Jump to content

Nødvendig med sikringer?

frankive

Recommended Posts

Har en Rana 17 som har en stor mengde med kabler om bord, og når et eller annet ikke virker må jeg gå gjennom en spaghetti av kabler for å forsøke å finne noen sikringer som er koblet på kablene her og der.

Det jeg lurer på er om det virkelig er nødvendig med sikringer når batteriet kun drar motor (ingen sikring), lanterner, stereo, gps/ekkolodd, sigaretttenner.

Evt. har noen et ferdig patched elskap til en svært billig penge? Orker ikke bruke altfor mange hundre på et slikt prosjekt hvis det ikke er nødvendig med sikringer.

Det jeg lurer på er om det virkelig er nødvendig med sikringer når batteriet kun drar motor (ingen sikring), lanterner, stereo, gps/ekkolodd, sigaretttenner.

Evt. har noen et ferdig patched elskap til en svært billig penge? Orker ikke bruke altfor mange hundre på et slikt prosjekt hvis det ikke er nødvendig med sikringer.

Et tips er å rive ut alt og legge opp nytt. Kan du ikke selv så kjenner du muligens noen som har et visst snev kunnskap om dette. Det er ikke store jobben for å legge opp i en så liten båt til så få ting som du nevnte. Det ligger ingen kostnad i dette, bare litt tid...

Kjøp et bryter/sikringspanel med nødvendige funksjoner. Fra batteri legger du en forholdsvis kraftig pluss og minus, 6 eller 10 mm2, plussen sikres umiddelbart etter batteri eller evt hovedstrømsbryter. minusen anbefaler jeg å legge til en fordelingsskinne i nærheten av bryterpanelet. Plussen legges inn på samleskinnen på bryterpanelet oftest med en kabelsko derfor er det mest fornuftig med 6mm2 på tilførselen, mye enklere å sette kabelsko på denne enn en 10mm2. en 6 mm2 klarer i allefall 30 ampere og det skulle holde mere en nok skulle jeg tro. Forbrukerne kobles til så de får pluss fra hver sin sikring/bryter og minus hentes fra samleskinnen, ofte må det legges en liten minus til bryterpanelet også for å få evt lys i knappene.

håper dette hørtes enkelt og oversiktlig ut. lykke til! Ps, merk gjerne ledningene når du kobler de til, da blir eventuell feilsøking senere mye enklere!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...