Bjørn-V Startet 1.November.2010 Del på Facebook Startet 1.November.2010 Hei alle båtfrelste folk ! Tenkte å lage en liten prosjekt tråd om båten jeg kjøpte våren 2010. Båten kjøpte jeg av ett eldre ektepar i Lier som hadde hatt båten i 15 år, hvor da de hadde kjøpt båten av en siden den var ny. Så båten er veldholdt, og pent brukt :) Båten er en Sollux 24 Ac. Båten er fra 1982 med en Yanmar motor som har akkurat rundet 1700 timer. Båten er helt "original" hvis en kan bruke det utrykket, dvs ikke noe fancy intrumenter av noe slag (ekkolodd,kartplotter, skjermer osv). Planen er jo å gjøre båten optimal for hverdagens små utfordringer i båtlivet om sommeren hvertfall. Har tidligere hatt en 15 fot selco m/30 hk johnson, men nå som vi har blitt 3 stk i familien følte vi at det ville passe seg å gå for litt roligere forhold og kose oss i båt. Vi har også heldigvis foreldre og venner som er mye ute med båt på sommeren her hjemme. Som sagt er jo båten "original", og er i ok brukstand, men har tenkt å oppgradere en del ting før neste sommer da jeg tenkte å ta ut "pappaperm" fra Mai - August slik at jeg og lille gullet kan kose oss i båten så mye som mulig. Det som er planen er å trekke om tak/vegg trekket i sovelugarene da det er et langhåret lysebrunt trekk som begynner å henge fra taket her og der. Jeg liker stilen godt, men det begynner å bli gammelt og føler det bør byttes ut. Skal også bytte tepper i hele båten. Bak i båten skal jeg gjøre om sittegruppene da det som er idag er altfor lav plassert mot gulvet. Vil ha det litt høyere, og flere sitte plasser så vi får en fin plass for familien å spise. kommer nok også til å senke gulvet i det området der for å få litt bedre ståhøyde i båten. Dette, også montere solcellepanel, samt forsterke batteristanden er noe som må gjøres i vinter da dette er noe jeg har ønsket siden jeg kjøpte båten. Å ha nok strøm er jo det viktigste å ha i en båt på sjøen da vi sjelden ligger til brygger med tilgang til strøm. Har lite peilig på det med solcelle panel enda, så kommer nok til å spørre og grave litt rundt her på forumet om det. Ellers så er det vel å polere, polere, og atter polere til våren. Bunnstoff er jo en selvfølge. Legger ved noen bilder fra da jeg kjøpte båten. Som dere ser er det litt annerledes i denne solluxen enn de jeg har sett før hvertfall. her er det 1 stol på styrbord side, og 1 stol på babord side med dør i midten. Tar gjerne imot tips av dere på hva jeg burde gjøre med båten i vinter, hva dere har sett i andre båten, tips og triks for å få bedre plass samt deres erfaringer med snekke i denne klassen :) Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 1.November.2010 Del på Facebook Svart 1.November.2010 Dette så jo ut som et meget bra exemplar Tør du å fortelle hva som ble betalt? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-V Svart 1.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2010 Ja vil tørre å påstå at båten er et bra eksemplar med tanke på at den er lite brukt, og motoren ser jo nesten ny ut enda :) Nå er jo jeg veeeeldig nøye føler jeg, så er jo noen ting jeg pirker på som andre kanskje ikke pirker på, men som er helt vanlig på båt . For båten måtte jeg gi 67.000 kr. lå ute til 70.000, fikk den litt rimligere etter litt tenketid. Planen var jo ikke å kjøpe så dyr båt. hadde tenkt å kjøpe sjømann eller noe, men hadde ikke blitt like fornøyd med den tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 1.November.2010 Del på Facebook Svart 1.November.2010 Gratulerer. Ser ut til å være et bra kjøp. Har selv eid en av samme type (87 mod med VP) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.November.2010 Del på Facebook Svart 2.November.2010 Gratulerer! Det blir nok en sollux 24 ac på meg etter min terhi til neste år. Fine båter, men kanskje litt lite uteplass? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-V Svart 2.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2010 Nei vil ikke påstå det er liten uteplass med tanke på at det "kun" er 24 fot, og har AC :) men sitte gruppene bak i båten synes jeg er elendig på båten. Slik det er nå sitter man jo mot kjøreretningen når man sitter bak der, men tenkte å bygge om slik at man sitter sideveis i kjøreretningen, dvs ryggen mot styr/babord med et bord i midten som man kan fjerne :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 2.November.2010 Del på Facebook Svart 2.November.2010 (redigert) kanskje det hadde vært en mulighet Redigert 2.November.2010 av Mekke Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 2.November.2010 Del på Facebook Svart 2.November.2010 bare 67 båtpenger og den bare har hatt 2 eier var en veldig bra pris ville jeg tørre å si :) Sitér dette innlegget Link to post
SundtCrawler Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Gratulerer mister, og takk og pris for at det ikke ble en sjømann. Her har du masse mer båtglede enn en sjømann noen gang ville gitt deg. Jeg kjøpte selv en likedan Sollux i fjor sommer da VP'n i den gamle Risøren ikke ville mer. Å komme ombord i Solluxen gav meg følelsen av å ha en skikkelig god båt. Ser at du har den "originale" kalesja som stopper i fremkant av akterkabinen, det var en slik en på min også. Den var pill råtten og måtte byttes ut. Dersom du går med tanke for å bytte/ kjøpe ny noen gang, så ta med deg et godt råd: Jeg sjekket både med Alf Hansen og Jens Sagen (Helly Hansen), og fant at (Jan hos) Jens Sagen var de som kunne gi den absolutt beste opplevde kundeservicen og ikke minst den beste prisen på ny kalesje. Etter litt, men ikke så veldig mye grubling bestemte jeg meg for å velge en kalesje som dekker over hele akterkabinen (modell 950505) med litt modifikasjoner (et par ekstra vinduer). Romfølelsen i båten er helt enormt forandret under den nye, kontra den gamle kalesja. Samtidig kan dekket over akterkabinen brukes til å stue bager etc uten at det blir bløtt i litt røff sjø (for det tåler Sollux i motsetning til Sjømann). Det var litt jobb å montere kalesja første gang da alle knappene måtte skrues på nytt, men når den først var på plass og tilpasset var jeg knallfornøyd! Om det er en ting jeg ville gjort annerledes var det å fått inn en ekstra glidelås helt framme, slik at kalesja kan åpnes kun over styreposisjonen, og ikke hele veien fra styrbord til babord side. (Det er deilig å kunne stå høyt og ha god oversikt når man skal inn i trange havner.) Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn-V Svart 8.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2010 Takk for det =D Ja kalesja stopper før akterkabien, noe som er dumt for kunne tenkt meg å hatt en kjøleboks eller lignende der. Jeg får se evt neste vinter om det blir ny kalesje. Den som er er helt ok, og er tett. Så får fullføre de planene jeg har først, så kalesje :) Det koster jo så mye. Nå har jeg glidelås i kalesjen ved styrbord siden, så jeg kan stå oppreist å kjøre :) Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 8.November.2010 Del på Facebook Svart 8.November.2010 Jeg hadde kalesjen på min helt bak over akterkabinen. Det var en bra løsning. Kjøleboks hadde jeg under babord sete akter. Her var det stoor plass. Det jeg savnet var eget toalettrom. Men det ser jeg du har. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Bjørn-V Svart 9.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2010 Lagde du kjøleboks selv under setene, eller monterte du inn bare en man får kjøpt ferdig? Ja det er kjekt med eget rom til toalett, selv om det ikke er altfor stort da. Må jo stå på knærne når man pisser, og det er ikke godt tidlig på morran og man er trøtt :P Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 9.November.2010 Del på Facebook Svart 9.November.2010 (redigert) Han som eide båten før meg hadde lagd det selv. Tror han isolerte og støpte oppe i sete og satt kjølemotoren bak i aktercabinen. Tror desverre jeg ikke har noen bilder av det. Løsningen med toalettrommet ditt er bedre enn å ha det i AC. Vår var dårlig løsning når ungene hadde lagt seg og man måtte på do. Prøvde å bytte å selv ligge i i AC, men når du lå mot skutesiden så ble det som å sove i førersetet i bilen og våkne på magen med svai i ryggen som en banan Redigert 9.November.2010 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Bjørn-V Svart 13.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2011 En liten oppdatering (uten bilder) .. Kjøpte for noen uker siden en badeplattform fra båtsystem, og igår ble det bestillt dieselvarmeren Eber D2! Mangler ikke så altfor mye nå før sesongen! Håper på å sjøsette båten i Påska :) Det neste jeg bør skaffe meg er et nytt kjøleskap, og evt etterhvert et solcelle panel hvis det måtte bli behov for det. Sitér dette innlegget Link to post
Utpatur Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Hei, jeg har nylig kjøpt en Sollux 24 AC. Veldig fornøyd med båten, men jeg også har en del tull med motoren, som er en Yanmar 3QM30 (saltvannskjølt). Motoren starter helt greit, men temperaturen går for høyt altfor fort, og den har også en del vibrasjoner. Jeg har lest om sanne problemer med den 3QM30 i forumet, og har funnet, at det kan ha å gjøre med propell dimensjon. Jeg har montert en propell 17" x 13". er det det riktig størrelse for båten? (jeg er ikke sikkert hvilken girversjon jeg har). Takk Sitér dette innlegget Link to post
lavan Svart 23.Juni.2013 Del på Facebook Svart 23.Juni.2013 Garantert tett i kjølekanaler, går an å prøve systemrens,men det beste er å ta av topp og rense skikkelig.fortsetter du å kjøre uten å gjøre noe med det knekket du toppen. Sitér dette innlegget Link to post
skilsø Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 Driver å undersøker på septik tank . noen som har mål og plassering på denne ? Fint om noen hadde bilder :) Sitér dette innlegget Link to post
EvenLeonhardsen Svart 17.Mai.2016 Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 jah, noen update her da ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.