Jump to content

Motor- og gearolje for Sabb Diesel G (8hk)

Viksfjordsjekta

Recommended Posts

Hei,

Som helt fersk båteier og BP-medlem ønsker jeg å spørre om noen av medlemmene har kjennskap til hvilke typer motor- og gearolje som anbefales eller foretrekkes for min 1964 modell "Sabb Diesel G"(8hk)??

Har lastet ned service- og delehåndbok for motoren ift. temaet, men det er allikevel interessant å vite om noen medlemmer har varierende erfaring med hva som fungerer tilfredsstillende og hva man burde styre unna. Båten ligger for øvrig nå i opplag og skal ikke brukes vinterstid.

På forhånd takk.

Mvh.

Viksfjordsjekta (Larvik)

Hei, og velkommen på forumet!

Jeg kjøper noen gråe flasker på Biltema, jeg tror det står SAE 10-30 på dem. Så skifter jeg hver høst. De to siste årene har jeg også kjørt 1/2 minutt med diesel etter å ha tømt ut olja. Målet er at jeg skal være sikker på at den nye olja ikke blir blanda med gammel dritt. Det er greitt å vite hvor mye olje du skal ha i bunnpanna.

Til oljeskfit i girkassa skrur jeg av den firkanta plata bak hendlene, og tømmer på samme måte og så måler jeg på flaska hvor mye som skal nedi. Der har jeg opplevd at jeg må etterfylle. Er usikker på om det kan skyldes at pakningen under plata er gåen, men vil og gjerne høre om det er riktig sted å fylle.

Ellers er det en egen tråd som heter alt om SABB, den er temmelig rikholdig, og kan sikkert gi deg mange nyttige tips.

Hei Nero II,

Tusen takk for gode tips.

Ja, i dag gikk jeg til innkjøp av 3 x 4 liters kanner med 15w-40 mineralolje hos Biltema. Disse var også grå faktisk.

Når det gjelder pakningen under platen, var min nærmest pil råtten så den må anskaffes i morgen.

Dette med å kjøre Diesel et lite øyeblikk hørtes fornuftig ut. Skal jaggu' jeg også gjøre. :thumbsup:

Når det gjelder dette forumet så har jeg lest mange spennende og interessante innlegg de siden jeg regget' meg, og hadde jeg hatt en hatt på hodet nå, så skulle jeg tatt den av og presset den godt til brystet. :flag:

Takk for at denne siden eksisterer samt alle de imøtekommende medlemmene som sprer om seg med nyttig kunnskap og erfaringer, særlig til flere av oss nybegynnere!!

BP. lenge leve !! :cheers_wine:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...