Jump to content

Vindmølleparker langs kysten.

Jawik

Recommended Posts

Vindkraft har jo noe for seg og nå er første spadetak tatt for Havsul I. Hvilken innvirkning vil slike parker ha for oss som bruker havet til rekreasjon. Havsul I skal ha totalt 70 vindturbiner med en avstand på 800 meter mellom hver turbin. Ganske store områder vil bli beslaglagt og med ytterligere sikkerhetssoner på 500 meter kan utfarten for småbåter bli en ganske lang omvei.

Havsul I er planlagt i havområdet utenfor Sandøy kommune i Møre og Romsdal. Den sørøstlige delen av vindparken ligger drøyt 5 km fra Morsundet på Harøya, som er nærmeste bebygde område. Ytre del av vindparken ligger 13 km ut i havet målt fra samme sted.

Mange av parkene som er planlagt langs kysten blir som nye "visuelle øyer" på kartet og disse må vi forholde oss til. I Norge er 18 vindparker satt i produksjon.

Mens jeg holder på å søke etter info om Havsul I opplever jeg at innhold forandres på dere hjemmeside. Ønsker de å dempe for interessen eller forbereder de seg på motstand :confused:

Forøvrig kan jeg opplyse dere om at mange frustrerte båteiere i UK kommer ingen vei da de lukket øynene før realitetene forelå og parkene ble ett faktum. Dersom det blir muligheter for å ferdes mellom turbinene blir ikke problemene så store for oss, men en bør være på vakt når plasseringen bestemmes.

Ytterligere info.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Dette er politikk og kr. :rolleyes:

Merkelig at det her ikke er problemer å legge kabler i sjøen :crazy:

De kunne heller fornyet eksistrende vannkraft anlegg som ville gitt mere energi og mindre skader på naturen.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Har nok noe med spenningsnivået kablene skal føre! en "vanlig" høyspentkabel i bygdenettet har sjelden høyere spenning enn 22 Kv mens de kablene i hardanger det er snakk om antageligvis skal føre 300 eller 420Kv. stiller nok litt andre krav til kablene! Går jo 420kv kabler over oslofjorden, fra hurum og hvis ikke jeg tar feil har de vært plaget med rikelig med feil på de også! Det er nok et kostnadsspørsmål her også!

Edit: "sjelden K i sjelden"

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Hvilken innvirkning vil slike parker ha for oss som bruker havet til rekreasjon.

Ingen - du sejler bare udenom - har selv to vindmølleparker ret udenfor min havn indenfor 5 sm. Vi har, når de er færdigbygget, lov at sejle igennem hvis ellers der er dybt nok,,,,

/Bmf

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

78 møller med 800 +/- meters avstand (ikke på rekke og rad) blir en stor park og muligens Norges største. Med en sikkerhetssone på 500 meter fra hver mølle blir det ikke noen plass til å seile gjennom - slik jeg ser dette. Går ut fra at sikkerhetssonen blir lik her i landet slik de har det i UK med 500 meter.

Parken får en utstrekning fra 5km fra land til 13km i ytterkant.

Beliggenhet 62 km2

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Hvilken innvirkning vil dette få for sjøredningstjenesten dersom f.eks. NSSR må seile rundt parkene. I mange situasjoner kan det stå om timer og minutter for å nå havaristen, som for eksempel befinner seg på yttersiden av parken, og kan en ikke da seile gjennom parkene vil jo dette skape et ekstra problem. Havsul I blir 62 km2. En ganske stor "øy" som må rundes. Jeg imøteser vindmøllene, men det må ikke få utvikle seg til et fremtidig problem.

håper at det ikke blir plassert ut en eneste en til av disse stygge vindmøllene i blåmyra. hvis man får god effekt av dem så exsporterer man bare strømmen ut likevel, og da bygger man flere, og selger ennå mere.... en kollega av meg sa det så fortreffelig!! jo nå viste han hvor han ville bygge seg ny hytte.. det måtte være der vannmagasinene var for dei var alltid tomme,og det måtte bety at det aldri regnet der,rene drømmeplassen...

Går ut fra at sikkerhetssonen blir lik her i landet slik de har det i UK med 500 meter.

Hvor finner du informasjonen om sikkerhetssonen på 500 m. fra hver mølle ?

For øvrig tror jeg plasseringen av parken er flyttet en del nord-vestover i forhold til det opprinnelige omsøkte alternativet. Er det kanskje det du sikter til med at informasjonen endres ?

Hvor langt ut i havet kan en klasse B båt ferdes da? -ihht forsikringsregler..

Laga en link under her til kartutsnitt med 5 km nordvest ut fra Morsundet markert som stoppunkt. For min del er det ikke så veldig aktuelt å ferdes 5 km fra land, dvs 4500 meter utenfor Morsundet, med sikkerhetssone fratrukket. Har forsåvidt kun "seilet" med motorbåten på østsiden av øya. Området på vestsiden av øya ser jo forsåvidt forlokkende ut, det er jo veldig pent der.. Hadde jeg vært trygg på at leden var merket, så hadde jeg gjerne tatt turen vest/ nordvest for Morsundet. Men om en sikker led blir tydelig merket mellom vindmøllefeltet og land, som kompensasjon til båtfolket, så er det kanskje bare med på å øke ferdselen og en trygg ferdsel i området. Jeg synes vindmøller er et mektig skue og lar meg heller fascinere enn se det som noe negativt.

Det blir litt som at vi får takke oss selv for behovet for nye energikilder, som vindmøller. Det er jo vårt eget strømforbruk som forårsaker dette..men det blir en annen debatt..

http://kart.gulesider.no/m/Ifabp

Ble litt feil i linken med stoppunktet.. men det er bare å måle ut 5 km på kartet, så får man et inntrykk.

Redigert av Eureka (see edit history)

Leste om dette i våres på nettet da vi hadde en aksjon gående lokalt med hensyn til vindmøller i nabolaget og på fjellet. 500 meters sikkehetssone rundt møllene gjaldt møller til havs og det ble opplyst om fra prosjekter på østkysten av UK. Dette medførte til at fritidsbåter og lokale fiskere fikk stor omvei ut fra havnene til feltene. Mange parker ligger nokså nært land. Går ut fra at det her til lands også vil bli en sone rundt møllene.

Går en inn her vil en se hvor Havsul I og II blir plassert. Det kan også se ut til at det er planer om flere felt i dette område. På samme side til venstre kan en velge diverse felt og lokasjon.

Informasjonen ble endret mens jeg leste, men det ser ut til at infoen er tilbake nå. Muligens service på siden.

Jeg er ikke imot vindmøller til havs, bare så det er sagt. Det jeg formodentlig henger meg opp i er at en ikke skal få muligheten til å seile gjennom disse parkene dersom område blir stengt helt av av sikkerhetsgrunner. At disse parkene foreløpig plasseres et godt stykke fra land er ok, men en vet ikke hva framtiden vil bringe av resultater. Derfor bør en følge litt med i utviklingen.

Redigert av jawik (see edit history)

20100527194437pic_295119c.jpg

Er, for å si de forsiktig, meget skeptisk til denne gigantutbyggingen. Dette er i mitt barndoms rike og en av de fineste naturområdene på Nordvestlandet. Dette vil bli en visuell forsøpling i et område der det har bodd folk i årtusener og har sett sola gå i havet, akkompagnert av bølgeskvulp og måkeskrik. Nå får vi en skog av 200 h. høye vindmøller som neppe blir støyfri. Dette blir nå utsikten fra Ona fyr. Og dette er i midt i gyteområda for sild, torsk og sei. Og hva med fuglelivet i området? Havørn og vindmøller er en dårlig kombinasjon, jfr. erfaringer fra Smøla. Her har regjeringa gått imot anbefalingene til Direktoratet for Naturforvaltning og Havforskningsinstituttet. Det var også planer om et Havsul IV rett utenfor Atlanterhavsvegen på Nordmøre, utpekt av The Guardian som verdens vakreste bilreise. Dette er heldigvis, i alle fall inntil videre, lagt på is.

Ja vi trenger strøm og energi, men vi må ikke bli så desperate i vår velferdsgalopp av vi forgaper oss og ødelegger et rent naturområde som i seg selv har stor verdi, om kanskje ikke i kroner og øre. Men verdier kan måles på mange måter. La nå dette prosjektet ligge, og tenk alternativt.

Nettsidene Vern kysten har mye informativt som er verdt å lese.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

ja..nei.. i og med at jordbruket ikke er så innmari lønnsomt, så kan man jo sette opp noen tusen vindmøller på jordene langs jæren. dessuten er jeg ikke så sikker på at folket i oslobygda hadde vært så happy om hele nordmarka ble planert og omgjort til vindmøllepark... forleden ble det vist en dokumentar om alta-utbyggingen. det ble til slutt en politisk sak hvor man ikke kunne gi etter og mens man bygget ut visste man at kraften som kom til å bli levert kun ble symbolsk..

for å si det på en annen måte, jeg synes det er penere med 100 vindmøller i havgapet enn ett ålesund rådhus.

Vindmølle parkene Havsul 1 og 2 har engasjert kystbefolkinga enormt her på nordvestlandet. Heldigvis, gjennom folkeavstemning, sa folket i Giske kommune utenfor Ålesund NEI til utbygging av Havsul 2. Då er det verre stelt med Haram kommune lenger nord (REF. ROESOK's inlegg). Kommunene let seg kjøpe. Ved heller å spare strøm (eks.vis på kjøpesentra,reklame,natterstid,) og oppgradering av eksisterende nett, kan ein berre her hindre utbygging av vindkraftverk og rasering av vore nære kystområder. Man burde forske mye mer på vannbasert kraft langs kysten. Vann har jo en mye større energitetthet omsatt i kinetisk energi, enn luft. Hva med havstrømmenne i mange sund rundt om. Det er ikke lite krefter som omsettes. Det er godt å skrive av seg litt frustrasjon. Kjenner litt avmakt. Når så kraftselskapa (eks.vis Tafjord) slenger seg på utbyggingsplanene. Det er in i tiden å fokusere på ren energi. Dette bruker selskapa for det det er verdt. Fortell ikke meg at store deler av motivet er å tjene penger. Vi trenger et ope landskap. Vi har det ikke så travelt med å rasere kystlandskapet.

Energi og energipolitikk i Norge er ikke enkelt.

I Midt Norge ligger en sovende konsesjon for bygging av et gasskraftverk.

Dette er ikke bygget fordi det er mye mere lønnsomt å pumpe gass til England. Det er bare de at denne pumpingen krever strøm, mye strøm, nesten like så mye som forbruktet til husholdingene i Mitt Norge. Dette har resultert i et kraftig energi underskudd i Midt Norge under høylast (kalde vinterdager) Det er den vanlige forbruker som sitter igjenn med regningen

.

Tillsvarende er det etter det jeg kan se med elektrifisering av plattformene. Vi legger dyre sjøkabler ut til olje instalsjonene som pumper opp olje og gass. Dette for stoppe avbrenning av gass på plattformene. Dette medfører at Statnett må bygge nye kraft ledninger for å få frem strømmen. Og vi får Hardanger saken.

Hvorfor kan vi ikke brenne gass i Norge? så slipper vi dette.

Og vi sparer mye i utbygging av nett og i andre omgang nettleien.

Hva med Vindkraft? Denne er ikke lønnsom på land uten kraftige supsidiering tiltak. Fler sovende konsesjoner i Midt Norge som venter på penger fra Staten. Det er som regel nettkostnader som velter planene. Hvordan dette skal bli lønnsomt lang ute i blåmyra er i mine øyne en utopi, da vi ikke finner lønnsomhet i prosjekter på land.

Jeg hadde satt pris på om noen kunne forklat meg dette.

Redigert av periss (see edit history)

Menneskelig ferdsel rundt vindmøller på land vil ikke få samme konsekvensen dersom noe kolliderer med disse. Til havs kan et fartøy medvirke til "ragnarok" i parken dersom en kolliderer med fundamentet. Har vanskeligheter med å finne noe skriftlig om dette med sikkerhetssone når det gjelder vindmølleparkene langs vår kyst. Bortsett fra sonene rundt oljeinstallasjoner som er akseptert i dag. Sikkerhetssonen etableres jo for å forhindre og redusere muligheten for kollisjon av flytende farkoster.

Til havs kan et fartøy medvirke til "ragnarok" i parken dersom en kolliderer med fundamentet. Har vanskeligheter med å finne noe skriftlig om dette med sikkerhetssone når det gjelder vindmølleparkene langs vår kyst.

Er det noen grunn til å gjøre det annerledes enn i Danmark?

Vi har, når de er færdigbygget, lov at sejle igennem hvis ellers der er dybt nok,,,,

Vindmøller er energiselskapenes, politikernes og miljøfrikenes "miljøalibi". Usikker kraftproduksjon og totalt ulønnsomt uten kjempesubsidier. Vindmøller til havs er det mest ulønnsomme av alt.

Man hører til stadighet at vi i Norge er sinker når det gjelder vindkraft. Takke f**n for det!

:flag:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...