roarfe Startet 2.November.2010 Del på Facebook Startet 2.November.2010 Ved service og bytte av belg på Volvo Penta drev 2008 mod. ble det oppdaget vann inni belgen. Dette skyldes i følge Volvo Penta forhandler min hull i belg. Volvo Penta innrømmer ikke garanti ansvar, det gjør heller ikke båtforhandleren min. Er det noen som har erfaring med tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 2.November.2010 Del på Facebook Svart 2.November.2010 Har vært borti tilsvarende. Den mest vanlige årsaken er at knuten subber bort i belgen ved at man kjører med drevet tiltet for høyt, eller starter motoren med drevet i "beach" modus. Nå vet ikke jeg hva som er tilfelle på din båt, men hva slags hull snakker vi om? Slitasje, feilmontering, ytre påvirkning eller hva har forhandleren sagt? Har du sett belgen og kan forklare hvordan hullet ser ut? Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
roarfe Svart 2.November.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2010 Forhandler mente det måtte være skjell som hadde skjært hull, men det var så lite groe på drevet at jeg ikke kan skjønne det. Belgen er sendt inn til Volvo Penta sitt laboratorium i Sverige, men ting tar tid... Har etterlyst svar uten å få noe. Sitér dette innlegget Link to post
roarfe Svart 9.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2011 Volvo Penta har konstantert at skaden skyldes feilmontering av belg. Båtbyggeriet har montert belgen. Min båtforhandler har til slutt gitt meg min rettmessige erstatning, men det har ikke vært uten kamp :-(. Forbrukerråden har vært til god hjelp. Mitt råd til andre i tilsvarende situasjon er å ikke gi opp. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 9.Februar.2011 Del på Facebook Svart 9.Februar.2011 Opplevde det samme for noen år tilbake. Båtbygger skulle iflg. montasjeanvisning etterstramme belg etter montering. Så var ikke gjort og det ble vannintrengning. Dette ble oppdaget ifm. andre drevproblemer 2mnd etter nybåthandel. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Har opplevd akkurat det samme på mitt DPS drev fra 2009 Ble oppdaget vann i knutebelgen ved demontering høsten 2010 ettes ca 200 timers drift. Vet ikke hva dette skyldes.Forhandleren som monterte drevet, Horten Marine Senter,som nå er konkurs.Har tatt opp problemer med en annen forhandler,som sier det er vanskelig å få dette som reklamasjonssak.Er usikker på om det er noen alvorlig skade,men det var litt antydning til overflaterust.Bør vel gå videre med dette,evt bytte noen deler før skifte av belg. takknemlig for tips Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Ved riktig montasje og vedlikehold, er belgene til volvo helt ok. Har hatt drev båt i 10 år og tatt av belgene hvert år. De er blitt renset og satt in med silikon, og blitt byttet hvert 2-år. Tilsammen har jeg brukt 9 belger på 10 år. Før montasje, må ny belg undersøkes grundig for å se om det er noe feil ved produktet. En gang var gummien på et punkt tynn, ikke hull men tynn, og da ble det en reklamasjon og fikk ny belg. Har ikke fått vann i noen belger på 10 år. Min mening, er at feil på belg, er relatert til den som monterer, og den som gjør vedlikeholdet. Bytteintervallet på 2 år, er også viktig. Jeg tror at 2 års grensen nettopp er satt for å hindre at skjell og rur ikke skal lage hull i belgen. Personlig tror jeg at volvobelgen ved riktig vedlikehold kan holde like lenge som eksosbelgen! Eksosbelgene holdt i 8 år, da var det blitt hull i underkanten pga gnissing mot den svarte platen over sinkanoden(290dpe)! Sitér dette innlegget Link to post
roarfe Svart 23.Februar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Det som min VP forhandler sa var at de byttet drivknute og aksling automatisk dersom det var kommet sjøvann inn i belgen. Jeg har snakket med andre motorkyndige i ettertid som mente at det var helt bortkastet og skifte akslingen på min båt og at det hadde vært nok å skifte krysset på drivknuten. Hadde det vært smørrenipler på krysset så hadde det vært unødvendig å skifte det også. En mente også at det var mulig å borre inn smørrenipler og da var det unødvendig å bytte krysset også. Får du dekket reparasjonen på garanti/reklamasjon så er det ikke noe å lure på. Da er det bare å få skiftet ut både drivknuten og akslingen. Jeg måtte kontakte forbrukerrådet før min forhandler tok saken alvorlig. Håper du slipper å bruke like mye energi på dette som meg. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 Takk for svar.Får se an litt hva som evt må gjøres.Hvis jeg ikke kommer noen vei med forhandler,kan kanskje veien være å kontakte forbrukerrådet Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 23.Februar.2011 Del på Facebook Svart 23.Februar.2011 (redigert) Det som min VP forhandler sa var at de byttet drivknute og aksling automatisk dersom det var kommet sjøvann inn i belgen. Jeg har snakket med andre motorkyndige i ettertid som mente at det var helt bortkastet og skifte akslingen på min båt og at det hadde vært nok å skifte krysset på drivknuten. Hadde det vært smørrenipler på krysset så hadde det vært unødvendig å skifte det også. En mente også at det var mulig å borre inn smørrenipler og da var det unødvendig å bytte krysset også. Får du dekket reparasjonen på garanti/reklamasjon så er det ikke noe å lure på. Da er det bare å få skiftet ut både drivknuten og akslingen. Jeg måtte kontakte forbrukerrådet før min forhandler tok saken alvorlig. Håper du slipper å bruke like mye energi på dette som meg. Lykke til! Enkelte nyere VP drev har ikke muligheten til å ta ut kryssene, slik at hele akselen / leddet faktisk må byttes, så det er ikke alltid det er noe alternativ. På SX/DPS kom vel dette i år 2000, og det skal ikke byttes kryss på disse uansett, men kun hel aksel dersom vann kommer inn i belgen ettersom akselen da anses for å ha betydelig økt risiko for senere brudd, som igjen fører til kostnader x 20. De nye kryssene har Permalube, og det funker dårlig å bore inn en nippel i disse. Helt til slutt, finn andre motorkyndige til å skru på båten din dersom dette er deres anbefalinger? Redigert 23.Februar.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Dette kan bli dyrt skjønner jeg,hvis ikke jeg får det på garantien.Har kontakt med en motorkyndig som kan skru for meg,som nok er vesentlig billigere enn å bruke VP forhamdler. Han har jobbet med VP i årevis,og holder til på hjemstedet mitt.Likevel blir det vel noen lapper,hvis akslingen bå byttes Kan vanninntregning komme av bruk av høytrykkspyler?Har ikke blæst rett på belgen,men har brukt den på drevet.Ikke særlig lurt kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Jeg har spylt mine drev med høytrykkspyler hvert eneste år uten noen problemer, og som du sier, så spyler man aldri rett på belgen. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Har mest tro på at klemmene på belgen ikke var strammet godt nok ved overlevering av båten med ny motor/drev i 2009.Hadde ikke av drevet høsten 2009,da forhandler sp det var unødvendig å skifte belg etter en sesong.Dette blir vel umulig å bevise Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 For meg ble valget enkelt. Aldri mer noe med VP å gjøre og båt uten drev. De reparerte riktignok mitt drev på garanti men jeg måtte krangle for å få de til å bytte kryss. Aksling derimot nektet de å skifte selv om den var rustet. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Tror nok min neste båt vil bli en med Yanmar motor og strak aksel.Kunne tenke meg en Inter 9000 Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 24.Februar.2011 Del på Facebook Svart 24.Februar.2011 Enkelte nyere VP drev har ikke muligheten til å ta ut kryssene Hvilke drev er dette?? MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Hvilke drev er dette?? Siden vi flisespikker, så kan vel alle kryss demonteres med nok makt og en vinkelsliper. Det jeg mente var ikke at det ikke er fysisk mulig å presse ut kryssene på et SX/DPS drev, men det er ikke meningen at man skal gjøre det, og det er heller ikke nye kryss å få kjøpt, slik at det er uvesentlig om man kan klare å få ut de gamle kryssene eller ikke. Og med det mener jeg at muligheten til å ta ut kryssene ikke der, eller litt bedre formulert har man ikke muligheten til å skifte kryssene ettersom man uansett ikke får tak i nye. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 VP hevdet i mitt tilfelle at kryss ble skiftet, det var i år 2000. Men for all del jeg tror deg når du hevder de ikke kan skiftes. Det beviser at VP bløffet. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 Her er bulletinen : I den nyeste servicemanualen til SX/DPS står følgende om dette: Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 (redigert) Da forstår jeg iflg bullitin at det fremdeles kan byttes kryss #3860232 på volvo drev med u-joint #3860224 0g #3860226 (270-290) Det ser ut som det fortsatt kan byttes kryss på alle sx drev utenom DP-s/xdp. Fint og vite, takker for den. MVH K.K Redigert 25.Februar.2011 av king kong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 25.Februar.2011 Del på Facebook Svart 25.Februar.2011 (redigert) På AQ serien drev er det ikke noe problem å bytte kryss, har gjort dette flere ganger. kryssene til AQ drevene lages av, mmm, litt usikker men sånn fra hukommelsen mener jeg å huske det er Hardy Spicer, uansett, disse kan bestilles i en hvilken som helst bildelesjappe ettersom de også brukes til en del biler dersom man har delenummeret, som jeg ikke husker i farten, og det er også noen forskjellige typer som ble brukt på de forskjellige drevene, noen har segeringene på innsiden, mens andre har de på utsiden. Prisen på kryss hos bildelepushern er rundt 10% av hva VP forlanger for nye kryss SX drevene har kommet i en mengde varianter, og på de nyeste (rundt 10 år gamle og opp til i dag) er den eneste forskjellen fra DP-S underhuset. Det øvre huset, akselen og kryssene er derfor like som på DPS og kryssene skal ikke byttes. På eldre SX drev var det i hverfall for noen år siden kryss å få tak i, og regner med det er det enda. For å gjøre det enda litt vanskeligere så har VP to serier med DPS, de første het i utgangspunktet DP-S, og den senere serien DPS-x, hvor x står for A, B, C osv. (forløpig er vel bare A modellen tilgjengelig). Eneste forskjellen mellom XDP og SX/DPS er at XDP (som markedsføres av VP under navnet Ocean X) har hus i kompositt (plastgreier) i stedet for aluminium. Redigert 25.Februar.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.