 En frostvakt fra feks Clas Ohlson Link Som ikke har bevegelige deler er det sikreste. god lufting også selvfølgelig Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Trond mjøs Svart 25.November.2010 Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 jeg har nettopp satt inn en slik varmevifte i min båt: http://www.biltema.no/no/Bygg/Vifte/Vifte/Varmevifte-2000W230-V/ har ingen erfaringer fra før men det må da være en grei nok løsning? Det er jo ikke veldig varm luft som kommer ut så faren for brann er minimal. Den er jo ganske effektiv og. Jeg har en fuktskade i kjernematerialet mitt som jeg håper vil bli litt bedre etter vinteren. Spennende å følge med. Trond Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 25.November.2010 Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 Jeg skjønner ikke at folk fortsatt kjøper vifteovner til langvarig oppvarming uten tilsyn (vinteren gjennom). Viften er det første som svikter og hva som skjer etterpå det får man jo se... Hos biltema står det: ...som skal varmes opp midlertidig... Sitér dette innlegget Link to post
Trond mjøs Svart 25.November.2010 Link til dette innlegget Svart 25.November.2010 Nå sjekker jeg båten 1-2 ganger i uken. og skulle ovnen svikte er det ingenting som går i stykker. Eneste som skjer er at båten ikke tørker skikkelig i den perioden. Mener du at jeg hadde vært bedre tjent med en frostvakt? Trond Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Hvis viften svikter, men varmingen fortsetter.... Klart at det er er termostater og greier, men hvorfor tar sjangsen - de kan også svikter. Jeg har skrevet det før og skriver det igjen: Hvorfor velge vifteovn i det hele tatt? Er du borte kan viften svikte, er du tilstede er det støy. Den fordeler varmen rask i rommet, men er dette viktig i denne sammenhengen? Sitér dette innlegget Link to post
Trond mjøs Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Synes det blir litt mye "hva hvis, hva hvis..." Klart ting kan svikte. Kuleventiler kan lekke, kjølen kan knekke, skroggjennomføringer kan svikte og båten kan kantre. Man kan ikke helgardere seg uansett. Litt av grunnen til at jeg valgte en slik vifte er at den tørker luften og. Siden jeg har fuktskader i dekket vil det hjelpe på. jeg skal ikke stå her som en kjekkas og late som jeg stoler 100% på ovnen. Men det er et greit og rimelig alternativ. Jeg kommer nok til å sjekke båten 2-3 ganger i uken mens ovnen står på. Worst case scenario har jeg garanti på ovnen og kasko på båten. Huff, håper jeg aldri får bruk for den Men Trikola, hvilken varmeenhet tror du jeg hadde vært bedre tjent med? Skader jo ikke å sjekke alternativene Trond Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 26.November.2010 Link til dette innlegget Svart 26.November.2010 Må forklare litt: 1. svar: noe uten vifte - baderomsgodkjent panelovn f eks, trygg montert, eller varmerør 2. svar: hadde hoppet på tråden først i det siste og legger først nå merke til at du skal varme cockpit hele vinteren gjennom - på colombien antar jeg. Trodde vi snakket om innvendig oppvarming. Da ville jo 2000W også være overkill. Men hvis det er fuktproblemer i cockpit så hadde jeg i alle fall gjort mange flere forsøk å ordne bedre med tildekning/lufting/kondensbortledning før jeg satset på flere måneder x 2000W - også hvis du IKKE må betale for strømmen Sitér dette innlegget Link to post
Trond mjøs Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Det er innvandig i kabinen jeg har varme på. Så jeg har nok ikke lest trådforfatterens orginale innlegg godt nok jeg heller . jeg kommer nok ikke til å la ovnen stå på hele vinteren. Men nå som det er så kaldt og jeg i tillegg har problemer med fukt synes jeg det er greit med en slik vifte. Og klart jeg ikke murer den på fullt. Den står på laveffekt med svak varme. Trond Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 27.November.2010 Link til dette innlegget Svart 27.November.2010 Nei, du er ikke trådstarteren heller :headbang: Går nedover med konsentrasjons-/lese-/analyse-/oppfatningsevnen min har jeg inntrykk Beklager men ingen vifteovn uten oppsyn over mer enn 15 minutter for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.