Mossekråke Startet 2.November.2010 Link til dette innlegget Startet 2.November.2010 (redigert) Hei Har en båt med 2 stk VP 290 dp drev. I løpet av sommeren har det tæret på aluminiumen på det ene drevet. Sinken på begge drevene er nesten spist opp, bortsett fra den lille trekanten som nesten ikke var angrepet på det drevet som det hadde tæret på. Det drevet som det har tæret på ble i vinter pusset opp. Det vil si at jeg fjernet alt gammelt bunnstoff, grunnet og lakkerte drevet. Det ble grunnet med aluminiumsprimer og lakket med en billakk. Er det noen som har noen forklaring på hvorfor jeg har fått tæringen, og hva som kan gjøres med det? Redigert 2.November.2010 av Mossekråke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Du skriver at sinken på begge drevene er nesten spist opp. Jeg tror nok det er tilfeldigheter som har gjort at ikke også aluminiumen på det andre drevet også ikke har begynt å tære. Hvor omfattende er tæringen? Bilder er alltid intressant. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Mossekråke Svart 2.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Det har tæret på kanten av dekselet til giroverføring på begge sider og på samme sted over på drevet. Det er også tæret på begge kantene av flaten over propellen. Jeg kan ta noen bilder og legge ved litt sener i dag. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Dette kan skyldes mangel/ dårlig på kontakt mellom gods og anode, feil legering i anode ( dette kan skje ) eller at det drevet med tæringer virker som en anode i seg selv, mens det andre forblir uskadet.( det kan også være en ørliten legeringforskjell i drevene ) Tæringer er aldri lett og finne ut av og det er mange variable faktorer som spiller inn, det beste er å bruke skikkelige anoder + føre tilsyn med disse slik at man får byttet i tide.Anoder skal tæres, ellers blir det annet metall som blir "markspist" Sitér dette innlegget Link to post
Mossekråke Svart 2.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Det blir nevnt skikkelige anoder. På det drevet som det er tærret på ble det satt på nye anoder fra verkstedet som ovhalte det etter lekasje, mens det på det andre drevet ble satt på Bitema anoder. Sitér dette innlegget Link to post
Mossekråke Svart 2.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 (redigert) Har vært og tatt noen bilder. Usikker på om dette er "mye", og hva jeg bør gjøre med dette? https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18057/p1010878.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18057/p1010873.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18057/p1010870.jpg Får ikke lastet ned bilde, så jeg legger inn linken. Redigert 2.November.2010 av Mossekråke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Ser ikke så galt ut på bildene, hvis ikke tæringene er dypere enn de ser ut ville jeg bare overflatebehandlet drevet igjen. Bruk orginal anode ( det er ikke alle verksteder som bruker orginaldeler).Den nedre ringen kan være vrien når det gjelder kontakt med gods. Sjekk at god metallisk kontakt oppnåes ( Enkelte anoder må files/pusses litt for å få god passfprm/kontaktflate) Tilt opp drevene jevnlig og sjekk at anodene tæres. N.B Bytt i tide. Hvis anodene tæres for mye kan de løsne og da har de liten effekt. Hvis du tar av den gamle sinkringen rundt propellhuset vil du se om det har vært god kontakt eller ikke, da får du også en indikasjon på om det er legeringen i anoden som har vært feil eller om det har vært mangel på kontakt. Vedrørende sink så har jeg selv brukt biltema i ca 15 år uten problemer, men bruker man orginal sink fra leverandør er man sikret rett kvalitet til drevet. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Kan dette være en forklaring? Originalsinken tærer fortere fordi Biltemasinken "lever" på den, og dermed holder ikke originalsinken unna for sitt drev. Jeg har sett at Biltemasink på ror og flaps øker tæringshastigheten på minoriginale propellsink. Sitér dette innlegget Link to post
Mossekråke Svart 3.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Sinken på proppel har tæret ganske likt på begge dreven, og det hadde vel ikke tæret opp så mye som vist på bilde vist det ikke hadde hatt kontakt. Den lille trekant sinken som sitter lengre opp hadde ikke tæret nesten noe på det drevet som har skade, mens det hadde tæret nesten opp på det drevet som ikke har skade. Det kan være at den ikke har hatt kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Aquarius Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Er du sikker på at det er benyttet riktig primer/alugrunning? Er ingen spesialist på dette, men jeg mener å ha lest at det må benyttes en spesiell primer til drevene (i likhet med spesiell drevspray/ikke vanlig bunnstoff). Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Mossekråke Svart 4.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Nei, jeg har brukt en vanlig aluminiumsgrunning. Er det noen som vet hvilken grunning som bør brukes på drev? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 på utenbordsmotorer er epoxyprimer best, så det burde vel funke på drev vil jeg tro å?? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Mossekråke Svart 4.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Leste i et annet forum noe om at valget av lakk kunne forårsake elektrolytisk tæring. Lakk som inneholdt metaler måtte ikke brukes. Er det noen som har erfaring med hvilken lakk som kan brukes, eller det er kanskje ikke behov for lakk mellom primer og bunnstoff for drev? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.