Jump to content

Tæring på 1 av 2 drev, hvorfor?

Mossekråke

Recommended Posts

Hei

Har en båt med 2 stk VP 290 dp drev. I løpet av sommeren har det tæret på aluminiumen på det ene drevet.

Sinken på begge drevene er nesten spist opp, bortsett fra den lille trekanten som nesten ikke var angrepet på det drevet som det hadde tæret på.

Det drevet som det har tæret på ble i vinter pusset opp. Det vil si at jeg fjernet alt gammelt bunnstoff, grunnet og lakkerte drevet. Det ble grunnet med aluminiumsprimer og lakket med en billakk.

Er det noen som har noen forklaring på hvorfor jeg har fått tæringen, og hva som kan gjøres med det?

Redigert av Mossekråke (see edit history)

Du skriver at sinken på begge drevene er nesten spist opp. Jeg tror nok det er tilfeldigheter som har gjort at ikke også aluminiumen på det andre drevet også ikke har begynt å tære. Hvor omfattende er tæringen? Bilder er alltid intressant.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Dette kan skyldes mangel/ dårlig på kontakt mellom gods og anode, feil legering i anode ( dette kan skje ) eller at det drevet med tæringer virker som en anode i seg selv, mens det andre forblir uskadet.( det kan også være en ørliten legeringforskjell i drevene )

Tæringer er aldri lett og finne ut av og det er mange variable faktorer som spiller inn, det beste er å bruke skikkelige anoder + føre tilsyn med disse slik at man får byttet i tide.Anoder skal tæres, ellers blir det annet metall som blir "markspist"

Har vært og tatt noen bilder. Usikker på om dette er "mye", og hva jeg bør gjøre med dette?

https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18057/p1010878.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18057/p1010873.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/18/18057/p1010870.jpg

Får ikke lastet ned bilde, så jeg legger inn linken.

Redigert av Mossekråke (see edit history)

Ser ikke så galt ut på bildene, hvis ikke tæringene er dypere enn de ser ut ville jeg bare overflatebehandlet drevet igjen.

Bruk orginal anode ( det er ikke alle verksteder som bruker orginaldeler).Den nedre ringen kan være vrien når det gjelder kontakt med gods. Sjekk at god metallisk kontakt oppnåes ( Enkelte anoder må files/pusses litt for å få god passfprm/kontaktflate) Tilt opp drevene jevnlig og sjekk at anodene tæres. N.B Bytt i tide. Hvis anodene tæres for mye kan de løsne og da har de liten effekt.

Hvis du tar av den gamle sinkringen rundt propellhuset vil du se om det har vært god kontakt eller ikke, da får du også en indikasjon på om det er legeringen i anoden som har vært feil eller om det har vært mangel på kontakt.

Vedrørende sink så har jeg selv brukt biltema i ca 15 år uten problemer, men bruker man orginal sink fra leverandør er man sikret rett kvalitet til drevet.

Sinken på proppel har tæret ganske likt på begge dreven, og det hadde vel ikke tæret opp så mye som vist på bilde vist det ikke hadde hatt kontakt.

Den lille trekant sinken som sitter lengre opp hadde ikke tæret nesten noe på det drevet som har skade, mens det hadde tæret nesten opp på det drevet som ikke har skade.

Det kan være at den ikke har hatt kontakt.

Leste i et annet forum noe om at valget av lakk kunne forårsake elektrolytisk tæring. Lakk som inneholdt metaler måtte ikke brukes.

Er det noen som har erfaring med hvilken lakk som kan brukes, eller det er kanskje ikke behov for lakk mellom primer og bunnstoff for drev?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...