Jump to content

McMurdo Fast Find (PLB) eller vanlig Epirb? - Kjøp i England ok?


Fanafjord

Recommended Posts

Som tittelen sier har jeg to spørsmål.

Jeg tenker jeg å kjøpe meg EPIRB til neste sesong.

 

Hva er å fortrekke. 2 stk McMurdo FastFind PLB til de to voksne ombord eller en enkel EPIRB?

 

Har kjøpt en del elektronikk i England før - men hvordan er det med Epirb sakene? Noe man bør være obs på ang. registrering. Kan man registrere en PLB som en Epirb? (Jeg komme bare bruke de i båten ikke på land) Og er det forskjell mellom PLB/Epirb som man kjøper i Norge og i England?

 

Så langt tenker jeg mest i de banene å kjøpe to PLB. Synes det er totalsett mer sikkerhet. Og så er det greit å ha en PLB på kroppen skulle man faller overbord når man er alene eller alene på vakt.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Dersom du kun skal bruke nødpeileren i båt, ville nok jeg vurdert EPIRB. Denne er i større grad designet for maritim bruk enn en PLB. Du kan fint kjøpe EPIRB eller PLB i EU, bare sjekk at den er CE-merket (med mindre den er designet for å falle inn under MED, da.... i så fall er den ratt-merket). Men ser også poenget ditt mht å falle over bord, etc. En PLB kan du jo også ta med deg overalt, dvs anvendelsesområdet blir større.

 

Og nei, du kan ikke få registrert en PLB som en EPIRB eller vice versa for den saks skyld, med mindre Cospas-Sarsat har godkjent den for å bli benyttet enten som PLB eller EPIRB. Tror Jotron har en slik enhet, men husker ikke hvilken (45SX??). mer info om dette finner du på hjemmesiden til Cospas sarsat: http://www.cospas-sarsat.org/index.php?option=com_content&view=article&id=176&Itemid=209〈=en

 

Ta evt kontakt med Post- og teletilsynet, de vet en del om dette.

Link to post
Share on other sites

Ok. Hva er egentlig forskjellen mellom PLB og Eprib? Det jeg har fått med meg er at PLB er litt mindre og kan brukes på land, mens Epirb brukes kun i båt. Men de bruker vel samme satellit infrastruktur (Cospos-sarsat) og de alarmerer de samme retningstjenestene eller tar jeg feil?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

EPIRB er koblet til VHF-lisensen og skal ikke brukes andre steder enn i båten den er lisensiert til. Ingen ekstra avgifter utover den som betales for VHF-lisensen.

 

PLB er personlig og kan tas med overalt. Du betaler en årsavgift. Mer info her..

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Takk for linken. Ser at det koster faktisk 600 kr/år for en PLB. Da er det likegreit å ha en Epirb i båten som kan registreres sammen VHF. Forstår det nå sånn at en PLB kan ikke det.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg har både en EPRIB, som er registrest sammen med VHF`en. og en PEPRIB, altså en personlig nødpejlesender. Denne er registrert på meg personlig. Dvs mit navn og telefon nr. nærmeste pårørende osv er registrert. Jeg bruker den både i båten og på vidda.

Jeg lurte også på å kjøpe disse i UK, men valgte å kjøpe begge hos Seatronic, bla pga registrering og garenti.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Mc murdo PLB. Det er riktig at denne må programmeres, og registreres separat ...600kr året. Jeg spurte hvorfor denne ikke kunne knyttes til VHF, og om det var planer om å endre denne praksis. Her er svaret fra Post og teletilsynet:

 

Hei,

En PLB er ikke regnet som maritimt utstyr. PLB er knyttet opp mot annet register enn maritimt utstyr og administreres av Post- og teletilsynet. Telenor maritim Radio administrerer maritimt utstyr, herunder EPIRB. Så; Nope, det vil nok være slik det er nå.

 

Konklusjon er et PT gjemmer seg bak ett regelverk og register, i stedet for å fremme sikkerheten. Det er for meg tullete at det overhode skal koste noe å registrere både PLB eller EPIRB/VHF. Dette er utstyr som redder liv, og reduserer kostnadene ved ett eventuellt uhell/behov. Hvor mye hjelp har ikke f.eks "staten" fått fra frivillige båteier som har blitt tilkalt /funnet til redningsaksjoner v.h.a VHF i ulike situasjoner. (og slik skal det SELVSAGT være) Jeg er bare mot avgifter på sikkerhetsutstyr.

 

 

Fordelen jeg ser med en PLB, er når en er alene, så er denne så liten at den kan henges rundt halsen, eller puttes i lommen.

Så vidt jeg har registrert har en PLB og en EPIRB samme funksjon.

 

Mener jeg sjekket England, og at det ikke var så stor prisforskjell.

Redigert av Junke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at disse PLBene markedsføres i utlandet med at de er uten årsavgift. I Norge er jo denne ca 25% av innkjøpspris på PLBen årlig. Sikkert en liten sum for mange her, men tror nok også denne blir tunga på vektskålen når man vurderer kjøp eller ikke kjøp. Registrering i Norge fordrer vel fort også at PLBen må kjøpes i Norge til en høyere pris av i utlandet.

 

Spørsmålet er da om man kan registrere disse gratis i utlandet og likevel få hjelp? Om man får en liten reaksjon fra Post- og teletilsynet i ettertid vil vel de fleste kunne leve med hvis de redder livet. Antar jo en amerikaner som seiler i Norge og utløser PLBen fortsatt vil få hjelp selv om enheten er registrert i USA?

Link to post
Share on other sites

 

Spørsmålet er da om man kan registrere disse gratis i utlandet og likevel få hjelp? Om man får en liten reaksjon fra Post- og teletilsynet i ettertid vil vel de fleste kunne leve med hvis de redder livet. Antar jo en amerikaner som seiler i Norge og utløser PLBen fortsatt vil få hjelp selv om enheten er registrert i USA?

 

Hjelp får en nok, ingen som spør om legitimasjon før du blir heist opp i helikopteret! :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da har jeg hatt en helgetur til Portsmouth og fikk med meg en liten McMurdo Fastfind PLB som reisegods.

 

Hvor bør jeg registrere den i Norge?

Det sies lenger oppe i denne tråden at det er avgift på den, men hørte rykter at den er på vei ut?

Kan jeg få registrert den andre plasser i verden?

Virker den også når den er ikke registrert noen plass?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har sett på deres nettsider, men der finnes det jo ikke noe info. Skal høre direkte med McMurdo. I verste fall registrerer jeg den i England eller Tyskland.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er mc murdo importør som programmerer trur eg? Husker ikke men kanskje pro nav Egersund utifra hodet? (eller kanskje de har fått nytt navn)???

Anyway så trur eg at siden de ikke hadde solgt den så var programmeringen ekstra dyr, +- 1000.- trur eg.(muligens vel 1100.-?)

Ikke så dyrt visst man tenker på alternativet, men alikevel. Eg har ikke registrert, men satser på at eg blir plukka opp alikevel. PLB er jo for meg den beste løsningen da man har den på seg. Ser jo for meg at båten fortsetter og eg ligg der i vannet og titter på epirb en som står på rekka? Best å holde seg ombord uten tvil.

Prøvde tidligere å få godkjent mitt 10 ukers signal/radio/vhf kurs ifra marinen, men nei du dette var ikke godt nok.

Så eg er vel litt langsint da eg ikke har glemmt dette ennå, og ja blodutssuging på slikt utstyr byr meg imot. + at utstyret også var bortimot halv pris.

Link to post
Share on other sites

Ja har undersøkt også og den som jeg kjøpte er allerede programmert til England. Var vel litt bomkjøp da. Men billig var den 1500 kroner (GPS versjonen). Så jeg få ha den med meg og håpe at noen kommer selv om den er ikke registrert.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja har undersøkt også og den som jeg kjøpte er allerede programmert til England. Var vel litt bomkjøp da. Men billig var den 1500 kroner (GPS versjonen). Så jeg få ha den med meg og håpe at noen kommer selv om den er ikke registrert.

 

registrerte de den på ditt navn da du kjøpte den i England ?

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg registrerte den ikke i det hele tatt.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hadde du ingen problemer med å registrere hos engelskmennene med norsk navn, adresse og statsborgerskap?

Hva er forresten Falmouth, bortsett fra en universitetsby i Cornwall?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...