Marcus Junior Startet 2.November.2010 Link til dette innlegget Startet 2.November.2010 Hvordan virker en innebords vannjetmotor ?? er der noen som kan si noe om det?? jeg vil kjøpe en båt med sånn en motor, og jeg såg at noe som slurer der.. Sitér dette innlegget Link to post
Marcus Junior Svart 2.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Det forventes noe svarer. Takk for det. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 http://no.wikipedia.org/wiki/Vannjet Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
adeneo Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 (redigert) Det forventes noe svarer. Takk for det. Det var da voldsomt, forventer svar etter ett minutt!!! Hvordan en vannjet fungerer: En vannjet genererer drivkraft forover når en vannstråle tvinges ut bakover og "trykker" båten fremover. Systemet fungerer etter prinsippene i Newtons tredje lov, hvor en hver kraft har en motkraft. Ett godt eksempel er rekyll som kjennes når man avfyrer ett våpen, som gir en rekyll i retningen bakover mot skytteren som en motkraft til kreftene som flytter kulen forover, eller kreftene som kjennes når man holder i en kraftig vannslange e.l. Enkelt sagt er det vannstrålen som kommer ut i høy fart bak båten som driver båten forover. Kraften overføres fra vannjeten til båtens skrog slik at hele båten drives forover. I en båt monteres vannjeten inne i båten, sammen med motoren. Vann kommer inn under båten i vanninntaket til vannjeten, og "proppeleres" ut bak båten ved å bruke en impeller i huset til vannjeten, slik at denne fungerer i utgangspunktet som en høytrykkspumpe drevet av en aksel fra motoren. Bildet nedenfor viser hvor vannet kommer inn i vannjeten(A). Pumpehuset, som inkluderer impelleren(B), og en stator( C), øker trykket på vannet. Vannet kommer ut igjen under høyt trykk i dysen(D) bak båten. Lokket(E) senkes for å endre retningen og drivakselen fra motoren driver koblingen(F) rundt som igjen spinner impelleren i høy fart. Styring oppnås ved å endre retningen på strålen som kommer ut bak båten, slik at dersom man peker strålen til venstre, vil bakre del av båten bevege seg til høyre. Revers oppnås ved å senke ett "lokk" foran strålen, slik at strålen rettes ned eller forover etter at den kommer ut av dysen. Kraften fra strålen vil da flytte båten bakover, eller med strålen rettet nedover vil båten ligge i ro samtidig med at motoren går. http://www.youtube.com/watch?v=kFj-qjQDaF0&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=1ycDWR2zhQU&feature=related Redigert 2.November.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 (redigert) Det forventes noe svarer. Takk for det. ja det er klart. Unnskyld at jeg ikke var pålogget når De ønsket min Herre Fint forklart over. Enkelt forklart er det omtrent som en turbinmotor på fly. Luft suges inn foran motoren - turbinen sørger for at luften går ut igjen med større kraft. På en vannjet driver motoren (noen ganger via et gear) en turbinpunpe som suger vann inn under båten og trykker det ut bak. Et veldig fint system som gir veldig god manøvreringsevne og sikkerhet på grunt vann. Med en vannjet så blir det litt vinglete i lav fart. Med to vannjeter får du i prinsippet båten til å gå akkurat dit du vil - også sidelengs. Det jeg synes er mest uvant er at man må styre motsatt vei av propelldrevet båt når man bakker. Jeg liker å kjøre med separat kontroll på turtall og skjold. Da har man mer kontroll synes jeg. På jolla har jeg desverre bare en spak som styrer gass og spjeld sammen. Om du lurer på hvordan dette er i praksis så ligger kanskje "RS Rauna" ikke så langt fra deg. Den har vannjeter. http://www.nssr.no/Redningssk%C3%B8ytene/Redningssk%C3%B8yte?key=767 Redigert 3.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 (redigert) Men hvorfor er ikke vannjet mer i bruk? I følge denne siden Link er det ca 30% effekttap uten at grunnen er oppgitt. Skulle umiddelbart tro det var omvendt da man har relativt god kontroll på strømmer og turbulenser i et rør med evt styringsfinner langs rørsidene inn til impelleren (propelleren). Redigert 3.November.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Er ikke helt sikker men jeg tror at tapet kommer av at du først suger vannet opp for deretter skyver det bakover. Når jeg jobbet på påhengerværksted i 80`s, så kom det noen motorer med vannjett basert på 50 hk men de var merket med 30 hk Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Med vannjet kan man få en fantastisk kontroll på skuta i allefall, tror ikke de gutta her bryr seg om effekttapet!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Halcyon Svart 3.November.2010 Link til dette innlegget Svart 3.November.2010 Husk at for vannejet må båten plane for at ikke tapet skal være brutalt stort. mener å huske at du må over 25-30 knop før vannjetens potensiale virkelig kommer til syne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.