Jump to content

Pumpe på ny TMC-dass er håpløs tung å bruke

jada

Recommended Posts

Hadde tidligere en gammel RM69-dass i båten. "Gammel og god", men etterhvert begynte det å lekke både her og der. Kjøpte ny pumpe for noen år siden da denne gikk i stykker, og siden har pumpa funket knirkefritt. 

Men nå i sommer var tida inne til å skifte hele dassen. Valget falt på en TMC med stor bolle. Hele greia ble greit montert, og jeg så frem til å bruke en helt ny "knirkefri" dass.

MEN, pumpa var vannvittig hard å bruke. Det var vanskelig å pumpe. Pumpa ble åpnet opp og smørt etter alle kunstens regler, etter først å ha brukt matolje i skåla, uten at det var til noen nytte. Var sikker på at noe var galt med hele pumpa, i alle fall etter at den var demontert, sjekket og smurt innvendig, og var like hard å bruke.

Fikk ny pumpe, og monterte denne. Tja, kanskje noe bedre, etter at denne også ble smurt i alle bevegelige deler. Men altså betraktelig mye tyngre å bruke enn det min gamle RM-pumpe var.

Etter at den nye dassen hadde stått ubrukt noen dager, eller uker, var pumpa hardere enn noensinne å få i sving.

Har noen vært ute for tilsvarende  :confused:

Burde kanskje ha brukt noe flere penger og kjøpt en Jabsco, men nå ble altså ikke det gjort. Har forresten noen erfaring med en ny Jabsco-dass?? Glir denne pumpa lett??

Men en helt ny dass burde vel fungere bedre. Frua har faktisk problemer med å bruke pumpa i det hele tatt  :headbang:

Det var no' dritt... :confused:

Har ikke så mye greie på det, men har lagt merke til at min egen Jabsco er veldig følsom for å få vendeventilen i riktig stilling. Om den ikke er skjøvet helt over føles det som om pumpa er nesten låst (og det skal sikkert være slik). Kan være noe galt der kanskje?

jeg har også pumpe toalett i snekka mi.

husker ikke om det er TMC eller biltema dass men det er den vanlige billigste varianten med liten skål.

min er også vannvittig tung og pumpe me.

nå har ikke kjerringa testa det ut ennda men venter på en kommentar derfra etter første toalett besøk i båten..

er di bare tunge. jeg har også smørt om med grønnsåpe eller zalo.. blir litt lettere di første 5 pumpa så blir den stri igjen

.............. jeg har også smørt om med grønnsåpe eller zalo.. blir litt lettere di første 5 pumpa så blir den stri igjen

Bruker du olje eller Zalo vaskes smurningen fort vekk. Silicon-spray når pumpa begynner å gå trått gjør susen. Spray noen omganger rett i skåla og pump.

min egen Jabsco er veldig følsom for å få vendeventilen i riktig stilling.

Samme erfaring her. Dersom et nytt toalett er tungt å pumpe er det ingen annen forklaring. Evnt. at kraner på inn/utløp er mer eller mindre stengt. (Typisk er kuleventil som ikke står i den posisjonen man tror fordi akslingen har knekt)

.............

Evnt. at kraner på inn/utløp er mer eller mindre stengt. (Typisk er kuleventil som ikke står i den posisjonen man tror fordi akslingen har knekt)

Har samme problem med ny TMC-dass/pumpe som er håpløs treg. Kan forstå teorien om kuleventilen - men hvordan da forklare at den gamle pumpen pumpet lett og fint (men lakk som en kjipe ! ) ??

BONITA I

men hvordan da forklare at den gamle pumpen pumpet lett og fint

Pumpa har jo to funksjoner, undersiden av stempelet pumper ut, og oversiden suger inn.

Hvis o-ringen på stempelet er fullstendig utslitt vil det muligens kunne bevege seg ganske lett selv om innløpet er blokkert.

Hendelen setter enveisventilen på innsuget ut av spill og det vil være mulig å pumpe selv om inntakskranen er stengt.

Derfor er det viktig å fortelle om problemet bare oppstår under skylling, eller også når ventilen står i ren tømme-posisjon.

Derfor er det viktig å fortelle om problemet bare oppstår under skylling, eller også når ventilen står i ren tømme-posisjon.

I mitt tilfelle er problemet det samme uansett hvilke posisjon hendelen står i. Kuleventilen ble sjekket i vår og var da i skjønneste orden. (Toalettet skiftet noen uker senere)

Har forsøkt med de fleste varianter av smøremidler (unntatt silion) - går da lett en kort tid før problemet er tilbake.

Får kanskje demontere pumpen og sjekke at hendelen åpner/lukker som den skal - burde jo være unødvendig på nytt toalett/pumpe da men ..:headbang:

BONITA I

Ingenting er tett i systemet. Full åpning ut til septik, og full åpning inn med vann. Det er rett og slett stempelet som går vannvittig tregt. Og noe smøremidler hjelper bare "så tålig" den første dagen eller så. Blir bare gradvis tyngre å pumpe igjen. 

Har lagt merke til at ventilen inne i pumpa åpner for veldig lite vann inn. Men det er nok slik det skal være. Ikke noe forskjell på den pumpa som fulgte med da jeg kjøpte dassen, og den nye pumpa jeg fikk. Det er tydelig at stempelet går endel tregere når vannet skal presses inn, enn når skiten skal ut. 

Men det underlige er jo at alt var såre vel med pumpa til den gamle RM-dassen. Enkel og lett som bare det å bruke den pumpa.

Problemet oppsto altså i forbindelse med første pump med ny dass   :headbang:

Forbaska å kjøpe seg et problem  :headbang:  :headbang:

Løsningen er vel å levere dassen tilbake og legge på noen kroner til en Jabsco og forsøke om det er bedre.

Den gamle RM-dassen er allerede på søpla......  der den hører hjemme, men av helt andre grunner enn dårlig pumpe   :lol:

Fikk et råd å helle litt matolje ned i potta. Og den ble merkbart lettere.

I mitt tilfelle var matolje det første som ble prøvet ut. Til slutt ble hele pumpa demontert og montert diverse ganger med flere forsøk på å smøre alt av bevegelige deler. Tror du noe hjalp.....   NIX  :headbang:

Då kan du m.a. finna ein tråd med tittelen "Kvifor eg hatar TMC-dassar"....

I den tråden kan nok jeg tilføye noen ord nå..................  

Men for å si det med rene ord;  Nå driter jeg i hele TMC-dassen. Gidder ikke bruke mer tid på den nå. Glemmer den hele vinteren gjennom, og gyver løs på problemet når sola begynner å varme igjen om noen måneder   :sleep:

Og når den tid kommer, angrer jeg nok på at jeg ikke tok jobben i de mørke vintermånedene  :yesnod:

[quote .......

Og når den tid kommer, angrer jeg nok på at jeg ikke tok jobben i de mørke vintermånedene  :yesnod:

Det beste og lengst varende resultatet jeg har oppnådd, er å skru opp toppen på pumpen og kline godt med vannfast fett nedi - da holder det i hvertfall noen uker på sommerstid. Tipper det ikke gjør det værre å gjøre dette nå, kan til og med hende det holder noen måneder ut på våren. Tar ikke mange minuttene heller ..

BONITA I

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...