Jump to content

Kjøpe kartplotter frå Usa, er det mykje å spare?

ut mot havet

Recommended Posts

@utmothavet:

Se tollvesenet sine nettsider. Der står det meste. Og det er mindre komplisert enn det ser ut. På denne siden står det også hva du må fylle ut ved retur av varene til utlandet.

For priser se www.cactusnav.com som jeg er veldig fornøyd med. Når de leverer til Norge beregner de automatisk prisene uten UK-moms. Så betaler man bare norsk moms og et gebyr når varene kommer til Norge.

Kjøp deg en utgave av båtmagasinene "Practial Boat Owner" eller "Yachting Monthly" neste gang du er på Gardermoen eller går ellers forbi en litt større Narvesen. I disse bladene er det masse annonser fra engelske nettbutikker.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Hmm, kjøpte selv en Garmin 4012/ekkoloddmondul/svinger fra USA i fjor vinter (ca 15k billigere enn hjemme). Men - i sommer i rufsete vær og endel stamping sluttet ekkoloddet å virke. Har sjekket alle kabler, reset uten at det ordner seg. I.o.m. at utstyret nå er 10 mnd gammelt må jeg få gjort noe med det. Problemet kan jo ligge i plotter, mondul eller svinger... Veldig usikker på hvordan jeg skal gripe dette an, sende hele ruklet i retur? Ser lengre oppe i tråden sto det at Garmin har kjøpt opp Norske importøren, kanskje det går an å henvende seg her?? Hmmm, første gang jeg har kjøpt slik i utlandet, kanskje jeg skulle kjøpt i Norge alikevel...

Dersom ein må retunere varer kva for papir må ein fylle ut?

Du må fylle ut en tolldeklarasjon der det bl a spesifiseres at varen føres ut av landet for garantireparasjon.

Posten har de skjemaene du trenger, men du må vanligvis selv passe på å få dem og fylle dem ut. Varen skal utføres via Tollvesenet, men det ordner Posten med. Du kan også bruke UPS, DHL etc, og de har lignende rutiner som Posten.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Kjøp går stort sett "av seg selv", men det er lurt å gå inn på postens nettsider og legge inn navn/nr og gi de fullmakt til å foreta tollklarering. På den måten unngår en mye dødtid (utsendelse av lapp for innkreving av mva, betaling, retur av denne osv osv). Dette er ikke alltid nødvendig, da de store speditørene visstnok har rett til å foreta tollklarering selv. Som regel foregår det slik:

Du betaler varen i forkant, via Paypal/annen betalingstjeneste, eller med kredittkort (kredittkort kan av og til være problematisk i USA pga. avvikende verifikasjonssystemer ift. Norge). Varen dukker opp i form av hentelapp eller kommer på døra. I etterkant får du tilsendt en regning på mva, og en tollklareringsgebyr på en hundrelapp eller to.

Retur for garantirep. er litt mer klønete. Da må du ta med varen + dokumentasjon på tollboden og få fylt ut et skjema som blir et slags "pass" for varen når den returneres igjen, slik at du slipper å betale moms på ny. Dette dokumentet må følge varen, og har en tendens til å forsvinne på veien - meen det ordner seg, for du har selvsagt beholdt en kopi. Det er også lurt å be leverandør sende med en pro-forma faktura på reparasjonen pålydende kr/$ 0 slik at det fremgår at varen kun er reparert. Dersom du betaler for reparasjonen, må du betale moms av denne summen når varen skal inn i Norge igjen.

Dette høres jo veldig omstendelig ut, men trøsten er at båtelektronikk ikke er såååå upålitelig. Registrer deg på posten, bestill varen på nett og len deg tilbake i godstolen mens du venter..

Red: Der kom Sjøtunga meg i forkjøpet :-)

Redigert av Fantino (see edit history)

Tenk på følgende før du eventuelt kjøper elektronikk fra utlandet:

■Alle Lowrance HDS produkter solgt i USA er ikke CE merket (fra og med sommeren 2010), har ikke og kan ikke få norsk språk og GPS'en vil ikke fungere normalt når den benyttes utenfor definert meridian

■I Norge får du hjelp hos både forhandlere og importør

■I Norge får du hurtig service

■I Norge får du norske menyer og metriske verdier

■I Norge får du mulighet for oppgradering av programvare med nye funksjoner

Disse punktene mener jeg er bullshit, og punktet med GPS'en faller på sin egen urimelighet. Regner med at alle amerikanere som kjøper disse får beskjed om de ikke virker i Norge!!

Hva skal en med metriske verdier på en plotter eller VHF?

Oppgradering av programvare kan nok gjøres på på nett

Etter min vurdering er dette villedene markedsføring, der pronav virker useriøse..

tror jeg må sende de en mail...

Jeg har samme gode erfaring med Garmin Europe ved feil på apparat kjøpt i USA. Jeg sendte apparatet til England og fikk en overhalt enhet tilbake etter noen dager.

Samme har jeg. Produktet hadde sågår gått over USA garantien (1 år). De så stort på det og fulgte Europa garantien.

Nå når Garmin har kjøpt den norske importøren (Belanor) bør det være mulig å få reparert produkter som er innenfor garanti tiden i Norge. Men garanti tiden er forskjellig i ulike land....

Om det er så mye å tjene på å bestille hjem Garmin produkter i fra utlandet tror jeg ikke. Forskjell mellom norske og utlanske priser er ikke stor når man tar hensyn til norsk moms og transportkostnader. Man kan selvsagt finne enkelte "gode" tilbud i utlandet på utgående produkter.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...