Frei36 Startet 2.November.2010 Link til dette innlegget Startet 2.November.2010 Hei, skal steame en ekefenderlist i dim 25x70mm og lurer på om noen har noen innspill på hvor mye jeg greier å bøye denne rundt hekken? Båten er nemlig rund i hekken Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Ved å steame eik blir den myk som smør (mykere enn f.eks furu). Du får ingen problemer med dette. La den få ca 1 time i god steam og du er klar til å bøye! Lykke til! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Frei36 Svart 2.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 flott, takker for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Men var RASK og ha hjelpemann og alt som trenges klart, du har ikke veldig god tid på deg Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Kjeles Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Hvordan gjør dere denne 'steamingen' i praksis? Hvordan kan man håndtere lange lister? Sitér dette innlegget Link to post
Frei36 Svart 2.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Hei, jeg for min del bruker en varmtvannstank som jeg fyller vann i bunn og fyrer opp og så skar jeg et hull i øvre del og stakk inn et spirorør som jeg legger planken i så da kan en jo bruke så langt rør en trenger for planken :) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Snekker ihop en trekasse som ikke er så mye større en den trenger å være, sørg for å bruke skruer på endelokket slik at du kan løsne dette og trekke emnet ut. Legg gjerne noen tynne lister jevnt fordelt i bunen slik at emnet får damp på alle sider Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Woody Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Det er en del her som får det til å høres så enkelt ut. Har du en båt med litt spring må du bøye den sideveis også, og da er nok en så bred list ikke så enkel kanskje? Jeg lot mahognylistene mine stå i spenn i en jigg, og tømte på kokende vann før jeg monterte de på plass på båten. Det kan også være lurt å skru de fast uten å forsenke for propper først, så de får "vent" seg til bøyen for ellers kan de sprekke ved propphullet. La de stå slik noen dager før du plugger. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.