Jump to content

Kjøpe kartplotter frå Usa, er det mykje å spare?

ut mot havet

Recommended Posts

Er det mykje å spare på å kjøpe kartplotter frå USA på nettet? er det noko ein må passe på ved å handle plotter i USA, og kan ein bruke den rett frå eske uten å måtte gjere noko spesielt?

Er det nokon som har erfaring med dette så hadde det vert fint med gode råd.

OK, ikke jeg heller!

Jeg prøvde et søk på følgende "kartplotter usa" og søkte kun i titler. Fikk opp 10-12 emner om dette. Prøvde søk på nytt, men det er visst noe feil med søkemotoren? Du kan jo prøve et søk sjøl, kanskje det funker hos deg?

Tilføyet: Det er noe tull med søkemotoren. Prøvde enda en gang og fikk feilmelding om at ett av søkeordene er på færre enn 3 bokstaver, men det stemmer jo ikke ("karplotter usa").

Redigert av Zach (see edit history)

Vanligvis er det vel bare å bruke rett ut av eska, men meny innstillinger for språk, tidsvisning og distanseenhet er vel satt til USA standard og bør gjerne endres. Pass også på å kjøp riktig kartbrikke.

Prismessig så må du nesten vurdere selv men husk at du neppe klarer å få den inn uten at det påløper norsk mva. Ved netthandel fra USA er vel også garantien ganske så begrenset.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Husk at garantien, vet at Raymarine er rimelig strikse på å skille markedene sine pga konkuranseforhold.

Du får rett og slett ikke reparert et Raymarine produkt i Norge var det jeg ble fortalt, det må sendes tilbake til selger.

Kjøpte kartplotter fra båtleverandør, når den sviktet etter 1 år tok jeg kontakt med verkstedet i Moss, det første de spurte om var hvor den var kjøpt og serie nr. Kunne bytte likt mot likt i min lokale båtbutikk i Grimstad, så sendte de den inn. God service og jeg fikk den opp å gå igjen samme dag. Selvsagt skjedde dette dagen før vi skulle på ferie men det ordnet seg fint :-)

Jeg pleier å kjøpe elektronikk fra England. Prisfjorskjell mellom England og USA er ikke stort og det er greiere når det er EU. Varene er skikkelig CE merket. VHFene får du programmert med norske kanaler. Garantiordninger er europeisk og selgere tar vanligvis kundeservice mye mer seriøst enn her hjemme. Jeg har kjøpt VHFer, GPS, Kartbrikker, AIS, Navtex, etc i følgende butikker:

www.cactusnav.com

www.yachtbits.co.uk

www.marinesuperstore.com

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

jeg har en annen vinkling - livet i seg selv er skjørt

og mye kan skje. Har nettopp mista en god venn i kreft og vært borti en BMW

for 7000 Kr for å ta noen tilfeldige eksempler.

Opp i mot dette har jeg ingen betenkeligheter med å handle

kjente merkevarer fra f. eks USA . skulle jeg være uheldig og noe går galt

- så får jeg avregne det på den store kontoen og riste litt på hodet !

til slutt litt ærlig info - har handla ganske mye fra utlandet - hittil har

ingenting godt i stykker.

I USA fikk jeg ikke trekke vekk momsen :lipseal:

Det er vel fordi det ikke er noen moms å trekke fra i utgangspunktet.

Jeg kjøpte en Garmin 2008 fra USA for et par år siden med ekkoloddmodul og dyr svinger. Jeg gjorde det godt sammenlignet med å kjøpe i Norge. Ved en oppgradering så fikk jeg trøbbel. Jeg henvendte meg da til Belanor som ble helt avvisende da de oppdaget at utstyret ikke var kjøpt i Norge. Jeg fikk imidlertid kontakt med Garmin Europe i England. De var meget velvillige og sa jeg bare måtte sende plotteren til dem, så ville de fikse og sende tilbake. Imidlertid klarte jeg å løse problemet selv ved hjelp fra en Amerikansk nettside hvor jeg fikk "inside information" fra en med god peiling.

En risikerer altså mer klatt ved å kjøpe i utlandet. Hvor stor besparelsen blir varierer mye fra merke til merke, og også over tid. Dette må derfor ses på i hvert tilfelle.

Har jo stor forståelse for en norsk importør som ikke gidder å hjelper på utstyr som ikke ble kjøpt gjennom han.

Men likevel, jeg syns ikke det er så mye mer plunder og heft når man en sjelden gang skal returnere noe til England. Jeg tror jeg har kjøpt sikkert ti - tolv "dupeditter" fra England og hadde blant de en eneste feil som ble hantert på en absolutt profft måte fra forhandleren i England.

Som is_620 er inne på: Det er ikke så mye som går faktisk galt - og min påstand er: Blir det først en garantisak så er London for alle praktiske formål ca like langt unna som Oslo. (Ok - Det er et typisk vestlandssyn på hovedstaden vårt...)

jeg har en annen vinkling - livet i seg selv er skjørt

og mye kan skje. <>

Opp i mot dette har jeg ingen betenkeligheter med å handle

kjente merkevarer fra f. eks USA . skulle jeg være uheldig og noe går galt

- så får jeg avregne det på den store kontoen og riste litt på hodet !<>

Fryktelig enig! Det eneste produktet jeg har handlet som har blitt returnert til USA for garantireparasjon er en kartplotter kjøpt i Norge. Tok hele sommeren. Kjøpte "remanufactured" Raymarine E120 for 3 år siden. Levert på døra søndag etter bestilling onsdag. 16000 NOK inkl. moms. "Kampanjetilbud" hos Belamarin den gangen lå vel på 39000. Da er det vanskelig å få regnestykket til å gå i norsk favør..

Kjøpte en Garmin 4012 i usa for 2 1/2 år siden. Betalte 11 000 for denne hos Tiger GPS http://www.tigergps.com/ , pris i Norge da var 23 000.

Det er 3 års garanti ved kjøp i Norge og 1 års garanti ved kjøp i utlandet. Min røk etter 15 måneder. Etter en del feilsøking med tips fra Garmin i England uten å lykkes fikk jeg beskjed å sende den bort til dem. 2 uker etterpå fikk jeg en flett ny plotter i posten. Det eneste jeg måtte betale var et par hundre kroner i frakt.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

I USA fikk jeg ikke trekke vekk momsen :lipseal:

USA har ikke moms. Derimot har de noe som kalles purchase tax som varierer fra delstat til delstat, og kreves inn kun når salget skjer over disk eller sendes til samme delstat som butikken befinner seg i. Priser oppgis alltid eksklusive denne skatten

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Jeg fikk imidlertid kontakt med Garmin Europe i England. De var meget velvillige og sa jeg bare måtte sende plotteren til dem, så ville de fikse og sende tilbake.

Jeg har samme gode erfaring med Garmin Europe ved feil på apparat kjøpt i USA. Jeg sendte apparatet til England og fikk en overhalt enhet tilbake etter noen dager.

Blir det først en garantisak så er London for alle praktiske formål ca like langt unna som Oslo.

Vel, det er litt ekstra papirmølle med tollen i og med at vi ikke er med i EU. Man må passe på å fylle ut de rette skjemaene når man sender dingsen avgårde, ellers kan mottaker blir avkrevd moms, noe de sikkert vil nekte å gjøre, med det resultat at dingsen blir returnert til deg ureparert. Så kan du prøve en gang til, og denne gangen husker du sikkert å fylle ut papirene...:thumbsup:

Jeg kjøpte full Simrad-pakke fra USA, og det har funket som bare det. Bestillte fra www.starmarinedepot.com, og har bare lovord å si om servicen. Sammenlikner man prisene der opp mot ProNav, så kan man spare opp mot 40% (da sammenlikner jeg eks mva mot pris USA). Nå har riktig nok ProNav lagt ut en advarsel om at det er blitt lagt inn sperrer på Lowrance sine produkter, og om dette også gjelder Simrad i fremtiden er jeg usikker på.

Et annet spørsmål er lovligheten til det de holder på med her. ProNav sier på sine sider (www.pronav.no):

Hvorfor er det best å kjøpe elektronikk i Norge?

Tenk på følgende før du eventuelt kjøper elektronikk fra utlandet:

■Alle Lowrance HDS produkter solgt i USA er ikke CE merket (fra og med sommeren 2010), har ikke og kan ikke få norsk språk og GPS'en vil ikke fungere normalt når den benyttes utenfor definert meridian

■I Norge er du beskyttet av forbruker-kjøpsloven

■I Norge får du hjelp hos både forhandlere og importør

■I Norge får du hurtig service

■I Norge får du norske menyer og metriske verdier

■I Norge får du mulighet for oppgradering av programvare med nye funksjoner

Det vil mao si at skulle man f.eks kjøpe en Audi i USA, importere den til Norge, så skulle den ikke virke 100% fordi den ikke ble kjørt på veien i USA!!??

Skremselsporpaganda kaller jeg det!

Vel, det er litt ekstra papirmølle med tollen i og med at vi ikke er med i EU. Man må passe på å fylle ut de rette skjemaene når man sender dingsen avgårde, ellers kan mottaker blir avkrevd moms, noe de sikkert vil nekte å gjøre, med det resultat at dingsen blir returnert til deg ureparert. Så kan du prøve en gang til, og denne gangen husker du sikkert å fylle ut papirene...:thumbsup:

Hos meg var det faktisk omvendt. Jeg bare sendte den defekte VHFen til Cactusnav. De hadde ikke noe problem på mottakssiden og fikk nytt i retur uten noe problem og veldig velvillig behandling men måtte jo ut med moms til den norske stat en gang til siden jeg ikke hadde fyllt ut sjemaene som seg hør og bør. Men siden det dreide seg bare om rundt 500 kroner lot jeg det gå på den "store konto av livets opp og ned". Totalt sett har jeg nok spart mange 1000 lapper ved å handle i utlandet.

ProNav sier på sine sider (www.pronav.no):

Hvorfor er det best å kjøpe elektronikk i Norge?

Tenk på følgende før du eventuelt kjøper elektronikk fra utlandet:

■Alle Lowrance HDS produkter solgt i USA er ikke CE merket (fra og med sommeren 2010), har ikke og kan ikke få norsk språk og GPS'en vil ikke fungere normalt når den benyttes utenfor definert meridian

...

Det vil mao si at skulle man f.eks kjøpe en Audi i USA, importere den til Norge, så skulle den ikke virke 100% fordi den ikke ble kjørt på veien i USA!!??

Skremselsporpaganda kaller jeg det!

Ja, overrasker meg også!

Tenk deg den amerikanske seilbåten med lovlig kjøpt USA-plotter og så seiler båten verden rundt og plutselig svikter plotteren fordi den er "utenfor definert meridian"?

Noe jeg ikke forstår?

Her var det mykje intressant, men er det slik at det kan vere ein fordel å handle i England og er prisene der på nivå med USA priser? Dersom ein må retunere varer kva for papir må ein fylle ut? ser at det her vert nevnt at rette papirer må fyllast ut.

Til slutt vil eg spørre om det finst ei nettside eller anna informasjon som spesifikk omhandler import frå USA eller andre land for den slags skuld, er heilt uerfaren med dette hadde derfor vert greit med ein fasit slik at ein unngår i falle i altfor store groper.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...