Hkon Startet 2.November.2010 Link til dette innlegget Startet 2.November.2010 Hei Er det noen som vet hvor en kan få tak i termostat til gamle båtmotorer? Motoren er en Burmaister Wine Latrop fra slutten av seksti tallet, og skal arbeide på temperatur mellom 76,6C og 82,2C. Eventuelt går det an å overhale gamle termostater? Den jeg har trekker seg fortsatt sammen men beveger seg bare i det midtre området og henger seg noen ganger opp. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Reparere den gamle går ikke, men sålenge det dreier deg om en 'vanlig' termostat, uten spesialløsninger som skjørt etc., så er det bare å kjøpe en som har samme diameter og temperatur. Ta med den gamle til Biltema, mekonomen etc. så finner de sikkert en erstatning. Sitér dette innlegget Link to post
Hkon Svart 2.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 (redigert) Takk for svar Ingar. Jeg vet ikke hva du mener med skjørt, men den gamle ser slik ut: Redigert 2.November.2010 av Hkon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Hmm, den så veldig spes. ut, aldri sett noe lignende. 'Skjørt' er en mekanisme som gradvis stenger bypass'en ettersom termostaten åpner. Vanskelig ut fra bildet og se om den har det, men det finner du sikkert ut ved nærmere inspeksjon. Som sagt, den hadde en veldig spes. utforming, men forutsatt at den ikke har 'skjørtfunksjon' vil jeg tro at den kan erstattes av en vanlig termostat, mulig at du må bruke en kreativ løsning for å få montert den. Eneste som skal til er at det blir tett mellom kald og varm side, samt at den sitter riktig vei. Sitér dette innlegget Link to post
Hkon Svart 2.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Den opner seg ikke helt, men det virker som det kommer opp ett skjørt å stenger for vannet som går utenom varmeveksleren når ventilen opner. Finnes ikke disse typene med skjørt i vanlige butikker? Eventuelt vet noen hvor en kjøpe disse? På en annen side vet jeg ikke om den som sitter der er riktig type. Motoren var ny i 1968 så ventilen er sikkert vert skiftet før. Den gamle har skrevet Amot Controls Corp på seg. Etter hjemmesiden til dette firmaet å dømme så driver de ikke med termostater lengre, men jeg har har prøvd å sende dem en mail. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Da er en epost sendt avgårde til en av de tidligere B&W maskinistene i Danmark, så får vi se om vi får napp der... Sitér dette innlegget Link to post
Andreash Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Amot leverer fremdeles termostatventiler, men trolig bare større for skip? Sitér dette innlegget Link to post
Hkon Svart 2.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Tusen takk Gudrun! Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Svar fra Danmark: De må ha typebetegnelse på motoren, helst og motornr.. Sitér dette innlegget Link to post
Hkon Svart 3.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 (redigert) Model desegnation: D-110H Serial No: 4076205 Hvis du finner ut av hvor jeg kan få tak i en ny termostat (som passer), står båten min til din disposisjon en dag du er i Stavanger! Redigert 3.November.2010 av Hkon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Takker! Er videresendt til Danmark...... Sitér dette innlegget Link to post
kringeland Svart 4.November.2010 Link til dette innlegget Svart 4.November.2010 Har sett lignende termostat i eldre traktorer,sjekk okonomideler.no Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.