Jump to content

Hvordan virker en vannjetmotor?

Marcus Junior

Recommended Posts

Det forventes noe svarer. Takk for det.

Det var da voldsomt, forventer svar etter ett minutt!!!

Hvordan en vannjet fungerer:

En vannjet genererer drivkraft forover når en vannstråle tvinges ut bakover og "trykker" båten fremover.

Systemet fungerer etter prinsippene i Newtons tredje lov, hvor en hver kraft har en motkraft.

Ett godt eksempel er rekyll som kjennes når man avfyrer ett våpen, som gir en rekyll i retningen bakover mot skytteren som en motkraft til kreftene som flytter kulen forover, eller kreftene som kjennes når man holder i en kraftig vannslange e.l.

Enkelt sagt er det vannstrålen som kommer ut i høy fart bak båten som driver båten forover. Kraften overføres fra vannjeten til båtens skrog slik at hele båten drives forover.

I en båt monteres vannjeten inne i båten, sammen med motoren. Vann kommer inn under båten i vanninntaket til vannjeten, og "proppeleres" ut bak båten ved å bruke en impeller i huset til vannjeten, slik at denne fungerer i utgangspunktet som en høytrykkspumpe drevet av en aksel fra motoren.

Bildet nedenfor viser hvor vannet kommer inn i vannjeten(A). Pumpehuset, som inkluderer impelleren(B), og en stator( C), øker trykket på vannet.

Vannet kommer ut igjen under høyt trykk i dysen(D) bak båten. Lokket(E) senkes for å endre retningen og drivakselen fra motoren driver koblingen(F) rundt som igjen spinner impelleren i høy fart.

Styring oppnås ved å endre retningen på strålen som kommer ut bak båten, slik at dersom man peker strålen til venstre, vil bakre del av båten bevege seg til høyre.

Revers oppnås ved å senke ett "lokk" foran strålen, slik at strålen rettes ned eller forover etter at den kommer ut av dysen. Kraften fra strålen vil da flytte båten bakover, eller med strålen rettet nedover vil båten ligge i ro samtidig med at motoren går.

hj403_labelled.jpg

hj403_nozzel.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=kFj-qjQDaF0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=1ycDWR2zhQU&feature=related

Redigert av adeneo (see edit history)

Det forventes noe svarer. Takk for det.

:lol: ja det er klart. Unnskyld at jeg ikke var pålogget når De ønsket min Herre :lol:

Fint forklart over. Enkelt forklart er det omtrent som en turbinmotor på fly. Luft suges inn foran motoren - turbinen sørger for at luften går ut igjen med større kraft. På en vannjet driver motoren (noen ganger via et gear) en turbinpunpe som suger vann inn under båten og trykker det ut bak. Et veldig fint system som gir veldig god manøvreringsevne og sikkerhet på grunt vann.

Med en vannjet så blir det litt vinglete i lav fart. Med to vannjeter får du i prinsippet båten til å gå akkurat dit du vil - også sidelengs. Det jeg synes er mest uvant er at man må styre motsatt vei av propelldrevet båt når man bakker. Jeg liker å kjøre med separat kontroll på turtall og skjold. Da har man mer kontroll synes jeg. På jolla har jeg desverre bare en spak som styrer gass og spjeld sammen.

Om du lurer på hvordan dette er i praksis så ligger kanskje "RS Rauna" ikke så langt fra deg. Den har vannjeter.

http://www.nssr.no/Redningssk%C3%B8ytene/Redningssk%C3%B8yte?key=767

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Men hvorfor er ikke vannjet mer i bruk?

I følge denne siden Link er det ca 30% effekttap uten at grunnen er oppgitt.

Skulle umiddelbart tro det var omvendt da man har relativt god kontroll på strømmer og turbulenser i et rør med evt styringsfinner langs rørsidene inn til impelleren (propelleren).

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...