Jump to content

Hvor tykk bør presenning være?

Medusa

Recommended Posts

Hvor tykk bør en opplagspressenning være for at den skal tåle litt ruskevær og holde i noen år? Er 400g/m akseptabelt eller bør man velge tykkere. Er det annet som man bør tenke på som stofftype ol.

Har tidligere brukt billigpressenning på 240g/m, men den må jeg bytte vært annet år. I tillegg er den såpass lett at den blafrer mye i litt vind. Hører gjerne på andres erfaringer.

For ordens skyld gjelder det en 28fots motorbåt som står på land...

Vil absolutt anbefale min. 400g. Har også brukt div. billigpresenninger tidligere, men de er jo helt håpløse hvis man har opplagsplassen liggende på en plass som er utsatt for vær og vind. Bruker i dag en tykk presenning ytterst (520g.), pluss en tynn billigpresenning innerst for å unngå kondens. Dette fungerer utmerket, ingen blafring i vinden, i tillegg helt tørr båt under presenningen.

Min erfaring er motsatt. Jeg foretrekker tynn billigpresenning fordi den er så lett for én person å legge på. Presenningen er 6x10 m og dekker en 30-fot båt. Jeg har doblet antall maljer, strammer godt og tetter endene med små presenninger slik at det ikke blir blafring. Båten står nemlig utsatt til for sørvestlig vind.

Hvis billigpresennnger kun varer i en eller to sesonger slik som mange skriver, så er det noe galt med stativet eller barduneringen. Min billigpresenning har forblitt skadefri i fem år og vil vare i minst fem år til. Etter ti år vil kanskje sola begynne å gjøre den sprø og moden for utskifting.

Det er ikke noe problem om det dannes kondens under presenningen. Båten tåler vann utvending. Innvendig står det en avfukter som holder kabinen tørr.

Håller med Kjeles,

En presenning blir fort TUNG.

6 x 11 meter med 900g/m till min gamla Nimbus blev ju kring 50 kg, och den rullen skall Du sedan ta under armen och klättra upp på en ranglig ställning utan stödhandtag med.

Och så kanske det blåser lite. Och så är det kallt.

Och väl däruppe så skall Du rulla ut presenningen och lägga den till rätta 5 meter över marken.

Usch ja, det var inte roligt, glad att jag har nuvarande båt i hall.

:cheers:

Jeg også gjør (nesten) som Kjeles (6 x 10 (eller var det 9) meter) lettpresenning. Imidlertid legger jeg to presenninger utenpå hverandre. Og så varer ikke mine i 10 år, men heller ca 5. Etter den tiden blir den ytre konvertert til "ny" indrepresenning, og helt ny legges ytterst. Den gamle indrepresenningen kastes.

Hvordan presenningen surres er etter min erfaring avgjørende for hvro godt den ligger. Jeg har de siste årene sluttet å surre under båten med "hovedfestet", i stedet lar jeg det gå rundt båten fra malje til malje, altså langs skutesiden. Da snurpes presenningen på en måte rundt båten, under fenderlist. For noen år siden fikk jeg også tips om at "mønet" (den horisontale stangen på toppen) ikke skal være helt rett, men bøyes svakt med høyeste punkt på midten. Også det erfarte jeg å være et godt råd, synes det ble enklere å feste presenningen godt, og så lå den også bedre utover vinteren. Båten min ligger vindmessig godt over middels utsatt for vind.

Redigert av Ronald (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...