Jump to content

Seilturer jorda rundt

Bitteliten

Recommended Posts

Noen som har gode linker til ruteplanlegging en tur rundt kloden?

Noen spørsmål på veien

Er Middelhavet verdt et besøk? Tenkte da å ta Europa siden inn og Afrika siden tilbake - er det trygt?

Er ARC en OK måte å krysse Atlanterhavet på - eller gjør vi det like gjerne på egen hånd? ARC går fra Kanariøyene til?

Panama kanalen eller ikke? Jeg stusser litt på de som går der (feks Milo i På Kryss). Mister de ikke da et halvt kontinent i SørAmerika? Er det vanlig å "glemme" den delen av verden?

Falkelandsøyene frister litt - men må vi da gå rundt Kapp Horn for å komme på andre siden - eller er det OK å gå Magellanstredet?

Hva er mest utfordrende havstrekket? Stillehavet lurer jeg litt på?

Er det noen spesielle tider vi bør unngå spesielle hav (orkan sesonger etc)?

Noen tips om gode bøker med rute og farvannsbeskrivelser (har lest Yaghan og Blaatur)?

Her er yaghans rute. Den ser for meg OK ut - bortsett fra at Antarktisk ikke frister så mye for oss

segelkarta_cut.JPG

Om jeg drømmer? :yesnod:

Hvor langt vi har kommet? Jeg sitter og blar i et gammelt atlas :lol:

Når vi drar? Når ungene er ute av huset - ikke så mange år til :smiley:

Om kona vil være med ? :rolleyes:

Om helsa holder? :thumbsup:

Penger nok ? :lipseal: Har en plan som Olsenbanden sier..

Båten jeg tenker på er en Hr 48. Fartspotensiale ca 8-9 knop. Døgndistanser da på 150-200 nm. Må utstyres for jorda rundt seilas - tenker da først og fremst på et skikkelig laminert skrog :lipseal:, dobble systemer (feks vindror og autopilot?), skikkelig kommunikasjon, ekstra store tanker, kutter stag for 2 forseil å spri. Knappseilsystem (dvs el vinsjer), skikkelige anker, baugpropell, daviter til 10 fots rib. god generator. Annet å tenke på?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jaha ja så du leker også med tanken om langtur, du er ikke alene.

World cruising routes boka finner du endel ruter i, abonnerer du på på kryss så hadde de en årstidsoversikt for noen nummer siden, der kan du se tidsrommene man kan følge for å være på rett sted til rett tid osv.

Jeg er medlem og har årevis med nummere av på kryss middelhav som .pdf, prøvde å sende deg en IM men bitteliten kan ikke motta IM med rødt kom det :sweat:

HR48 er en drømmebåt. Det er nok ikke så mange som bruker vindror på den typen båt lenger, det kjøres nok heller med dobbelt opp av autopilot, dobbelt forstag, generator,solcelle,watermaker osv , man kan jo spekke til man blir blå i trynet.

Etter å ha lest meg opp på middelhavet så har jeg selv fått mer og mer sansen for det og tror man kan spinne bort mye tid der før man er fornøyd og vil videre.

Redigert av Enzo (see edit history)

Kjenner flere som har seilt over atlanteren noen med vindror.

Men en av de uten hadde autopilot som tok kvelden etter en dag da ble det å styre resten av veien og tilbake.

Det komiske var att en med vindror sa før de dro att autopiloten kom til å ryke etter en dag og att de måtte ha vindror :giggle:

tror de angret :giggle:

Nå kan du sende IMen Enzo :smiley: Jeg hadde 500 meldinger i inboxen min :lol:

watermaker må vi nok ha ja. Jeg kunne godt tenke meg helt elektroniske sjøkart også - men da ser jeg for meg to separate systemer. Må tenke litt på det. Men det kommer vel masse kjekt innen vi skal spekke egen båt.

For vær er jeg litt fascinert av SPOS systemet som Yaghan brukte. Noen som har erfaring med det?

Takk for tipset om ruter og bøker. Bare å fylle på - jeg er en notorisk shopper av bøker jeg kanskje får lest en gang :wink:

Jeg har også lest ett eller annet sted om en pilot bok som dekker det meste av verden - noen tips der?

Ragnar Kvam sine bøker om Northern Quest står på ønskelista til jul.

her er ruta hans

reiseruter.gif

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ja det er sikkert mange her inne som drømmer om langtur (inkl. meg)

Les bloggen til Kilico IV av Sandefjord

De er ett par i midten av 50 åra som seiler den lange veien. De ligger nå i Buenos Aires.

De skal fortsette videre sydover rundt Hornet etter jul/nyttår.

Bloggen til Kåre er kjempefin inspirasjon og har masse praktisk info til de som går med

en langtur i hodet.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Jahaja, en NW420 eier er en "svanger" seilbåt entusiast? :cheers_wine: Jeg må ærlig innrømme at seiling begynner å inspirere meg også i noe grad.

Har gjennomført en del kurs i år, bla RYA day skipper og sist helg leide kona og jeg en en Dufor 37 for å trimme tilført lærdom.

Har begynt å tenke i de baner du også gjør. Ambisjonene er ikke jorda rundt, men mer i europeiske farvann. Vi får se hvor dette bærer hen... :yesnod:

HR48 er en drømmebåt. Det er nok ikke så mange som bruker vindror på den typen båt lenger, det kjøres nok heller med dobbelt opp av autopilot, dobbelt forstag, generator,solcelle,watermaker osv , man kan jo spekke til man blir blå i trynet.

Etter å ha lest meg opp på middelhavet så har jeg selv fått mer og mer sansen for det og tror man kan spinne bort mye tid der før man er fornøyd og vil videre.

Drømmer selv om langtur når alle arvingene står på egne ben og økonomien tillater det, men skeptisk til pirater, korrupte byrokrater og tyfoner i fjerne strøk, så middelhavet + kanariøyene holder lenge for mine drømmer enn så lenge.

Ang vindror vs Autopilot, lønner det seg nok med "ja takk begge deler". Autopiloter bruker strøm og på kryssing av oseaner er vel strøm noe av det man vil bruke minst mulig av. Watermaker, kjøl/frys og instrumenter er vel det viktigste å ha strøm til. Da er det en del strøm å spare på å bruke vindro kontra autopilot. Man kan jo kjøre motor og generator for å fylle på med strøm, men disse igjen trenger allerede store dieseltanker til en slik kryssing for å være på sikre siden.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jahaja, en NW420 eier er en "svanger" seilbåt entusiast? :cheers_wine:

Svanger er vel litt underdrevet :smiley: seilbåtfantasten ble født da jeg var omtrent 7 og begynte å seile optimistjolle. Har vokst opp i seilbåt - og har til og med seilbåt nå. Poenget med valg av seilbåt rundt jorda er egentlig ganske pragmatisk. Det er mindre risiko med en seilbåt enn en Nordhavn 47 feks når man krysser store havstrekker. Og komforten er antakelig bedre også i dårlig vær. Mindre avhengig av en motor, ikke avhengig av stabilisatorer for komfort.

Strøm ombord anser jeg som et litet problem. Båten vil nok få et godt elverk - dieseldrevet. Jeg ser for meg å kopiere Yaghan også ved å ha el spis ombord. Ekstra store tanker for diesel må det bli - selvom det kan ta litt stuerom.

Standard cruising yachts aren’t designed for rough adventures. As long as the weather is nice everything is fine. The crew is happy and life is comfortable. Then, as temperature drops and the low pressures start lining up, the drawbacks of any modern cruiser (with the words “luxurious interior” written in a prominent place in the sales brochure) become apparent.

When it’s 5°C, the rain is pouring and you’re beating to windward against a strong gale, you don’t care much for the luxurious interior. You do, however, care about the fact that the toilet can only be flushed on the starboard tack. Especially when you’ve been on the port tack for 14 hours. Or three days. You care about there being nowhere to hang all your wet gear. Well, maybe you don’t, if the deck ventilators are so poorly designed that large waves washing over turn the salon into a shower anyway. And the uninsulated hull contributes with a little condensation rain on top of that. In fact, the hull condensation water might the only drinkable water you get, since the water-maker doesn’t work under speed because of the air bubbles in the inlet water.

This list just goes on and on. And with every new item the morale of the crew sinks lower. So, a great adventure charter journey needs a yacht designed for it. A yacht that takes care of the crew instead of having the crew take care of the yacht.

A Journeyman.

Fine ord dette med å ha en båt som tar vare på mannskapet istedet for at mannskapet tar vare på båten, men da utgår ihvertfall den store mengden med "charterbåter" dog er ikke HR48 noen charterbåt, øyner vi en total avsporing her som burde vært tatt opp i en ny tråd ?

Redigert av Enzo (see edit history)

Muligens en ny tråd :lol:, men det er jo interessant siden utferdstrangen er stor blant båtfolk i denne tråden. Tenk bare hvor viktig det er å ha skikkelig lufting med doradoventiler og et sted å henge fra seg vått tøy for vått blir det som oftest :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

@Enzo.

Vist hele rommet er beregnet for klestørk kan jeg si meg enig, men skal det kombineres med andre aktiviteter blir dette noe snaut :wink: To våte termodrakter i full størrelse etter et ruskevær ville jo fylle opp dette volumet. Muligheten for skikkelig klestørk er alfa og omega for trivselen ombord. Sett av et volum med full ståhøyde avsug, sirkulasjon, tilført varme og som kan lukkes hermetisk. Og brukes det ikke til klestørk er jo dette volumet utmerket til oppbevaring av de samme klesplagg og det er klart til bruk. Det er sjelden en finner slike skap ombord i lystfartøy...

Tenk bare på hvor deilig det ville være å kunne krype opp i køya etter at dyna fikk seg en omgang i skapet :thumbsup:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Dette er produsentens dilemma når nye produkter skal pønskes ut. Markedet forlanger at båtens volum helst skal se ut slik de har det hjemme i stua og da får markedet det de forlanger. Om innredningen er praktisk til sitt formål oppdager en ikke før en er kommet seg ut fra havnen og har satt kursen for andre kyster.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...